معیار تازه برای تعیین نرخ عوارض ساخت و ساز

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۴۷:۴۷
کد خبر: ۱۶۱۳۷۹
معیار تازه  برای  تعیین  نرخ  عوارض  ساخت و ساز

محسن هاشمی: بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است

گروه راه و شهرسازی | آزاده کاری |

روز گذشته طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. همچنین بررسی سند جامع سرمایه‌گذاری، یک فوریت الزام شهرداری به تعیین تکلیف استفاده موقت اداری و خدماتی از واحدهای مسکونی و ایجاد یادمانی برای جان‌باختگان پرواز اوکراین در تهران از دیگر مصوبات جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود. به گزارش «تعادل»، ماجرای تغییر ارزش معاملاتی املاک این است که براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۶ بنا بود ارزش معاملاتی املاک معادل ۲ درصد میانگین قیمت روز املاک در شهر تهران شود، (البته با توجه به افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر این نسبت در حال حاضر برقرار نیست) به این ترتیب با توجه به تغییر پایه، نرخ انواع عوارض ساخت‌وساز شامل کاربری، پذیره، بنا و... به روز و واقعی و تا حدودی متناسب با ارزش روز املاک خواهند شد. مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران »ساختمانی گفت: شهرداری تهران مکلف است در راستای شفاف‌سازی چگونگی محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی و دریافت عادلانه عوارض از املاک شهری متناسب با ارزش واقعی املاک و براساس موقعیت مکانی املاک در شهر به انجام مطالعات مورد نیاز اقدام و لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش املاک تهران را ارایه کند.

او ادامه داد: باید محاسبه عوارض ساخت و ساز در تمامی مناطق ۲۲ گانه تهران به تفکیک، با همکاری و مشارکت ذی‌نفعان حداکثر ظرف مدت دو ماه از زمان ابلاغ مصوبه تهیه و جهت تصویب به شورای شهر تهران ارسال شود. با توجه به اینکه محبوبیت مکانی و موقعیت ملک می‌تواند در بهره‌ای که فرد از ملک می‌برد موثر باشد، باید حق شهرداری نیز متناسب با آن ارایه شود که این مطلب تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. با این کار عدالت برقرار می‌شود و یک درآمد سالم و پایدار نیز برای شهرداری ایجاد می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: شهرداری را موظف کردیم در مدت دو ماه لایحه را ارایه دهند، اما به نظر نمی‌رسد به زمان مورد نظر برسد و با توجه به تاخیر زمانی باید بازنگری صورت گیرد. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره این طرح گفت: با توجه به مصوبه عوارض سال ۹۸، شهرداری مکلف به ارایه طرح پیشنهادی مورد اشاره آقای الویری شد. چارچوب‌های طرح نیز با کمیسیون محیط زیست و کمیسیون معماری و شهرسازی در میان گذاشته شده و تقریبا برای یکی از مناطق آماده شده است. امیدواریم بتوانیم تا ۱۵ بهمن آن را به صحن شورای شهر برسانیم. در واقع در حال تولید یک دفترچه جدید هستیم، اما کار سختی است. در ادامه کلیات این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر رسید و سپس جزییات طرح مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه الویری، پیشنهاد داد با توجه به صحبت گلپایگانی مبنی بر آماده بودن طرح، دو ماه مهلت به دو هفته کاهش یابد که تمام اعضای شورای شهر به آن رای مثبت دادند.

