هشدار درباره وجود دکل‌های اضافی در تهران

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۳۴
هشدار درباره وجود دکل‌های اضافی در تهران

گروه راه و شهرسازی|

در کنار تمام مشکلات ریز و درشتی که کلان‌شهر تهران با آن مواجه است، پارازیت و تششعات رادیویی شاید کمتر مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته باشد اما تاثیرات زیانبار آن بر سلامتی افراد بر کسی پوشیده نیست.البته گفته می‌شود آنتن‌های مخابراتی کمترین تشعشات را دارند و بیشترین تشعشعات، رادیویی و پارازیت‌ها هستند که بعضاً از نظر امنیتی استفاده می‌شود.

سال گذشته ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفته بود از 2 هزار و 700 دکل نصب شده در شهر تهران ۷۵۹ دکل غیراستاندارد است.با توجه به اهمیت موضوع، شهریور سال جاری حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران از ساماندهی دکل‌های مخابراتی شهر تهران خبر داد و گفت: 10 هزار دکل مخابراتی در شهر تهران وجود دارد که کار ساماندهی این دکل‌ها و بررسی مجوزهای آن در حال انجام است و اگر دکلی در گذشته بدون مجوز برقرار شده باشد، باید جمع‌آوری شود.  روز گذشته نیز فرهاد کاظمی مدیرعامل شرکت ارتباطات شهر (از زیر مجموعه‌های شهرداری) در نشست بررسی عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر در زمینه ساماندهی دکل‌های مخابراتی که با حضورگورانی مسوول پرتوهای وزارت بهداشت و خوش مکانی نماینده سازمان انرژی اتمی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، نسبت به وجود دکل‌های اضافی در تهران هشدار داد.کاظمی با اشاره به سطح برخورداری شهروندان تهرانی از خدمات شرکت ارتباطات به مقایسه تهران با چند کشور جهان پرداخت و گفت: در تهران 4 هزار و 500 سایت مخابراتی تلفن همراه وجود دارد و در این حوزه چندان توسعه یافته نیستیم و نیازمند تاسیس سایت‌های دیگر هستیم.

او با اشاره به حوزه ارتباطات ثابت گفت: تعداد اشتراک ارتباطات «پهن باند» که شامل فیبرنوری، DSL و بی‌سیم برای هر ۱۰۰ نفر در ایران ۱۲ درصد است در حالی که این شاخص در کشورهای پیشرفته بالای ۳۰ درصد است و در این حوزه نیز عقب ماندگی داریم.

کاظمی با بیان اینکه در تهران دکل‌های اضافی ارتباطی وجود دارد، تصریح کرد: در تهران به دلیل ضعف ارتباطات ثابت، دکل‌های اضافی داریم که در قسمت ارتباطات پهن باند بی‌سیم ماکرویو است، چرا که در این قسمت مجبور هستیم از دکل و دیش اینترنت استفاده کنیم و این به دلیل ضعف ارتباطات کابلی در شهر تهران است.این نوع دکل‌ها در منظر شهری کشورهای پیشرفته دیده نمی‌شود، اما در تهران بسیار زیاد و شاید ۹۰ درصد دکل‌ها از این مدل است.

او با اشاره به تعداد دکل‌های ماکرویو ثابت در شهر تهران گفت: به دلیل فقدان زیرساخت لازم پهن‌باند در حدود ۲هزار و500 دکل از نوع ارتباطات ثابت پهن باند ماکرویو دارد که نشان می‌دهد توسعه به صورت ناپایدار اتفاق افتاده است و به همین دلیل ترافیک تقاضای اینترنت بر دوش اینترنت همراه گذاشته می‌شود و درخواست بیش از ظرفیت در حوزه اینترنت همراه به وجود می‌آید. در نتیجه اپراتور مخابراتی برای ساماندهی داکت و فیبرهای خود از دکل‌ها استفاده می‌کند.

کاظمی درباره ساختار حقوقی شرکت ارتباطات مشترک شهر گفت: براساس مصوبه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی شورای شهر، بر عهده کار گروه مشترک ۶ نفره است که اعضای کارگروه از معاونت‌های مختلف شهرداری تهران از جمله نماینده شورای شهر، خدمات شهری، معاونت حقوقی، معاونت برنامه‌ریزی و نماینده شهر تهران هستند که مجوز مخابراتی را صادر می‌کنند‌.

  انتقاد از به هم ریختگی دکل‌های مخابراتی

در این نشست، علی گورانی، مسوول پرتوهای وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه استقرار دکل‌ها دچار به هم ریختگی است، گفت: در استقرار دکل‌ها به هم ریختگی گسترده داریم و باید آنها را سامان دهیم. باید به این شرایط به صورت جدی فکر کنیم چرا که مردم آسیب می‌بینند. استتار و تجمیع آنتن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و باید به وضوح مشکلات را به مردم گفت.گزارش‌های مستند وزارت بهداشت می‌گوید در سنجش انرژی مقادیر انرژی کمتر از نصف استانداردهای تعیین شده بوده اما مفهوم این نیست که مردم بدون مشکل هستند.

    رد آثار پزشکی امواج موبایل

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در این نشست درباره تاثیر امواج موبایل بر سقط جنین و زایمان زودرس صحبت کرد و گفت: تاکنون هیچ مقاله‌ای که قاطع بگوید دکل‌ها و آنتن‌های رادیویی می‌توانند بر تغییر DNA سلولی و ابتلا به سرطان یا سقط جنین و مرگ داخل رحمی نوزاد اثر مستقیم بگذارند، منتشر نشده است.

