مکان اختصاصی برای دفن پسماندهای عفونی کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۴۶

گروه راه و شهرسازی|

 اسفند امسال با خبر شیوع کرونا در تهران شروع شد. خبری که بعد از اعلام ورود این ویروس به شهر قم خیلی دور از انتظار نبود، اما هیچ اقدامی برای پیشگیری از آن به پایتخت انجام نشد و وزارت بهداشت اول اسفند از وجود چند بیمار مبتلا به کرونا در تهران خبر داد. روز شنبه جاری نیز خبر ابتلای شهردار منطقه 13 به کرونا نگرانی مسوولان شهری را دوچندان کرد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، تست کرونا انجام داد که جواب آن منفی بود و 7 نفر از اعضای شورای شهر که در جلسه با شهردار منطقه 13 حضور داشتند نیز به‌طور خودخواسته قرنطینه شدند. روز یکشنبه نیز شهردار تهران با حضور در جلسه شورای شهر گزارشی از اقدام‌های این نهاد برای مبارزه و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ارایه کرد. اما به نظر می‌رسد این ابتدای کار است و مسوولان شهری تصمیم‌های مختلفی از چگونگی تخصیص بودجه برای مبارزه با کرونا و راه‌اندازی سایت جدید برای دفن پسماندهای عفونی بیمارستان‌های معین کرونا اتخاذ کردند. همچنین یکی از اعضای شورای شهر سابق پیشنهاد لغو موقت «طرح‌های ترافیکی» برای کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی را مطرح کرد.

    دفن پسماندهای عفونی کرونا

با توجه به اینکه چندین بیمارستان در تهران به عنوان بیمارستان معین برای مبتلایان این ویروس در نظر گرفته شده، بنابراین نیاز است تا پسماند این بیمارستان‌ها نیز جدا از دیگر پسماندها امحا شود. زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از راه‌اندازی سایت جدیدی در نزدیکی آرادکوه برای دفن زباله‌های عفونی بیمارستان‌‌‌های معین کرونا خبر داد و گفت: سایت دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی یعنی پسماندهای عفونی و خطرناک مدت‌ها است که در محل دفن زباله‌های تهران، آرادکوه است، اما با توجه به آنکه ظرفیت این سایت تکمیل شده است، مکان دیگری تعبیه شده تا پسماندها در آن محل دفن شود. او درباره موقعیت مکانی سایت جدید، گفت: این سایت نیز در همان محدوده آرادکوه قرار دارد و زباله‌ها با رعایت تمهیدات بهداشتی و شرایط مناسب به آنجا انتقال داده می‌شوند.نوری در خصوص شرایط انتقال پسماندهای بیمارستان‌های معین کرونا به محل‌ دفن اظهار کرد: زباله‌های بیمارستانی حتما باید در کیسه‌ها و سطل‌های مجزا قرار گیرند و بعد از اتوکلاو و بی‌خطرسازی جمع‌آوری و از زباله‌های عادی جدا شوند. همچنین هنگام حمل به صورت جداگانه منتقل و در محل‌های جداگانه دفن می‌شوند.رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص اقدامات بهداشتی که برای کارگران خدمات شهری حین نظافت و پاکسازی شهر درنظر گرفته شده است، گفت: در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری و نمایندگان مناطق نیز حضور داشتند و مقرر شد، تاکید بیشتری به پیمانکاران شود تا دستورات لازم را به کارگران بدهند، موارد پیشگیری را رعایت کنند، بهداشت فردی کارگران بیش از گذشته رعایت شود و همچنین شستن مرتب دست‌ها و استفاده از دستکش و ماسک حین کار نیز در دستور کار قرار گیرد. نوری با تاکید بر اینکه شهرداری و پیمانکاران باید بر سلامت و بهداشت کارگران و کارمندان نظارت حداکثری داشته باشند، ادامه داد: کارگران نیز باید به سلامت خود توجه داشته باشند و موارد بهداشت فردی را رعایت کنند، به علاوه باید امکانات و لوازم فراهم باشد و تاکیدات و توصیه‌های بهداشتی نیز به کارگران گفته شود، اما این خود کارگران هستند که باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و یک همکاری دوسویه برای رعایت بهداشت وجود داشته باشد.رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی نیز باید در جهت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به ویژه به طبقه کارگر که بیشتر در معرض آسیب هستند، کمک کنند تا مشکلات و ضایعات این ویروس به حداقل برسد و دوره آن سپری شود.

   نحوه دفن متوفیان مبتلا به کرونا

متاسفانه تاکنون چند تن از شهروندان تهرانی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. در این خصوص شایعاتی مبنی بر نحوه خاکسپاری جان‌باختگان ویروس کرونا در شبکه‌های مجازی مطرح شد اما به گفته رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت این شایعات واقعیت ندارد و جان باختگان در

