تحول در اقتصاد باغ‌های تهران

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۵۹
تحول در اقتصاد باغ‌های تهران

محسن هاشمی: شهرداری به دنبال استفاده از سرمایه‌های سرگردان شهروندان است

گروه راه و شهرسازی|

شورای شهر تهران هر هفته یکشنبه و روزهای سه‌شنبه به شکل یک هفته در میان جلسه برگزار می‌کند.در طول سال بررسی پلاک ثبت‌هایی که تشخیص باغ بودن یا نبودن آن بر عهده شورا است، معمولا به دلیل کمبود وقت بررسی نمی‌شد یا هر جلسه یک یا دو پلاک ثبتی مورد بررسی قرار می‌گرفت، در نتیجه تعداد پرونده‌های پلاک ثبتی زیاد شده بود بنابراین محسن هاشمی رییس شورای شهر از حدود یک ماه پیش جلسه روزهای سه‌شنبه را به‌طور فوق‌العاده به بررسی پلاک ثبتی‌ها اختصاص داد. روز گذشته نیز اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورا تکلیف ۳۱ پرونده ملکی را از حیث باغ یا غیر باغ بودن مشخص کردند.

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود که بعد از جلسه شورا برگزار شد، اظهار کرد: تشخیص باغ بودن یک ملک بر عهده شورا است و پرونده‌هایی که در کمیسیون‌های ماده 7 نظریه کارشناسی باغ داشته باشد به صحن می‌آیند تا رای صادر شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود و من مایلم مقداری در مورد آن صحبت کنم این است که قطعاتی که رای باغ می‌گیرند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند و آن دسته قطعاتی که رای غیر باغ می‌گیرند چه شرایطی خواهند داشت.

او ادامه داد: در مورد قطعاتی که رای باغ می‌گیرند تا پیش از لغو مصوبه برج - باغ‌ها، طبق این مصوبه عمل می‌شد و سطح ساخت باغ زیرساخت می‌رفت و چیزی از آن باقی نمی‌ماند. بعد از یک دوره زمانی مصوبه برج - باغ تعلیق و مصوبه‌ای تحت عنوان خانه- باغ جایگزین آن شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون خانه- باغ برای قطعاتی که رای باغ می‌گیرند، ملاک عمل است، عنوان کرد: به این معنا که تراکم ساختمانی و تعداد طبقات و سطح اشغال بنا در باغ بسیار محدود می‌شود و در ازای آن امتیازات اقتصادی دیگری به مالک و سرمایه‌گذار و بهره‌بردار داده می‌شود. اگر پیش از این، ملک یک کاربری مسکونی داشته اکنون که رای باغ می‌گیرد، می‌تواند در همان کاربری مسکونی فهرست بسیار متنوعی از فعالیت‌ها را مستقر کند.

او در تشریح نوع فعالیت‌ها توضیح داد: به عنوان مثال فعالیت‌های گردشگری، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی آموزشی و خدماتی می‌تواند شکل بگیرد و امتیازات ویژه‌ای در بحث عوارض به مالکین تعلق بگیرد. به عبارتی اقتصاد جاری در باغات مبتنی بر ساخت و ساز نخواهد بود بلکه مبتنی بر فعالیتی خواهد بود که در آنجا شکل می‌گیرد.

اعطا تاکید کرد: به زودی نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در باغات را از طرف کمیسیون‌های ذی‌ربط و شهرداری و ذی نفعان به منظور توسعه زمینه‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنیم و ابعاد مختلف موضوع را به مردم معرفی خواهیم کرد. او در ادامه با اشاره به تخریب برخی از ساختمان‌های با ارزش در ماه‌های اخیر اضافه کرد: در هفته‌های اخیر حساسیت‌هایی در جامعه فرهنگی کشور نسبت به تخریب بناهای ارزشمند معاصر ایجاد شد و به رسانه‌ها راه پیدا کرد.