تصویب یک فوریت الزام شهرداری به تعیین تکلیف استفاده موقت اداری و خدماتی از واحدهای مسکونی از دیگر مصوبات جلسه شورای شهر بود. مجید فراهانی، در دفاع از این پیشنهاد گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در شهر وجود دارد، بهره‌برداری از واحدهای مسکونی برای کاربری‌های اداری، تجاری و خدماتی است؛ واحدهایی که بعضا مالکان آنها تمایلی به تغییر کاربری دائم ندارند و واحد خود را به علت واقع شدن در پهنه‌های کار و تجارت به بهره‌برداران اجاره می‌دهند و این افراد از واحد مسکونی با کاربری تجاری، اداری و... استفاده می‌کنند، بدون اینکه عوارض و حقوق قانونی شهر را بپردازند. او افزود: این وضعیت البته سبب شده است برخی عوامل فاسد نیز با اخذ رشوه از اعمال قانون و جلوگیری از تداوم فعالیت این گروه از اماکن در قالب تاخیر در اجرای حکم ماده ۱۰۰ یا ایجاد وقفه در ارسال پرونده ملک به کمیسیون ماده ۱۰۰ سبب آسیب به سرمایه اجتماعی مدیریت شهری شوند. فراهانی با طرح این سوال که راه‌حل این مساله چیست، تصریح کرد: آیا اقدامات شهرداری تاکنون سبب حل این مساله شده است یا در پس عدم تدبیر مناسب بخشی از منابع و عوارض قانونی که باید در ازای فعالیت این گروه از واحدها کسب می‌شد از دست رفته است. عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و ضرورت رفع موانع قانونی در ایجاد اشتغال، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار از یک سو و سامان بخشی به نحوه استفاده از واحدهای مسکونی که به شکل خدماتی و اداری توسط فعالان اقتصادی به صورت بی‌ضابطه و با تضییع حقوق شهر، شهروندان و شهرداری مورد بهره‌برداری موقت یک یا دو ساله قرار می‌گیرند و بهره‌برداران آنها به علت عدم تعیین تکلیف قانونی چاره‌ای جز تن در دادن به فساد و رشوه به برخی کارکنان متخلف شهرداری را ندارند و نهایتا پس از تاخیرهای طولانی پرونده ملک مورد نظر برای بررسی به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها ارسال می‌شود و رای ماده ۱۰۰ در زمانی صادر می‌شود که بهره‌بردار آن محل را ترک کرده و دیگر موضوعیتی ندارد. او اضافه کرد: اهمیت این موضوع زمانی قابل لمس است که بدانیم فقط در منطقه ۲ شهرداری تهران ۴۰ درصد مجموع کل واحدهای ملکی سطح منطقه (یعنی ۲۰ هزار واحد با مساحتی بالغ بر یک میلیون متر مربع) برای فعالیت‌های فاقد مجوز و غیرمسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از این بابت عوارض مربوط را پرداخت نمی‌کنند. بر همین اساس، از شما می‌خواهم با رای به فوریت این طرح زمینه حل این مشکل در چارچوب قانون را فراهم‌سازید. محمد سالاری در مخالفت با این طرح گفت: این طرح را مغایر با طرح تفصیلی می‌دانم، اما اجرای لایحه این طرح چندین ماه زمان می‌برد.

  ایجاد یادمان برای جان‌باختگان پرواز اوکراین

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران متاثر از حادثه غم‌انگیز سقوط پرواز اوکراین بود و اعضای این شورا تذکراتی در این خصوص عنوان کردند.همچنین اعضا با قید دو فوریت پیشنهاد دادند در اسرع وقت یادمانی برای جان‌باختگان پرواز اوکراین در تهران ایجاد شود که این پیشنهاد با 18 رای موافق به تصویب رسید.

  عدم پاسخگویی مسوولان

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: در ابتدا حوادث تاسف بار چند روز اخیر که در کرمان به درگذشت بیش از 60 نفر در تشییع جنازه، 20 کشته در فیروزکوه در تصادف اتوبوس و سقوط هواپیما براثر اصابت سهوی موشک را به همه ایرانیان تسلیت می‌گویم. محور مشترک فجایع اخیر، نقش قصور و تقصیر مسوولان مربوطه و عدم پاسخگویی به افکار عمومی است.

هاشمی ضمن قدردانی از توضیحات ارایه شده و پذیرش قصور و مسوولیت اشتباه، گفت: باید توجه داشته باشیم بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است .چرا باید حقیقت از رییس‌جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی پنهان نگهداشته شود و بعد از اعلام دولت‌های بیگانه به اطلاع مسوولان خودمان برسد. هاشمی ادامه داد: نباید عملکرد صداوسیما و رسانه‌های رسمی را در تهییج بیش از اندازه مردم و دوقطبی کردن فضای جامعه نادیده گرفت که برخی مشکلات کوچک را بزرگنمایی می‌کنند و از کنار مشکلات بزرگ با بی‌توجهی می‌گذرند. او همچنین افزود: شاید بی‌مناسبت نباشد که به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، یادی از ایشان کنیم، امروز بیش از هر زمان دیگری، جای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خالی است و مردم در حسرت عقلانیت، خویشتن داری و تدبیر ایشان هستند. او با بیان اینکه امروز کشور به وحدت نیاز دارد اما نه وحدتی که به معنای خاموشی و حذف صدای بخش بزرگی از جامعه به نفع افراطیون باشد، گفت: آیت‌الله هاشمی منادی وحدت بود، اما وحدت را در میانه روی می‌دانست، میانه روی یعنی افراطیون و تفریطیون از مواضع خود کوتاه بیایند و کنار مردم حرکت کنند و اگر ما نتوانیم اعتماد عمومی و قدرت ملی را ترمیم کنیم، در برابر تهدیدات بیگانگان آسیب‌پذیر خواهیم بود. رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: برای ترمیم اعتماد ملی نیاز به مسوولیت‌پذیری مقامات داریم نه فرافکنی و انداختن تقصیرات به گردن دیگران یا زیردستان، در اتفاقات کرمان و تهران، قطعا کسانی مقصر هستند و باید مسوولیت را بپذیرند . احمد مسجدجامعی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در جریان تصویب ایجاد یادمانی برای جان‌باختگان پرواز اوکراین در تهران گفت: حادثه هواپیمایی مسافربری اوکراین، بسیار تلخ بود و متاسفانه دروغ بزرگی هم گفته شد به گونه‌ای که حتی رسانه‌ها زیر سوال رفتند و همه افکار عمومی بهت زده شدند. او با بیان اینکه حق حیات و امنیت روانی برخی‌ها دچار خدشه شده است، تصریح کرد: تیتر رسانه‌ها را نگاه کنید و ببینید که همه تیترها حول و حوش دروغ بزرگی است که گفته شده و ما باید به عنوان نماینده مردم شهر تهران ضمن همدردی و همراهی با افکار عمومی که به‌شدت هم جریحه‌دار شده، اقدامی انجام دهیم.این اقدام باید الان انجام گیرد نه بعدا و همه اعضای شورای اسلامی شهر که در جلسه امروز حضور داشتند این طرح را امضا کردند. او با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نماینده شهروندانی که آسیب دیدند نباید دست روی دست بگذارد، گفت: شهرداری نیز باید وارد عمل شود، چرا که ما مدعی هستیم که کف خیابانیم و با مردم هستیم و این با مردم بودن باید جلوه پیدا کند.

