شارژ قیمت مسکن با رشد نرخ مصالح

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۶۳۹۸۱
شارژ قیمت مسکن با رشد نرخ مصالح

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که براساس اظهارات نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک، حجم معاملات مسکن در بهمن ماه نسبت به دی ماه 15 درصد رشد داشته و بازار رنگ و بوی آخرسال و افزایش تعداد قراردادها را به خود گرفته است، بازار ساخت وساز مسکن شرایط خوبی را سپری نمی‌کند، طی روزهای گذشته قیمت مصالح ساختمانی بیش از 20 درصد رشد کرده و هزینه صدور پروانه‌های ساختمانی هم 30 درصد افزایش یافته است.

البته رشد قیمت زمین را هم باید به افزایش قیمت مصالح و هزینه صدور پروانه ساختمانی اضافه کنیم که در چنین شرایطی شاهد سنگین‌تر شدن هزینه‌های ساخت و ساز برای سازندگان هستیم، موضوعی که آرام آرام بازار خرید و فروش مسکن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گزارش میدانی «تعادل» از مشاوران املاک مناطق مختلف تهران حکایت از آن دارد که در روزهای اخیر و پس از افزایش قیمت مصالح و رشد هزینه صدور پروانه‌های ساختمانی، متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در مناطق مختلف پایتخت رشد داشته و فروشندگان و دلالان بازار مسکن، افزایش قیمت مصالح و هزینه صدور پروانه را به عنوان عوامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار خرید و فروش معرفی کردند. ناگفته نماند که قیمت‌ها در بازار مسکن از آبان ماه رشد داشته و در بهمن ماه هم نسبت به دی ماه افزایش یافته است، اما رشد قیمت در یک هفته گذشته بیش از همه ناشی از تحولاتی است که در بازار مصالح ساختمانی و صدور پروانه رخ داده و جدا از افزایش ماهیانه قیمت‌ها است.

   رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم

اما در شرایطی که قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش یافته است و گزارش‌های میدانی هم این موضوع را تأیید می‌کنند، رییس اتحادیه مشاوران با اشاره به اینکه قیمت مسکن تا پایان امسال تغییر نمی‌کند، می‌گوید: قیمت‌ها در چند روز اخیر افزایش نداشته و هر گونه تغییر و تحول در قیمت از دید مشاوران املاک در امان نخواهد بود.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه اگر رشد قیمت مسکن در سال 99 کمتر از نرخ تورم خواهد بود، اظهار می‌کند: قیمت مسکن در سال آتی اگر دستخوش تحول شود و اگر رشد کند بدون شک کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود. او ادامه می‌دهد: بخش مسکن با 170 تا 180 شغل مستقیم در ارتباط است و قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می‌تواند سایر صنایع و مشاغل را به حرکت دربیاورد پس چنانچه بخش مسکن رونق بگیرد برای اقتصاد کلان نیز مفید و مناسب خواهد بود.

او اظهار می‌کند: هر رونقی در بخش مسکن به دلیل ارتباطی که با صنایع مهم کشور دارد به نفع اقتصاد خواهد بود و می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد انجام وظیفه کند.

   رشد 3300 تومانی هر کیلو ورق آهن

اگرچه رییس اتحادیه مشاوران املاک افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد هزینه صدورپروانه و قیمت مصالح ساختمانی طی روزهای اخیر را تایید نمی‌کند، اما رشد قیمت مصالح و هزینه صدور پروانه، صدای سازندگان مسکن را در آورده است.

ضمن اینکه با افزایش قیمت زمین در ماه‌های گذشته نسبت به دوره‌های مشابه سال قبل، مالکان سهم بیشتری از پروژه‌های مشارکتی می‌خواهند و در این میان قیمت مصالح و صدور پروانه‌ها هم رشد کرده و فشار اقتصادی وارد به سازندگان مسکن دوچندان شده است، موضوعی که نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان تهران هم آن را تایید می‌کند و با بیان اینکه شهرداری‌ها از هفته گذشته هزینه صدور پروانه ساختمانی را ۳۰ درصد افزایش داده‌اند، می‌گوید: رشد قیمت برخی مصالح ساختمانی نگران‌کننده است. ایرج رهبر با اشاره به اینکه گرانی بی‌ضابطه قیمت مصالح ساختمانی هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن را بالا می‌برد، اظهار می‌کند: از هفته گذشته هزینه صدور پروانه ساختمانی ۳۰ درصد افزایش یافته است که البته این اقدام در جهت سختگیری‌هایی بوده که اخیرا در صدور پروانه ساختمانی بوده است.