   رشد 43 درصدی بودجه عمرانی

اما در جلسه روز گذشته علاوه بر بررسی پلاک ثبتی‌ها، ‌محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز درباره بودجه سال آینده توضیحاتی ارایه کرد و گفت: بودجه بر اساس افزایش ۲۵ درصدی در نظر گرفته و بسته شده است. به گفته او بودجه شهرداری در حوزه هزینه‌ها رشد چندانی نداشته و در حدی بوده که دستمزدها و حقوق‌ها پوشش داده شود ولی در زمینه پروژه‌های عمرانی با رشد ۴۳ درصدی بودجه همراه خواهیم بود.

او افزود: شهرداری تصمیم گرفته از نقدینگی‌های سرگردان مردم برای توسعه در شهر همچون مترو و حمل و نقل عمومی استفاده کند که با شرکت‌های سرمایه‌گذار و آقای حناچی با کسانی که مایل هستند اطراف مترو اقداماتی انجام دهند صحبت کرده و مذاکراتی انجام داده است.

هاشمی با بیان اینکه قیمت ملک افزایش یافته و این مساله دارایی‌های شهرداری را بیشتر کرده است، گفت: این موضوع همان مبحث بودجه‌های غیرنقدی است که شورا هم تصمیم گرفته به این مساله توجه کند و در سال ۹۹ شاهد بیشتر شدن فعالیت‌های شهری به ویژه نوع عمرانی و حمل و نقل خواهیم بود. همچنین شهردار تهران عمده پول بودجه را برای مترو اختصاص داده که رقمی حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود. مبالغی نیز برای توسعه اتوبوس‌ها و خیابان کامل در نظر گرفته شده و ۲ هزار میلیارد تومان هم برای توسعه شهری اختصاص یافته است.

   تکمیل 10 پلازای شهری

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۰ پلازای شهری باید در پایتخت کامل شود، گفت: با افزایش بودجه‌های عمرانی در سال ۹۹ تلاش خواهد شد این موضوع محقق شود. همچنین راه زمینی عباس‌آباد تا برج میلاد که پیاده‌راه سبز نام دارد تکمیل خواهد شد.در بودجه شهرداری مبالغی نیز برای بافت فرسوده و زیربنای خدماتی آن اختصاص یافته که حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای پسماند و زباله و ۵۰۰ میلیارد تومان برای موضوعات فرهنگی در نظر گرفته شده است.او گفت: حناچی با توجه به سابقه‌ای که در حال حاضر در حوزه شهری پیدا کرده، امیدوار است بتواند منابع را جذب و در شهرداری استفاده کند تا شاهد شکوفایی فعالیت‌های عمرانی پایتخت باشیم.

رییس شورای شهر تهران در مورد عوارضی که مردم در حوزه شهری در سال ۹۹ قرار است پرداخت کنند، گفت: عوارض را ما در شورا بر اساس تورم در نظر گرفتیم که البته این افزایش باید به کمیته تطبیق برود و دولت هم آن را تأیید کند ولی نکته‌ای که حائز اهمیت است این بوده که ما عوارض را غیر نرمال افزایش نداده‌ایم.

هاشمی در مورد پهنه T و طرح تفصیلی گفت: بر‌اساس پهنه T تا ۳۰۰ متری اطراف ایستگاه‌های حمل و نقل انبوه‌بر باید تراکم داشته باشیم تا در جابه‌جایی‌ها ساماندهی جدی انجام گیرد. به موضوع توسعه حمل و نقل محور توجه داریم چرا که این موضوع مشکل ترافیک را حل می‌کند. چندین مصوبه در شورای شهر در مورد توسعه حمل و نقل محور داشته‌ایم و اگر همان جسارتی که قبلاً گفتم وجود داشته باشد می‌توانند از این مصوبات استفاده کنند.

علی اعطا نیز در نشست خبری خود به ویژگی‌های بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ و فرآیند بررسی آن در شورای شهر تهران پرداخت و گفت: رقم کل بودجه با ٢۵ درصد افزایش نسبت به بودجه سال ٩٨ به همراه متمم که بعدا به تصویب رسید بالغ بر 30 هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان خواهد بود. شهرداری مدعی است بر اساس محاسباتی که در خصوص تحقق بودجه در ١٠ ماهه سال ٩٨ انجام داده است تحقق این بودجه برای سال ٩٩ امکان‌پذیر است، این موضوع را ما در شورای شهر بررسی می‌کنیم و امیدواریم این طور باشد.

