افزایش 11 درصدی مسافرت با اتوبوس

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۲۷
افزایش 11 درصدی مسافرت با اتوبوس

گروه راه و شهرسازی|

تازه ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حکایت از آن دارد که تقاضای سفر با اتوبوس از زمان افزایش قیمت بنزین تاکنون، ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته این درحالی است که آمار روزهای نخست گران شدن بنزین، نشان از رشد ۱۶ درصدی سفر با حمل و نقل عمومی داشت. همگام با رشد قیمت بنزین از 24 آبان ماه سالجاری، مسوولان و فعالان حوزه جاده ای پیش بینی کردند که رشد قیمت سوخت بر استفاده از حمل و نقل عمومی اثرگذار است و در این میان ، اتوبوس شانس بیشتری در جذب مسافران جاده ای داشت چون سوخت مصرفی آن گازوئیل است و قیمت گازوئیل هم گران نشده است، بنابراین به گفته عبدالهاشم حسن  نیا،‌ رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منطقی نیست که کرایه اتوبوس ها افزایش یابد.

احمدرضا عامری،‌ رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری دراین باره گفت: قطعا مردم را با افزایش قیمت ناگهانی شوکه نمی‌کنیم و هنوز هیچ برنامه‌ای برای مشخص شدن تغییر قیمت‌ها نداریم.

با رشد قیمت بنزین، ضریب اشغال صندلی اتوبوس ها افزایش یافت و این ضریب که پیش از این بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بود رشد کرد و هم اکنون استقبال مسافران از سفر با وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته و سفر با خودروهای شخصی کاهش یافته است.

درحوزه جاده ای جدا از اتوبوس، 30 هزار تاکسی بین شهری هم فعالیت می کند که بنابر بخشنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اجازه افزایش قیمت ندارند اگرچه تاکسی های شخصی که زیر نظر سازمان راهداری نیستند اقدام به افزایش قیمت کرده اند.

    رشد 1.5 درصدی تصادفات جاده ای

در شرایطی که استفاده از حمل و نقل عمومی بین شهری طی دو ماه گذشته 11درصد رشد داشته است و این آمار می تواند خبر امیدوار کننده ای برای حمل و نقل جاده ای باشد اما بررسی حجم تصادفات رانندگی طی 9 ماهه گذشته حاکی از آن است که حدود 13 هزار و 711 نفر از شهروندان بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و آمار نشان می‌دهد که 1.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

یعنی با وجود آنکه استفاده از حمل و نقل عمومی در راستای برنامه های وزارت راه و شهرسازی است و از زمان داوود کشاورزیان، رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزایش قیمت سوخت برای رشد تقاضای حمل و نقل عمومی در کشور، به صورت طرح از سوی سازمان راهداری پیگیری می شد اما با توجه به آنکه طی سال گذشته و سالجاری، حجم تصادفات رانندگی رشد داشته است، باید برنامه ای برای کاهش تعداد سوانح جاده ای تدوین و اجرایی شود. در واقع اگرچه افزایش تقاضا برای بهره گیری از حمل و نقل عمومی،‌ اتفاقی مثبت تلقی می شود اما باید ایمنی راه ها و سفرهای جاده ای هم ارتقا یابد تا شاهد کاهش مسافران جاده ای که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، نباشیم.

    دلیل افزایش سوانح جاده ای

آماری که طی ماه های گذشته از سوی سازمان راهداری و پلیس راهور ناجا از آمار تصادفات جاده ای منتشرکرده نشان می دهد که حجم تصادفات جاده ای که طی یک دهه گذشته روندی کاهشی را طی می کرد در سال 97، روند کاهشی آن متوقف شده و درسال 98 حجم سوانح رشد کرده است،‌ تعداد قربانیان سوانح رانندگی از 24 هزار نفر در اواسط دهه 80 به حدود 17 هزار نفر در سال 96 رسید اما در سال 97 روند نزولی کشته شدگان حوادث جاده ای متوقف شد و امسال رشد کرد، رییس پلیس راهور ناجا معتقد است، زمانی که تصادفات دغدغه دولت‌ها بوده و به عنوان جدی‌ترین مساله به آن نگاه کرده اند ما شاهد کاهش آن در کشور بوده‌ایم، به عبارت دیگر براساس اظهارات سردار هادیان فر، روند افزایشی حجم جان باختگان سوانح رانندگی، نشان دهنده این است که حوادث جاده ای دغدغه کنونی دولت نیست، اما داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای معتقد است که این سازمان، تمام تلاش خود را برای کنترل تصادفات جاده ای انجام داده است و به صورت تلویحی توپ را به زمین رانندگان متخلف انداخت و گفت: انتشار اخبار تصادفات اخیر اتوبوس‌ها در رسانه‌ها سبب نگرانی مردم شده بنابراین اگر تعداد تصادفات منجر به فوت از سوی رانندگان اتوبوس افزایش یابد، سازمان راهداری این موضوع را برنمی تابد و قطعاً برخوردهای جدی تری با رانندگان متخلف خواهد کرد.  باقرجوان اظهار کرد: از نظر ما حتی یک نفر کشته در سوانح جاده‌ای هم رقمی بزرگ و ناراحت کننده است و ما آن را نمی‌پذیریم. اما اگر آمار کشته‌های سوانح جاده‌ای در تصادفات خودروهای عمومی و شخصی مقایسه کنیم، می‌بینیم که تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای که با خودروهای عمومی بوده، به مراتب بسیار کمتر از کشته‌های خودروهای شخصی است.  باقرجوان با بیان اینکه ممکن است در مقاطعی تعداد سوانح جاده‌ای به دلایلی افزایش یافته باشد، تصریح کرد: سیاست جدید سازمان راهداری این است که با توجه به اینکه مسئولیت حمل مسافر بر اساس قانون با شرکت‌های حمل و نقل مسافری است، بنابراین این شرکت‌ها را موظف کرده ایم تا پایش لحظه‌ای برای ناوگان فعال در جاده‌ها را راه اندازی کنند.

