بابت کم‌کاری در پرونده‌ املاک باید از مردم عذرخواهی کنیم

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۶۷
بابت کم‌کاری در پرونده‌ املاک باید از مردم عذرخواهی کنیم

گروه راه و شهرسازی|

 شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: این شورا باید بابت کم‌کاری ‌در به سرانجام رساندن پرونده املاک از مردم عذرخواهی کند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره پرونده املاک نجومی گفت: بخشی از بدهی‌ها در هر دوره مدیریتی مربوط به سرمایه‌گذاری و اقدامات زیربنایی است که در هر دوره مدیریتی وجود دارد و باید پاسخگوی آن باشد و از طرفی وقتی در سرمایه‌های انسانی مرتکب تخلفی می‌شوند، باید جدی‌تر پیگیر شوند، چرا که بستر فساد وجود داشته و علت‌های آن از بین نرفته است. در همین رابطه، باید پرسید، قائم مقام شهردار اسبق اکنون کجاست و چرا مطلبی درباره او منتشر نمی‌شود. او با اشاره به وجود سند تغییر و تحول در شهرداری در دوره مسوولیت اولین شهردار انتخابی شورای پنجم گفت: عده‌ای معتقد بودند، باید اجازه داد، اسناد تکمیل و شفاف شود، تا پیگیری مسائل را با سند و مدرک مدون پیش ببریم.

   برخی حاشیه امن بسیار قوی دارند

امانی با اشاره به چندین تذکر بی‌نتیجه‌ای که به عنوان عضو شورای شهر داده است، گفت: من در ابتدای ورود به شورا مصاحبه‌ای کردم و در آن توضیح دادم، یکی از شهرداران مناطق فاکتوری داده است که دو میلیارد تومان آش نذری پخته و فروخته است و وقتی این مساله را مطرح کردم که برچه مبنایی و براساس کدام معیار و قانون از پول شهروندان چنین کاری صورت گرفت، از من صرفا سوال و جواب کردند.

او ادامه داد: همچنین من یک تذکر در شورای شهر در رابطه با خیریه متوسلین به امام رضا (ع) درباره املاک و کمک‌ها مالی بلاعوض پرداخت شده به شهردار وقت دادم که چرا یک نهاد خیریه در دوره مدیریت ۱۲ ساله شهردار اسبق ۶۰ میلیارد تومان کمک مالی بلاعوض دریافت و بیش از ۷۰ هزار متر مربع ملک دریافت کرده است و این تنها یکی از پرونده‌هاست.

امانی با بیان اینکه شورای شهر پیگیر پرونده املاک نجومی است، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است، افزود: اینها علامت‌های سوالی است که برای افکار عمومی بی‌جواب مانده است که چرا برخی حاشیه امن بسیار قوی دارند.

  باید عذرخواهی کنیم

امانی در پاسخ به اینکه چرا پس از گذشت 2.5 سال از دوره جدید مدیریت شهری پیگیری پرونده املاک نجومی سرانجامی نداشته است، گفت: ما وظیفه اجرایی نداریم و از شهردار می‌خواهیم این پرونده را به سرانجام برساند، اما من تاکنون برای تذکراتم جوابی از شهردار دریافت نکرده‌ام. البته ما چند شهردار عوض کردیم که زمان طولانی را از مدیریت شهری گرفت، اما در هر صورت ما هم باید عذرخواهی رسمی و جدی کنیم که کار پیش نرفته و کم‌کاری داشتیم.

او تاکید کرد: شهردار و اداره کل حقوقی شهرداری باید این پرونده‌ها را حقوقی می‌کردند و به سرانجام می‌رساندند. در این میان مساله کارآمدی و شجاعت مطرح است. گاهی اوقات برای پیشبرد کارها از کنار برخی حق و حقوق رد می‌شوند، به نظرم اگر یک خبرنگار می‌تواند تاثیرگذار باشد، عضو شورا یا شهردار هم می‌تواند.

 شهردار هنوز پاسخی نداده است

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا پیروز حناچی، شهردار کنونی تهران پرونده املاک نجومی را پیگیری کرده‌ است، ‌گفت: هم در دوره چهارم و هم در دوره پنجم اسناد وجود دارد. درست است که یک سال از مدیریت آقای حناچی می‌گذرد، اما سازمان املاک و مستغلات و حوزه حقوقی آقای شهردار باید به جد تا به امروز پاسخی می‌دادند. این خلأ در پیگیری نکردن پرونده املاک نجومی وجود دارد و هیچ یک از شهرداران ما در دوره پنجم شجاعت و شهامت استیفای حقوق مردم را نداشتند.

او افزود: عده‌ای معتقدند، شورا فقط می‌گوید تصمیم‌گیرنده نیست و ابزار استیفای حقوق را ندارد و از همین رو تنها به تذکر بسنده می‌کند، اما عده‌ای دیگر هم می‌گویند تذکر دادن فرصت را می‌گیرد و نباید مدام درباره اشتباهات دیگران تذکر داد.

امانی با اشاره به اینکه مدیریت شهری امکان وارد کردن دانش‌آموختگان جوان و کاربلد را هم ندارد، تصریح کرد: برای ما حتی امکان تایید مدیران مورد نظر خودمان هم وجود ندارد، چرا که مسوولیت را با اختیار می‌دهند، اما در کشور ما مسوولیت را می‌دهند اما اختیار را نمی‌دهند. این همه جمعیت جوان دانش‌آموخته داریم که می‌توانند شهرداری را متحول کنند، ولی به دلیل بدنه بسیار بزرگی که شهرداری دارد، نتوانستیم از دیگر دانش‌آموختگان و جوانان نیز بهره بگیریم.

