تهدید میراث طبیعی تهران با فعالیت معدنی

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۹۸
تهدید میراث طبیعی تهران با فعالیت معدنی

گروه راه و شهرسازی|

جلسه دیروز شورای شهر تهران اگرچه بار دیگر به محلی برای مجادله درباره نامگذاری خیابان‌های پایتخت تبدیل شد، اما استماع گزارش رابط منطقه 17 و ابراز نگرانی از فعالیت معدن سنگ سبز در جنوب توچال نیز دو رویداد قابل توجه این نشست به شمار می‌روند. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران از بررسی بودجه 99 شهرداری در جلسه یکشنبه هفته آینده خبر داد.

سید آرش حسینی میلانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: بیم آن می‌رود فعالیت معدن سنگ سبز واقع در منطقه ۲ شهرداری، خطر سیلاب را برای مناطق کوهستانی پایین‌دست ایجاد کند.

او صبح سه شنبه در یکصد و نود و نهمین جلسه علنی صحن شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری منطقه ۲ تهران، افزود: ارتفاعات توچال جنوبی به عنوان یکی از نمادهای مهم میراث طبیعی تهران از گذشته تحت حفاظت شهرداری تهران به عنوان حریم شمالی پایتخت بوده است. وی با اشاره به فعالیت یک معدن در ارتفاعات توچال جنوبی، اظهار کرد: متاسفانه معدن سنگ سبز واقع در کوی فراز در منطقه ۲ شهرداری، به تازگی دوباره فعال شده و بیم آن می‌رود که فعالیت این معدن تخریب کوهستان را شدت بخشیده و در ایام بارندگی، خطر سیلاب را برای مناطق کوهستانی پایین‌دست خود ایجاد می‌کند. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به ماده ۶۰ برنامه سوم، به شهرداری تهران تذکر می‌دهم در اسرع وقت و در چارچوب ضوابط قانونی حفاظت از حریم و با همکاری اداره کل محیط زیست تهران، عملیات معدن‌کاری را در منطقه مذکور متوقف کرده و گزارش دقیقی درباره احیای منابع طبیعی عرصه مذکور به شورای شهر ارسال کند.

   تحقق‌ناپذیری طرح‌های محور نیلوفری

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، بر عدم تحقق‌پذیری طرح‌های تهیه شده برای محور نیلوفری تاکید کرد. در جریان صد و نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از استماع اظهارات دبیر شورایاران منطقه ١٧ با بیان اینکه این منطقه علاوه بر مشکلات و محدودیت‌هایی که دارد از جمله بافت فرسوده؛ دارای چند ظرفیت مهم است، اظهار کرد: صنف بازار مبل یافت آباد مجموعه‌ای است که گردش مالی وسیعی در آن جریان دارد.

وی با بیان اینکه از دوره‌های پیشین همیشه طرح‌هایی برای تبدیل منطقه ١٧ به محور گردشگری و پیاده راه مطرح بوده است، گفت: در زمان فعالیت شهردار پیشین منطقه هم این موضوع مطرح بوده اما نمی‌دانم چرا هیچ زمانی اراده‌ای جدی شکل نمی‌گیرد و وجود ندارد.

رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران ادامه داد: مطالعاتی توسط مهندسان مشاور برای تبدیل بخش‌هایی به پیاده راه انجام شده است تا این محور با شکل بهتری فعال شود.این ظرفیت می‌تواند کیفیت ویژه‌ای را به این منطقه ببخشد.

وی با اشاره به وضعیت محور نیلوفری گفت: در بررسی‌های انجام شده در کمیته معماری و طرح‌های شهری به این نتیجه رسیدیم که مساله این محور تملک و توافق با وزارت راه و شهرسازی نیست، اینگونه بحث‌ها حل شده است. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: در خصوص این محور نه طرح پیشین و نه طرحی که بعدا از طریق فراخوان تهیه شد، هیچ‌کدام طرح اقتصادی نیست ‌و قابلیت تحقق‌پذیری ندارد.

اعطا تصریح کرد: متاسفانه شهرداری این خطا را به‌طور مداوم تکرار می‌کند و برای تهیه طرح‌های اینچنینی قبل از امکان سنجی‌های اقتصادی، طرح‌های کالبدی را تهیه می‌کنند و در اکثر موارد به نتیجه نمی‌رسد. به نظر می‌رسد در خصوص این محور، منطقه و معاونت مربوطه باید روی تحقق‌پذیری طرح تمرکز کنند.