به گفته مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به این صورت که وسیله نقلیه از ابتدای سفر که صورت وضعیت صادر می‌شود تا انتهای مسیر اعم از آزادسواری مسافران در اطراف پایانه اتوبوسرانی، حمل بار غیر مجاز در جعبه بغل اتوبوس، مصرف دخانیات و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی و همه اقدامات دیگری که اتوبوس‌رانان مرتکب می‌شوند، به صورت لحظه‌ای تحت نظر است.

او ادامه داد: این شرکت‌ها قبلاً وقتی آنها را در خصوص علت تخلفات رانندگان بازخواست می‌کردیم، بهانه می‌آوردند که ما همراه راننده نیستیم اما با ساماندهی اطلاعاتی که داریم و ایجاد سامانه پایش لحظه‌ای رانندگان، دیگر نمی‌توانند چنین بهانه‌هایی برای تخلفات رانندگان اعلام کنند. اگر شرکت‌ها نتوانند این فعالیت‌ها را کنترل کنند، باید تعداد صورت وضعیت‌هایشان را کم کنند؛ چون ایمنی سفر برای ما در سازمان راهداری از افزایش سفرها مهم‌تر است.

باقرجوان تأکید کرد: اتاق مانیتورینگ سفر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای راه اندازی شده در استان‌ها هم به تدریج این اتاق‌های مانیتورینگ ایجاد می‌شود که در ادامه نتایج عملی این پایش لحظه‌ای سفرهای برون شهری را مردم به شکل کاهش سوانح جاده‌ای خواهند دید. این مقام مسوول تاکید کرد: بر اساس آمارهای پزشکی قانونی و تصادفاتی که در اختیار پلیس راه قرار دارد، ۳۶ درصد جابه جایی مسافران در مسافت‌های بین استانی توسط اتوبوس‌ها انجام می‌شود؛ این در حالی است که تنها ۱.۲ درصد تلفات سوانح جاده‌ای مربوط به این بخش است و ۹۸.۸ درصد تلفات جاده‌ای به خودروهای شخصی اختصاص دارد. مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سازمان راهداری و پلیس راه هماهنگ کرده اند که در ساعات شب که بیشترین درصد تصادفات است از ۲۲ تا ۷ صبح است، نظارت‌ها تشدید و اسناد و مدارک رانندگان اتوبوس مرتباً کنترل شود. مدیرکل مسافری سازمان راهداری گفت: بعد از افزایش قیمت بنزین از ۲۴ آبان شاهد رشد ۱۱ درصدی مسافران حمل ونقل عمومی و اتوبوس‌ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

    عدم صدور کارت سوخت

برای خودروی بالای 25سال

اگرچه افزایش قیمت بنزین  استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش داد مشکلاتی را هم برای رانندگان به همراه داشت، یکی از این مشکلات دریافت سهمیه سوخت بود، جوان درباره احتمال ابطال کارت سوخت خودروهای حمل بار و مسافر عمومی جاده‌ای، اظهار کرد: اگر وسیله نقلیه ای در خدمت حمل و نقل عمومی نباشد، مطمئناً سوختی هم دریافت نخواهد کرد ولی بحث ابطال نداریم. او ادامه داد: ابطال یا عدم ابطال کارت سوخت در محدوده وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیست وسازمان صرفاً به دستگاه‌های مربوطه در خصوص فعال بودن یا نبودن وسایل نقلیه در هر ماه به وزارت کشور گزارش می‌دهد تا بر اساس پیمایش، به آنها سوخت تعلق گیرد. او ادامه داد: آنچه سازمان راهداری صادر می‌کند، کارت هوشمند رانندگان است اخیراً دستورالعملی در خصوص تخلفات جاده‌ای رانندگان خودروهای حمل بار و مسافر عمومی جاده‌ای و ارتقای ایمنی سفرهای برون شهری صادر کرده ایم؛‌ ضمن اینکه در این دستورالعمل، بین رانندگان خودمالک و رانندگان اپراتور برای مالکان خودروهای عمومی جاده‌ای تفکیک قائل شده‌ایم.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهارکرد: در این مقررات جدید برای خودروهای بالای ۲۵ سال به دلیل فرسودگی کارت هوشمند صادر نمی‌شود در کنار آن ضوابطی هم تعیین کرده ایم که اگر رانندگان در بروز سوانح راننده‌ای به تشخیص مراجع ذی صلاح، نقش داشته باشند، از ادامه فعالیت آنها در جاده‌ها به صورت موقت ممانعت شده و کارت هوشمند صادر نمی‌شود. جوان یادآورشد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به ناوگانی که از ضوابط تمکین می‌کند، توجه می‌کند و برای ناوگان باری و مسافری هر دو این مقررات اجرا می‌شود. حتی اگر پایانه‌های حمل بار یا ادارات بندری به سازمان راهداری گزارش‌هایی مبنی بر انجام تخلف در این محدوده‌ها از سوی رانندگان کامیون‌ها ارائه دهند، از صدور «کارت هوشمند راننده» برای این افراد صرف نظر خواهیم کرد.

 

ارسال نظر