  گرامیداشت جان‌باختگان

بعد از تصویب کلیات این طرح مسجدجامعی به بیان پیشنهادات پرداخت و گفت: سه پیشنهاد در قالب این طرح پیشنهاد شده است که براساس آن شهرداری باید تبلیغات مناسب برای گرامیداشت جان‌باختگان را آغاز کند. همچنین مکانی برای یادمان جان‌باختگان تا یک هفته آینده معرفی شود. علاوه بر این کار حجمی شایسته برای یادبود این اتفاق ساخته شود و حتما از نمادهای کشورهای دیگر که در این حادثه آسیب دیدند نیز در این کار حجمی وجود داشته باشد و عضو شورا به عنوان عضو ناظر بر این مسائل نظارت کند. اعضای شواری اسلامی شهر تهران ضمن رأی دادن به جزییات و سه پیشنهاد مطرح شده، احمد مسجد جامعی را به عنوان نماینده شورا انتخاب کردند.

  لزوم توجه به مدیریت بحران‌ها

الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به حادثه بویینگ ۷۳۷ بر لزوم توجه به مدیریت فرهنگی و اجتماعی بحران‌ها تاکید کرد و گفت: در این حادثه باید مدیریت فرهنگی و اجتماعی بحران مورد توجه قرار بگیرد چرا که در طول این هفته شرایط سراسر ملتهب و پر تنشی در کشور وجود داشت و باید این شرایط فرهنگی و اجتماعی مدیریت بحران می‌شد تا دچار ناهماهنگی نشویم. او با بیان اینکه با همه تلخی این روزها لازم است در سطح ملی و کلانشهر تهران از این سوگ درس بگیریم و به مدیریت فرهنگی و اجتماعی بحران دقت کنیم، اظهارکرد: همه ما در سطح خرد و کلان باید خودمان به خودمان رحم کنیم و به‌موقع و به‌هنگام راست بگوییم تا از بروز فاجعه‌ای عمیق‌تر جلوگیری شود. محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: با چه منطقی ما شاهد چنین رفتار نادرستی بودیم که برای پوشاندن حقیقت، باید یک دروغ گفته شود و و برای اینکه آن دروغ را ادامه دهیم، چندین دروغ را تکرار کنیم که وضعیت امروز را به‌بار بیاورد و تمام اعتماد مردم به نظام مدیریتی کشور را زیر سوال ببرد. گفتیم که می‌توانید به سخنان نخست‌وزیر کانادا اعتماد کنید اما به سخنان سخنگوی دولت اعتماد نکنید. تا دیرتر نشده باید برای اعتماد از بین‌رفته مردم، دولت و مقامات مسوول، سریعا و با صراحت از مردم، از خانواده‌های جانباختگان و از افکار عمومی ایران و جهان عذرخواهی کرده و مسوولان این دروغگویی را به مرد معرفی کنند و به اشد مجازات برسانند.

  بررسی سند سرمایه‌گذاری شهر تهران

بررسی سند جامع و مشارکت سرمایه‌گذاری شهر تهران در خصوص تایید دستورالعمل‌های اجرایی این سند توسط کمیسیون برنامه و بودجه موضوع دیگری بود که روی میز شورای شهر قرار گرفت. در جریان بررسی این سند حجت نظری به بخشی از آن مبنی بر اینکه دستورالعمل‌های اجرایی باید مورد تایید کمیسیون برنامه و بودجه قرار بگیرد انتقاد کرد و گفت: در این سند، کمیسیون برنامه و بودجه باید حذف و کلمه شورا جایگزین آن گردد در غیر این صورت این اقدام بدان معنی است که بقیه اعضای شورا زینت‌المجالس هستند و اینگونه نمود دارد که کمیسیون برنامه و بودجه خودش را از سایر کمیسیون‌ها متمایز کرده است.این اظهارات نظری با واکنش حسن رسولی مواجه شد و گفت: به ما توهین می‌شود.در نهایت اعضای شورا به کلیات این طرح رای مثبت دادند و در ادامه به بررسی جزییات آن پرداختند.

 

 

ارسال نظر