   لزوم توجه به توسعه مناطق محروم پایتخت

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ریزدانگی و معابر کم عرض منطقه ۱۷ را تهدیدی برای پایداری و تاب‌آوری شهری دانست و بر لزوم توجه به توسعه مناطق محروم پایتخت تاکید کرد.

مجید فراهانی، پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۱۷ گفت: منطقه ۱۷ بیش از ۴۰۰۰ شهید سرافراز را تقدیم کرده و این منطقه را به دارالشهدای تهران معروف است، این ایثار و جانفشانی شهروندان منطقه در پاسداری از انقلاب اسلامی و ایران عزیز در کنار محرومیت این منطقه و فقدان وجود زیرساخت‌های اساسی محرک توسعه به نحوی که این منطقه رتبه ۲۲ را در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری از حیث توسعه یافتگی بیانگر آن است که حق منطقه ۱۷ و شهروندان معزز این منطقه شهر به درستی ادا نشده است و ما با خرمشهری در دل تهران مواجه هستیم که باید همه دست به دست هم دهیم و زمینه‌های توسعه این منطقه را بیش از پیش فراهم کنیم.

وی افزود: مراکز تجاری فروش لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین، مرکز مصنوعات آلومینیومی، بازار کیف و کفش امین الملک، بازار مبل یافت آباد از جمله مهم‌ترین مراکز اقتصاد شهری منطقه به شمار می‌آیند و توسعه بازارها با محوریت پاسخ به نیازهای طبقه متوسط شهر تهران و شهرهای همجوار می‌تواند نقش موثری در رشد و توسعه اقتصاد شهری و کارآفرینی در این منطقه داشته باشد. عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی مشکلات این منطقه افزود: وجود معابر کم عرض، بافت ریز دانه املاک به‌شدت فرسوده و غیر قابل نفوذ از جمله مولفه‌های تهدید پایداری و تاب آوری شهری این منطقه در برابر حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و... است که باید با تشویق و ترغیب مردم با امتیازات تشویقی و تسهیلات زمینه‌های نوسازی بافت فرسوده را بیش از پیش فراهم کرد. فراهانی تاکید کرد: وضعیت ریزدانگی بافت مسکونی و غیر قابل نفوذ بودن آن سبب شده است تا این منطقه در زمره محروم‌ترین منطقه شهر تهران از حیث سرانه کاربری‌های خدماتی مورد نیاز زندگی روزمره شهروندان منطقه باشد.

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه اولویت توسعه مناطق شهری تهران باید به مناطق محروم، توسعه‌یافته رو به پایین داده شود، گفت: باید شهروندان معزز تهرانی فارغ از منطقه محل سکونت از امکانات و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، فرهنگی و تفریحی به صورت مناسب و عادلانه برخوردار شوند تا از این طریق مهاجرت‌ها و جابه‌جایی‌های درون‌شهری کاهش پیدا کند و به تبع آن تعادل در تراکم جمعیتی مناطق شهر تهران ایجاد شود و تعلق خاطر شهروندان به محل سکونتشان بیش از پیش تقویت شود و هر شهروندی به محله خود افتخار کند.

   شهردار نسبت به تملک املاک اقدام کند

رییس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نسبت به سرانه اندک فضای سبز در منطقه ۱۷ تذکر داد.

در جریان یکصد و نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران، زهرا صدراعظم نوری پس از استماع گزارش نماینده شورایاری منطقه ۱۷ با اشاره به سرانه اندک فضای سبز در این منطقه خطاب به شهردار منطقه و دبیر شورایاری گفت: سرانه فضای سبز در منطقه ۱۷ معادل 7.3 متر مربع و بسیار پایین است و این منطقه یکی از مناطق کم برخوردار و فقیر است. هرچند در چند سال اخیر بیشتر مدنظر قرار گرفت، اما برای ایجاد فضای سبز شاهد هیچ خروجی مناسبی در منطقه نبودیم.

