قُرُق‌شکنی از مرزهای هوایی

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۹۸
قُرُق‌شکنی از مرزهای هوایی

گروه راه و شهرسازی|

دو روز از صدور دستور توقف پروازهای رفت و برگشت به چین از سوی معاون اول رییس‌جمهور به وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد، اما پروازها به چین همچنان ادامه دارد و طی 48 ساعته گذشته، 5 پرواز از چین به ایران انجام شده است.

تداوم پروازها از چین به ایران در شرایطی انجام می‌شود که وزیر راه و شهرسازی هم روز شنبه در جمع خبرنگاران از توقف کامل پروازهای رفت و برگشت به این کشور خبرداد اما با این وجود پروازها از چین انجام می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره علت ادامه پروازها از چین به ایران می‌گوید: پروازهایی که در حال حاضر انجام می‌شود و در هفته جاری ادامه خواهند داشت مانند پروازهای عادی نبوده و به منظور انتقال ایرانیان مستقر در شهرهای مختلف چین در حال انجام است؛ اما بلیتی به صورت برنامه‌ای و سیستمی فروخته نخواهد شد.

رضا جعفرزاده درگفت‌وگو با فارس اظهار می‌کند: یکی از محورهایی که در جلسه معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر تعلیق پروازهای چین مطرح شد، این بود که برنامه‌ریزی شود تا ایرانی‌های مقیم چین به کشور بازگردانده شوند ‌و این مورد یکی از محورهای مهم بوده است و پروازهای روزهای گذشته هم طبق همان محور است.

جعفرزاده ادامه می‌دهد: مسافرانی که طی روزهای گذشته به فرودگاه امام خمینی(ره) وارد شده‌اند همان مسافران ایرانی هستند؛ ممکن است از همه صندلی‌های هواپیما استفاده نشده باشد، زیرا پروازها فقط برای بازگرداندن مسافران ایرانی انجام شده است.

او اظهار می‌کند: پروازهای رفت و برگشت به چین تعلیق شده است، یعنی خرید و فروش بلیت انجام نمی‌شود و اگر شاهد انجام پروازی هستید به خاطر بازگرداندن ایرانی‌هایی است که در چین مانده و قصد بازگشت به کشور را دارند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: اگر تصور کسی از تعلیق پروازها به چین این است که هیچ پروازی انجام نمی‌شود، تصور غلطی است. جعفرزاده می‌افزاید: اعلام شده که تمهیدات لازم برای بازگرداندن ایرانی‌هایی که در چین مانده‌اند، دیده می‌شود. آیا می‌توان بدون انجام پرواز ایرانی‌های ساکن چین را بازگرداند؟

او اضافه می‌کند: بر این اساس با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این پروازها برای بازگرداندن ایرانی‌های مانده در چین انجام می‌شود. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی، تلاش داریم در حداقل زمان ممکن افرادی که می‌خواهند از پکن یا سایر شهرهای چین به کشور بازگردند را انتقال دهیم.

    تناقض در واکنش 2 نهاد

درحالی که سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید، پروازها از چین در این هفته ادامه دارد و باید ایرانی‌های مانده در چین به کشور بازگردانده شوند، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: انتظار این است که همه پروازهای مستقیم از چین به ایران از یکشنبه متوقف شود. به گفته کیانوش جهانپور، مصوبه دولت برای توقف پروازها عصر جمعه ابلاغ شده و نمی‌شد انتظار داشت بلافاصله و به لحظه از روز شنبه اجرا شود، اما به‌طور منطقی انتظار این است که از یکشنبه پروازهای مستقیم از چین به تهران و برعکس متوقف شود البته وزیر بهداشت هم قول داده که اگر این اتفاق نیفتد موضوع را پیگیری کند. درواقع با وجود دستور معاون اول رییس‌جمهوری مبنی بر لغو پروازهای مستقیم چین به ایران و بالعکس و اظهارات وزیرراه و شهرسازی درراستای پایان یافتن پروازها از چین، ‌اما به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در این هفته پروازها از چین به ایران ادامه دارد.

ناگفته نماند براساس برنامه قرار است، افرادی که به تهران می‌آیند، در یکی از هتل‌های تهران دو هفته در قرنطینه بمانند و پس از تایید سلامت آنها به آغوش خانواده برگردند. برخی از این افراد مشکل نظام وظیفه داشتند که ستاد کل نیروهای مسلح هم تسهیلاتی را برای ایرانیان مشمول سربازی فراهم کرده تا به راحتی بتوانند به کشور بیایند و برگردند.ِ

    افزایش امکانات پزشکی بنادر

بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد مقاومتی که روز 11 بهمن ماه سال جاری برگزار شد تصمیم گرفته شد که در ۲۴ مرز زمینی تمام بنادر و فرودگاه‌ها از جمله فرودگاه امام خمینی تیم وزارت بهداشت مستقر شود، در همین راستا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره تمهیدات بنادر شمالی کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ‌اظهار می‌کند: طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که سازمان بنادر و دریانوردی در عضویت آن قرار دارد، بابت قرنطینه انسانی دستورالعمل‌هایی وجود دارد، بدین‌ترتیب هرکسی که وارد محوطه‌های بندری می‌شود مورد ارزیابی و قرنطینه قرار خواهد گرفت و در صورت وجود مشکل اجازه ورود به بندر داده نخواهد شد. حمیدرضا آبایی می‌افزاید: با این حال، در شرایط خاص کنونی در بحث شیوع بیماری کرونا، مکاتبات با دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد و امکانات مستقر در بندر افزایش پیدا کرد. او ادامه می‌دهد: در این خصوص با استفاده از تب‌سنج‌های لیزری هر شخصی که وارد بندر می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد مشکوک قرنطینه می‌شود؛ خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده و ارزیابی‌های صورت گرفته، مورد خاصی مشاهده نشده و مشکلی از این بابت نداشته‌ایم.

 

ارسال نظر