ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۱۴

بدهی ۵ هزار میلیاردی دولت به حمل ونقل عمومی پایتخت

مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران میزان مطالبات شهرداری از دولت در حوزه توسعه حمل و نقل طی دو سال و نیم گذشته را بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش مهر، مسعود رنجبریان با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از اصلی‌ترین مطالبات شهروندان است که دولت نیز باید در این خصوص همگام با شهرداری تهران در توسعه مترو قدم بردارد، تاکید کرد: متاسفانه نه دولت یازدهم و نه دولت دوازدهم همگام با شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی قدم برنداشته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در حالی که که شهر تهران از لحاظ آلودگی هوا جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود بیش از پیش به حمایت و کمک جهت تامین منابع برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز دارد، با وجود این میزان مطالبات شهرداری از دولت طی دو سال و نیم گذشته به بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رنجبریان ادامه داد: یارانه بلیت حمل و نقل همگانی، احداث و تکمیل خطوط متروی تهران، توسعه ناوگان مترو و اتوبوسرانی، قانون رفع موانع تولید، رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مصوبات مرتبط با شورای اقتصاد و سهم وجوه حاصل از جرایم رانندگی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از جمله مواردی است که بر اساس مصوبات هیات وزیران دولت سهم عمده‌ای در حمل و نقل و ترافیک دارد. بر این اساس مجموع سهم قانونی دولت در تامین منابع مورد نیاز حمل و نقل درون شهری در چارچوب قوانین موضوعه، طی سال‌های ۹۶، ۹۷ و نیمه نخست ۹۸ حدود ۵ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان می‌شود که دولت طی سال‌های پیش گفته تنها ۱۶۶ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

خرید 1500 دستگاه اتوبوس با ارز حاصل از صادرات نفت

محمود ترفع، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جزییات خرید هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل بودجه دولت را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا محمود ترفع، در مورد جزییات خرید هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شده است که از محل ارز حاصل از صادرات نفت، هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت CBU وارد کشور کند.به گفته ترفع شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مذاکراتی را با شرکت‌های نفتی و شرکت‌های اتوبوس‌سازی داخلی و خارجی برای انجام این موضوع انجام داده است.او با بیان اینکه خرید هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به آن راحتی که تصور می‌شود نیست، عنوان کرد: درحال مذاکره با تعدادی از شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم این اقدام را برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران به ثمر برسانیم.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: از زمان ابلاغ هر دستورالعملی توسط دولت (همانند بند قاف، تبصره ۱۲، اوراق مشارکت اسلامی و …)، تمامی دستورالعمل‌‎‌ها را پیگیری کرده‌ایم، اما هرکدام بنا به دلایلی منجر به خرید اتوبوس برای شرکت‌های واحد اتوبوسرانی سراسر کشور نشده است.

ترفع با اعلام اینکه همجنین شهردار تهران مجدانه پیگیر خرید تعدادی اتوبوس از طریق منابع مالی شهرداری تهران است، تصریح کرد: در کمتر از سه ماه باقی‌مانده تا پایان سال، تعدادی اتوبوس وارد ناوگان پایتخت خواهد شد. همچنین در سال آینده هم تعداد قابل توجهی اتوبوس و مینی بوس به ناوگان افزوده خواهد شد.وی در مورد مقدار منابع مالی شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌ها، گفت: علاوه بر منابع غیر نقد، ردیف بودجه خرید اتوبوس نیز افزایش قابل توجهی داشته است که منتظر تصویب شورای اسلامی شهر هستیم.

خط قرمزهای تحقق درآمدهای متمم بودجه ۹۸

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شورای شهر اجازه نمی‌دهد تحقق درآمدها در حوزه شهرسازی از رویه‌های غیر معمولی و برخلاف طرح تفصیلی باشد.

به گزارش مهر محمد سالاری در مورد لایحه متمم بودجه سال ۹۸ گفت: پیشنهاد شهرداری برای متمم بودجه ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که این لایحه در کمیسیون‌ها بررسی شده است.جلسه‌ای نیز در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با حضور معاونت مالی و اقتصادی معاونت شهرسازی در این رابطه برگزار شد که پیش بینی شده از این ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیمی از آن از حوزه شهرسازی تأمین شود.سالاری تصریح کرد: ما در این جلسه صراحتاً اعلام کردیم که به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم این درآمد از طریق رویه‌های غیر متعارف و برخلاف رعایت مفاد طرح تفصیلی محقق شود.

او به گزارش معاونت شهرسازی و معماری در این جلسه اشاره کرد و گفت: آنها در این گزارش عنوان کردند با توجه به میزان تحقق منابع درآمدی در حوزه شهرسازی، معماری طی ماه‌های اخیر این رقم طی مدت زمان باقیمانده به صورت طبیعی و نه از طریق غیر متعارف تأمین می‌شود.سالاری در پاسخ به اینکه آیا می‌شود روش‌های غیر متعارف را با نام و عناوین جدیدی بگنجانند، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم و آنها نیز نمی‌توانند آن کار را انجام دهند. اما موضوعی که در جلسه بر آن تاکید شد بخشنامه‌ای بود که از سوی معاونت شهرسازی و معماری تهران چند پیش صادر شده و در آن محدودیت‌هایی برای پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه اعمال شده است .

 

ارسال نظر