   اجازه افزایش پرتوگیری در کشور را نمی‌دهیم

به گزارش ایلنا، عباس رحیمی خوش‌مکانی، مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به اینکه دو نهاد رگولاتوری در حوزه انتشار امواج بیشترین وظیفه را دارند، گفت: این دو نهاد شامل سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی می‌شوند. از ورود تجهیزات گرفته تا اعطای لیسانس و مجوز به اپراتورها بر عهده سازمان انرژی اتمی است.مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی افزود: تقریبا تمام اپراتورهای کشور تحت لیسانس ما هستند و انتهای تمامی شکایات مردم در این زمینه به ما می‌رسد.

او با بیان اینکه موضوع تکنولوژی از پایه‌های اقتصاد، سیاست، امنیت و ... است، گفت: بنابراین ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی در کشور اهمیت بالایی دارد. ما به‌رغم توجه به استانداردها تا جای ممکن اجازه افزایش پرتوگیری را در کشور نمی‌دهیم. اما آیا در دنیا به دلیل ریسک احتمالی پرتوها استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی یا نیروگاه‌های هسته‌ای متوقف شده‌اند؟ خیر، اما تلاش بر این است که پرتوگیری‌ها کاهش یابد که دلیل این امر همان احتمالات است.مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه زیرساخت را یک سازمان نمی‌تواند حل کند، اظهار کرد: همه سازمان‌های ذی‌ربط باید در این راستا تلاش کنند. بسیاری از موارد پیش آمده که در کنار آنتن ساخت و ساز صورت می‌گیرد و ما آنتن را از آنجا حذف می‌کنیم اما اینترنت و موبایل مختل می‌شود و همین موجب ایجاد مشکل می‌شود. امواج ترس ناخودآگاهی را در مردم ایجاد می‌کند و به همین علت با شکایاتی در زمینه سقط یا نظایر آن مواجه هستیم.

   بیش از ۶ هزار دکل در تهران

ناهید خداکرمی در بخش پرسش و پاسخ نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد دکل بدون مجوز در سطح شهر نصب شده و متخلفان چطور مجوز گرفتند، اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان ‌داد که انحراف از استاندارد وجود داشت و بدون مجوز دکل نصب شد. در حالی که ممکن بود در کل این دکل‌ها استاندارد باشند. تعداد دکل‌های بدون مجوز ۳ هزار عدد بود و با مکاتبات صورت گرفته، مقرر شد اپراتورها بیایند مجوز بگیرند و در کارگروه وضعیت آنها بررسی شود.

خداکرمی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان داد ۷۰۰ دکل شرایط استاندارد را رعایت نکردند، تصریح کرد: سایر دکل‌ها به رغم آنکه مجوز نداشتند اما استانداردهای نصب را رعایت کرده بودند. هم‌اکنون نیز چند صد دستگاهی که نصب شده و اپراتور از قبل اعلام نکرده در حال شناسایی است و در حال اقدام برای گرفتن مجوز هستند.

مسعود نفیسی معاون فنی شرکت ارتباط مشترک شهر در پاسخ به اینکه چرا دکل‌ها مجوز دریافت نکردند، ‌گفت: تا سال ۹۶ در حدود 2 هزار دکل مجوز گرفتند که این رقم در سال ۹۷ بیش از هزار دکل را شامل می‌شود. ۷۳ درصد مجوزها در این دوره مربوط به دکل‌هایی بودند که از ۲۰ سال پیش تاکنون نصب شدند و عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر از لحاظ شناسایی دکل‌ها جهش چشمگیری داشته است، اکنون منتظر نمی‌مانیم کسی دکل اظهار کند. اخطار می‌دهیم و اعلام می‌کنیم که برای اخذ مجوز حضور یابند و اکنون فاز شناسایی دکل‌ها ۹۵ درصد را رد کرده است. در تهران در حدود 7 هزار ایستگاه داریم و تعداد دکل‌ها بیش از ۶ هزار مورد است و همچنین تعداد آنتن‌ها در تهران از ۴۰ هزار مورد بیشتر است.سپس فرهاد کاظمی در پاسخ به اینکه چرا بدون مجوز اجازه نصب دکل‌ها داده شده است، توضیح داد: مصوبه‌ای برای ساماندهی نبود و ضوابط مربوط به سال ۹۱ و جانمایی مربوط به سال ۹۴ بود .در میانه صحبت‌های خوش‌مکانی نماینده سازمان انرژی اتمی نیزاظهار کرد: دکل‌ها و آنتن‌ها ضوابط و مقررات خود را دارد سازمان انرژی اتمی مولد و منبع پرتو را کنترل می‌کند ما اطلاعات آنتن‌ها را داریم و به موضوع ایمنی ورود نمی‌کنیم چرا که این جایگاه قانونی را نداریم. اما این بدان معنی نیست 3 هزار دکل شناسایی شده تحت گواهی ما نیست. ممکن است ما به لحاظ منبع پرتو مجوز را داده باشیم اما از نظر جانمایی با ضوابط معماری و شهرسازی مغایرت داشته باشد چرا که ضوابط سازماندهی در آ‌ن زمان در شهرداری وجود نداشت.

 

ارسال نظر