بهشت‌زهرا(س) و بر اساس موازین دینی و شرعی دفن می‌شوند.به گزارش تسنیم، اخباری مبنی بر پاشیدن آهک روی اجساد افراد مبتلا به ویروس کرونا، در برخی رسانه‌ها منتشر شده است . رضا گلپیرا، رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در این باره عنوان کرد: متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، به‌طوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود، نه اینکه او را به خانواده تحویل دهند.اما ظاهرا منظور از به«شیوه خاص» آن چیزی نیست که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد. در واقع سازمان بهشت زهرا(س) تمهیداتی را برای دفن این افراد پیش بینی کرده اما این تمهیداتی به‌گونه‌ای نیست که نشان‌دهنده شیوه خاص و نگران‌کننده برای شهروندان باشد.روابط عمومی شهرداری تهران نیز در این باره توضیحاتی ارایه کرد. بر این اساس اگر فردی جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست بدهد، مراسم تشییع، شست و شو و تدفین او زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود. همچنین وضعیت تشییع، ‌انتقال، شست و شو و تدفین افرادی که بر اثر ویروس کرونا می‌میرند، با فوت‌شدگان عادی متفاوت است و به صورت ویژه انجام می‌شود.بنا به اعلام مسوولان ذی‌ربط، تعداد

۱۴ بیمارستان و مرکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران شامل مسیح دانشوری، شهدای گمنام، طرفه، مدرس، زعیم، یاس، ضیاییان، رازی، بهارلو، مروستی، شهدای یافت آباد، فیروزآبادی، فیروزگر و رسول اکرم(ص) نیز در نقاط مختلف تهران برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا پیش بینی و تجهیز شده است.

   بودجه اضطراری شهرداری

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در مورد بودجه اضطراری شهرداری تهران برای انجام اقداماتی در خصوص عدم شیوع ویروس کرونا گفت: بر اساس تبصره‌هایی از بودجه، به شهردار تهران اختیار دادیم که در مواقع بحرانی بتواند تا ۴ درصد بودجه تملک سرمایه را هزینه کند که بسته به مصوبه این 4 درصد قابل محاسبه است.او با بیان اینکه فعلا این تبصره قابل نقد شدن است و نیازی به اینکه بودجه دیگری را برای این مهم مصوب کنیم نداریم، مگر اینکه شیوع حادتر شود و نیازمند کمک مالی بیشتری باشیم، تصریح کرد: البته دقت داشته باشید که وظیفه و مسوولیت اصلی کنترل و مقابله با بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا با وزارت بهداشت است؛ اما شهرداری تهران با تمام قوا بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل می‌کند.فراهانی با بیان اینکه شهردار تهران در دو جبهه به وزارت بهداشت کمک می‌کند، گفت: شهرداری تهران در وهله اول با آموزش و آماده‌سازی پرسنل و مردم، آگاهی آنها را افزایش می‌دهد و در مرحله بعد با اطلاع‌رسانی عمومی از طریق تمامی بیلبوردهای سطح شهر در زمینه افزایش آگاهی‌های مردم فعالیت می‌کند.رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران با بودجه نقد و غیرنقد به وزارت بهداشت کمک می‌کند، افزود: شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن تمام امکانات خود به صورت غیرنقد به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد و همچنین بودجه مستقیم هم طبق اختیار شهردار در هزینه کرد ۴ درصد بودجه تملک سرمایه‌ای وجود دارد؛ البته دقت داشته باشید که شهردار تهران از محل ماده ۱۶ و ۱۷ می‌تواند کمک کند اما اگر حالت حاد پیدا کند علاوه بر این بودجه‌ها، می‌توان بودجه مجزا در نظر گرفت.

   پیشنهاد لغو موقت «طرح‌های ترافیکی»

همچنین ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران پیشنهاد داد با توجه به شرایط فعلی پایتخت و شیوع ویروس کرونا شهرداری تهران در ارستای پیشگیری از این ویروس طرح ترافیک و طرح کنترل هوا را لغو تا شهروندان از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.قناعتی با اشاره به ابتلای تعدادی از شهروندان به ویروس کرونا در پایتخت اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف آغاز شده است اما این برنامه‌ها و اقدامات باید مستمر و ادامه‌دار باشد.وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران اعلام کرده است تمهیداتی را برای ضدعفونی وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس انجام می‌دهد، گفت: این اقدامات خوب است اما کافی نیست و باید تمهیدات بهتری برای این شرایط انجام شود.عضو سابق شورای شهر تهران همچنین پیشنهاد داد با توجه به شرایط فعلی، شهرداری تهران تمهیداتی را انجام دهد تا طرح‌های ترافیکی از جمله طرح ترافیک و طرح کنترل کاهش آلودگی هوا مدتی در پایتخت اجرا نشود و قطعاً این کار می‌تواند اثرات مثبتی را در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا داشته باشد.قناعتی گفت: این مساله باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد و چنانچه مسوولان شهری پیشنهاد اشاره شده را اجرایی کنند اثرات آن به سرعت در پایتخت احساس خواهد شد چرا که بسیاری از خانواده‌ها می‌توانند با لغو طرح ترافیک با استفاده از وسایل شخصی خود دیگران نگران انتشار ویروس کرونا نباشند.یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از مطرح کردن پیشنهاد لغو طرح‌های ترافیکی در شورای شهر تهران خبر داد و گفت: این پیشنهاد قابل بررسی است و آن را با شورای شهر در میان می‌گذاریم چراکه معاونت حمل و نقل نمی‌تواند در این باره به تنهایی تصمیمی اخذ کند.

 

ارسال نظر