نوری از شهردار منطقه درخواست کرد با بررسی‌های لازم زمینه تملک املاک برای تبدیل شدن به فضای سبز را فراهم کنند و تاکید کرد: هزینه احداث فضای سبز از هزینه تملک کمتر است و باید به مساله فضای سبز در این منطقه بیشتر توجه شود.زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز در جلسه دیروز شورای شهر از توافق وزارت راه و شهرسازی با شهرداری تهران در تبادل اسناد مالکیت محور نیلوفری در منطقه ۱۷ خبر داد. نژادبهرام با بیان اینکه کل بافت فرسوده منطقه ۱۷، ۲۴۰ هکتار است، اظهار کرد: هم در سال ۹۸ و هم در سال ۹۹ بودجه خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده است و وزارت راه، راه آهن و شهرداری تهران درخصوص تبادل اسناد مالکیت به توافق رسیده‌اند. او با بیان اینکه تا پیش از این به دلیل آنکه امکان مالکیت فراهم نبود در نتیجه امکان استفاده از بودجه در حوزه اجرایی را نداشتیم، گفت: با این اقدام توانستیم بودجه لازم برای این اقدام را عملیاتی کنیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مساله فضاهای بی‌دفاع شهری در منطقه ۱۷ گفت: بخشی از این فضا به دلیل وجود گاراژها و هدفمندنبودن سازه‌های پیشین است که یا رها شده‌اند یا امکان ساخت و ساز آنها وجود ندارد. وی ادامه داد: قرارگیری در حوزه بافت‌های ناپایدار نیز باعث شده است که ساکنین نتوانند از تسهیلات برخوردار شوند و استفاده از ظرفیت‌های این منطقه وجود ندارد و شهرداری باید بتواند با توجه به امکانات درون شهرداری برای بافت ناپایدار منطقه تسهیلاتی را ایجاد کند.


آغاز  بررسی لایحه  بودجه ۹۹  شهرداری  از یکشنبه

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: یکشنبه هفته آینده بودجه شهرداری در دستورکار قرار می‌گیرد و پس از آن تبصره‌ها، هزینه‌ها و مصارف شهرداری مطرح خواهد بود و جلسه شورا صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد تا به نتیجه نهایی برسیم. رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر، حامد مظاهریان معاون شهردار تهران و تیم کارشناسی آن حضور یافته بودند و عدد بودجه از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که برخی از اعضا مخالف این مساله و برخی موافق آن بودند. وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شهرداری قرار است بیشترین درآمد خود را از عوارض تأمین کند، گفت: اینچنین نیست ولی باید توجه داشته باشیم در کشور تورم شدید را شاهد بوده‌ایم و عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه در مقایسه با شاخص‌های سال ۹۴ و ۹۵، با ۱۳ هزار میلیارد تومان برابری می‌کند و به نظرم رقم بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی زیاد نیست. رییس شورای شهر تهران گفت: با توجه به وضعیت تورمی باید توجه داشت که دو مساله برای تأمین منابع مطرح است. یکی افزایش قیمت منطقه‌ای املاک که البته دولت آن را افزایش می‌دهد و دیگری قانون شهرسازی که اخیرا در شورای شهر مطرح شد و مقداری افزایش درآمد برای شهرداری از این طریق لحاظ شده است. هاشمی گفت: البته تحقق‌پذیری این مساله هنر شهرداری و حناچی است. وی درباره اینکه انتصابات جدید در شهرداری به چه صورت است و چه کسانی قرار است تغییر کنند، گفت: اسمی هنوز در این زمینه به من گزارش نشده است، ولی مباحثی در این راستا مطرح است. جابه‌جایی‌ها در شهرداری اندک است. ۸۰۰ پست در شهرداری داریم که تغییرات کمتر از ۱۰ نفر زیاد نبوده و حکایت از ثبات مدیریتی در شهرداری دارد. هاشمی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شورای شهر با نامگذاری معابر طی جلسات اخیر شورا وقت‌کشی می‌کند، افزود: خیر، این موضوع صحت ندارد. ما مباحث بودجه را مطرح کرده‌ایم و هر موضوعی در جای خودش مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. برخی از نامگذاری‌ها به صورت کلان یا بند بند مطرح می‌شد که اعضا در این زمینه به نتیجه رسیدند.

 

ارسال نظر