او ادامه می‌دهد: این روزها شاهد رشد بی‌ضابطه قیمت مصالح ساختمانی در سطح بازار هستیم که همین موضوع باعث خواهد شد تا قیمت تمام شده مسکن نیز افزایش یابد.به گفته رهبر در ساخت و ساز اسکلت‌های فلزی، ورق استفاده زیادی دارد، به همین دلیل از هفته گذشته قیمت هر کیلو ورق از کیلویی 5200 تومان به 8500 تومان افزایش یافته است، حال اگر دقت کنید، در یک واحد مسکونی

5 طبقه این رشد قیمت ورق تا چه حد می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار باشد.البته قیمت انواع مصالح ساختمانی مدتی است که در حال افزایش است و پیش بینی می‌شود که مساله بر قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

در این شرایط برخی سازندگان مسکن با این عنوان که قیمت مصالح ساختمانی رشد داشته، عنوان می‌کنند که قیمت تمام شده مسکن در حال افزایش است، پس چاره‌ای جز افزایش قیمت مسکن در شرایط رکودی نداریم.

  افزایش قیمت اوراق تسهیلات

بررسی تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد که حجم معاملات در بازار مسکن طی نیمه دوم سال جاری روندی صعودی داشته و تعداد قراردادهای امضا شده هم از 3هزار و 400 فقره در مهر ماه به 10 هزار و 700 فقره قرارداد در دی ماه رسیده است، قیمت‌ها هم از آبان ماه افزایشی شد، به عبارت دیگر بازار با عبور از رکود غیر تورمی، رونقی نسبی را تجربه کرد که با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های ساخت و ساز و تاثیر آن برقیمت‌های اعلامی از سوی سازندگان و فروشندگان، انتظار می‌رود که دوباره شاهد بازگشت رکود به بازار باشیم، چون بازار مسکن کشش افزایش مکرر و چندین باره قیمت‌ها را ندارد.

ضمن اینکه همگام با افزایش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن و در شرایطی که خریداران مسکن به ویژه متقاضیان مصرفی نیاز به حمایت بیشتری از سوی دولت دارند، فقط سقف تسهیلات

مربوط به اوراق حق تقدم افزایش یافت که با توجه به نرخ سود 18 درصدی این وام، نمی‌توان انتظار تاثیرگذاری چندانی از این تسهیلات داشت فارغ از اینکه گزارش‌ها از بازار اوراق تسهیلات هم نشان می‌دهد که قیمت اوراق تسه به بالاترین میزان خود طی روزهای گذشته رسیده و خریداران بازار مسکن برای بهره‌گیری از این تسهیلات با نرخ سود 18 درصد، باید برای هر برگه تسه، ‌50 هزار تومان پرداخت کنند. براساس گزارش‌های منتشرشده از سوی بانک مسکن، اگرچه در معاملات هفته گذشته و نخستین روز هفته جاری، خرید و فروش اوراق تسهیلات با کاهش هم در قیمت و هم در تعداد مواجه بود،

اما در سه چهار روز اخیر، قیمت اوراق تسهیلات مسکن از بازه کمتر از ۴۵ هزار تومان به تدریج رشد کرده و دیروز در ۶ نماد معاملاتی به ۵۰ هزار تومان بازگردد. بر همین اساس زوجین برای دریافت وام 240 میلیونی باید بیش از 23 میلیون تومان برای خرید اوراق بپردازند چون این وام نیازمند خرید 480 برگه اوراق است.

رشد چشمگیر این اوراق در روزهای گذشته شرایط را برای متقاضیان خرید مسکن سختترکرده است، درواقع روزهای اخیر روزهای سختی برای خریداران و سازندگان بازار مسکن است و تداوم این شرایط و بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی به وضعیت موجود می‌تواند آرامش نسبی بازار مسکن را هدف قرار داده و رکود عمیق ماه‌های گذشته را بازگرداند.

 

ارسال نظر