  نمایندگان مجلس توضیح دهند

او با بیان اینکه شفافیت در این دوره به خوبی پیش رفته است، به شفاف نبودن برخی قراردادها در دوره‌های گذشته مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: در این دوره که شفافیت یکی از اهداف اصلی شورای شهر و مدیریت شهری بوده، وقتی برخی قراردادها بدون ترک تشریفات منعقد می‌شود، صدای همه بلند می‌شود که اقدامی غیرشفاف صورت گرفته است، در حالی که تا سه سال قبل این صداها نبود و نشان می‌دهد که شورا کار خود را انجام می‌دهد، اما همه ابزار دست شورای شهر نیست.

امانی با تاکید بر اینکه شهردار تهران باید با جدیت بیشتری پیگیر پرونده املاک نجومی باشد، تصریح کرد: امیدواریم آقای شهردار بتواند از لحاظ حقوقی پاسخگوی شورای شهر و افکار عمومی باشد.

او در واکنش به اینکه مجلسی‌ها می‌گویند، شورای شهر باید پیگیر باشد و درخواست ورود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به این پرونده را داشته باشند، گفت: باید از آنها پرسیده شود، چه اهرم‌هایی چه در مجلس نهم و چه در مجلس دهم باعث شد تا تحقیق و تفحص از املاک نجومی به نتیجه نرسد، چرا که قدرت مجلس از ما بیشتر است. در مجلس کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند وارد شود و سوال این است، با توجه به اینکه مستندات پرونده املاک نجومی موجود بود، چرا تحقیق و تفحص از این پرونده را به سرانجام نرساندند و آیا اسناد تحقیق و تفحص به هیات اجرایی و نظارت در مجلس رسید؟

او با تاکید بر اینکه شهرداری تهران پیچیدگی‌های بسیار متعددی دارد، گفت: باید تکلیف باغ برره، مجتمع بام‌لند، خیریه امام رضا (ع) و سایر موارد تخلف ریز و درشت در شهرداری به صورت شفاف ذکر شود.

امانی با بیان اینکه در مدیریت شهری پیشین فقط ظاهر قانونی در برخی قراردادها رعایت می‌شد که به نوعی دور زدن قوانین بود تا نشان دهند شکل قانونی رعایت شده است و این به این دلیل است که خلاءهای قانونی بارزی وجود داشت.

 سرنوشت 800 پرونده قضایی؟

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران رسیدگی به آنچه آن را گزارش 800 مورد تخلف در مدیریت شهری گذشته خواند، به اندازه بررسی و اطلاع از جزییات 41 نامه‌ سازمان بازرسی کشور به شهرداری تهران، مهم برشمرد و خواستار شفافیت و اطلاع‌رسانی درباره سرنوشت و روند رسیدگی به این گزارش‌ها شد. به گزارش ایسنا، خداکرمی که در مورد جزییات 41 نامه سازمان بازرسی کل کشور به شهرداری تهران سخن می‌گفت، افزود: به دنبال 800 مورد که مدیریت شهری گذشته داشته و گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه داده، طرح شکایت در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت انجام شده بود.

خداکرمی همچنین به انتشار برخی شایعات درباره سرنوشت این پرونده‌ها اشاره کرد و خواستار روشن شدن وضعیت آنها شد و افزود: کسی از سرنوشت پرونده‌ها خبر ندارد. برخی‌ می‌گویند پرونده‌ها خمیر یا خرد شده‌اند و از بین رفته؛ حتی برخی‌ می‌گویند این پرونده‌ها بایگانی شده‌اند، اما شورا پیگیر 800 پرونده‌ است تا ببیند چه اتفاقی برای آنها رخ داده است.

او خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شد و با بیان اینکه تعدادی از این پرونده‌ها حتی قبل از فعالیت شورای شهر پنجم مطرح شده اما پیگیری باید از سوی قوه قضاییه انجام می‌شد اظهار کرد که سرنوشت این پرونده‌ها مشخص نیست.

وی افزود: شورای شهر تهران تعدادی از پرونده‌ها را پیگیری کرده که بعضا می‌گویند اصلا طرح شکایت نشده اما معلوم نیست این پرونده‌ها چه شده و بعضا دست ما هم علی‌رغم گزارشات بازرسی کل کشور به جایی بند نیست.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در مورد جزییات 800 پرونده‌ مورد اشاره‌اش گفت: تخلفات متعددی در مدیریت شهری وقت رخ داده است. این تخلفات در شرکت‌ها، املاک و پرونده‌های مختلف بوده و موضوعات مطرح‌شده متنوع و هم در حوزه بدهی‌های بانکی، هم معاملات شهرداری و هم قراردادهاست که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم اطلاعاتی از آنها کسب کنیم تا مردم بدانند چه بلایی بر سر املاک شهر آمده است .

او گفت: از همه نهادها به خصوص قوه قضاییه که در مورد مبارزه با فساد حساس هستند خواهش می‌کنیم نسبت به پرونده‌های شهری حساس باشند، همچنین ارتباط مسوول دفتر رییس سابق قوه قضاییه و قاضی دادسرا که الان در زندان هستند با این پرونده‌ها را مشخص کنند تا حق و حقوقی از شهر تهران ضایع نشود.

 

 

ارسال نظر