اعطا با بیان اینکه نکته‌ای که از دید ما در شورا اهمیت دارد این است که برنامه‌های اولویت محور کمیسیون‌ها شامل ١٠٩ پروژه در لایحه بودجه سال ٩٩ دیده شده است، گفت: بودجه اختصاص داده شده به این پروژه‌ها ١٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این می‌تواند نوید بخش اقدامات خوب و موثری در سال٩٩ باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه فعالیت شرکت و سازمان‌ها که بر اساس قانون تجارت اداره می‌شوند، گفت: انتظار می‌رفت تا شاهد کاهش وابستگی این شرکت‌ها به بودجه شهرداری تهران باشیم، به همین منظور مبلغ کمک هزینه سازمان و شرکت‌ها در مجموع ١٠ درصد افزایش یافته که با توجه به پیش بینی تورم بالای ٣۵ درصد در سال آینده، عملاً به معنای کاهش وابستگی سازمان‌ها و شرکت‌ها به بودجه شهرداری تهران خواهد بود.

او با اشاره به زمان‌بندی بررسی و تصویب بودجه در شورای شهر تهران گفت: طی یک هفته اعضا، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند و در یک فاصله زمانی پس از روز هفتم ارسال لایحه، به مدت سه روز تبصره‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مطرح خواهد شد.همچنین به مدت ۴ روز منابع در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق بررسی خواهد شد، تبصره‌ها و منابع نیز در همین فاصله در صحن علنی هم مطرح می‌شود و به تصویب می‌رسد. پس از آن مصارف را در یک بازه زمانی چهار روزه بررسی خواهیم کرد و در صحن مطرح می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین بودجه شرکت‌ها در یک بازه چهار روزه در کمیسیون‌های برنامه و بودجه بررسی می‌شود و در ادامه شاهد بررسی نهایی آن در صحن علنی خواهیم بود.

   بودجه 400 میلیاردی

مناسب‌سازی فضای عمومی

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که در این نشست حضور داشت نیز در مورد بودجه شهرداری گفت: حدود 400 میلیارد تومان برای مناسب‌سازی فضاهای عمومی درنظر گرفته شده که تاکنون این رقم سابقه نداشته است و حتی ما به دنبال بیشتر شدن آن هستیم.  او گفت: همچنین 500 میلیارد تومان برای توسعه بوستان‌هایی ماننند ولایت، ایرانیان، گلها، چهارباغ و مواردی دیگر در نظر گرفته شده که عمدتا در مناطق غیربرخوردار هستند. در بودجه شهرداری برای سال آینده 200 میلیارد تومان برای تملک باغات در بافت فرسوده درنظر گرفته‌اند و برای موضوع ایمنی، ‌بحران و تاب‌آوری نیز 1076 میلیارد تومان اختصاص بودجه داریم که پیش از این مغفول مانده بود.  او با بیان اینکه پلازهای شهری را تلاش کرده‌ایم در تدوین بودجه تعدادش را افزایش دهیم، گفت: 4 هزار میلیارد تومان از بودجه برای حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس اختصاص یافته است.

   برنامه شورای برای حذف امضاهای طلایی

سالاری درباره لایحه عوارض گفت: این لایحه 3 روز پیش در شورا تصویب شد و از افتخارات حوزه شهرسازی محسوب می‌شود، رویکرد ما تدوین لایحه و اصلاحات آن بود.

سالاری بیان کرد: انضباط‌بخشی در این زمینه به شفاف‌سازی و کاهش امضاهای طلایی می‌انجامد که این موضوع مدنظر ما قرار گرفت. متأسفانه فساد و رانت ناشی از امضاهای طلایی در شهرداری بوده که شورای شهر با مجموعه‌ای از طرح‌ها مانند انتشار عمومی پرونده‌ها و محدود کردن اختیارات شوراهای معماری اقداماتی را انجام داده است.

 

 

ارسال نظر