سوانح مرگبار هواپیمای 737 در دنیا

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۲۰

طبق اطلاعات مندرج در وب سایت سیمپل فلایینگ، مدل این هواپیما بویینگ ۷۳۷- ۸۰۰ بوده که ساخت شرکت هواپیماسازی بویینگ امریکاست و تنها سه سال از عمر آن می‌گذرد.

هواپیمای نسل جدید بوئینک ۷۳۷ که به اختصار ۷۳۷NG نامیده می‌شود، یک هواپیمای باریک پیکر ساخت شرکت هواپیماسازی بویینگ امریکاست، که به دو موتور CFM International CFM۵۶ مجهز شده است.این هواپیما برای نخستین‌بار در دسامبر سال ۱۹۹۷ میلادی توسط این غول هواپیماسازی معرفی شد و نخستین ایرلاینی که به خریداری و استفاده از آن اقدام کرد، ساوث وست ایرلاین (Southwest Airlines) بود و نخستین پرواز آن نیز در نهم فوریه همان سال به ثبت رسیده است.

این سومین باری است که در طول یک سال گذشته یک هواپیمای بویینگ تنها دقایقی بعد از پرواز سقوط می‌کند چراکه دو فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از 6 ماه در سال گذشته سقوط کردند و نزدیک به ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آنها جان باختند.

پس از این حوادث ناگوار که شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشتند، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال امریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرم‌افزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود.

پس از آن اخباری مبنی بر توقف موقت تولید این نوع خاص از هواپیما توسط شرکت بویینگ امریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

این هواپیما از نوع بویینگ 737 بوده که سقوط‌های پی در پی مدل مکس این هواپیما در جهان طی سال‌های اخیر سر و صدای زیادی به راه انداخته است.

براساس گزارش‌های بین‌المللی منتشر شده در ۱۵ سال اخیر ۷۵۹ نفر در جهان در حوادث هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ جان خود را از دست داده‌اند.این نوع هواپیما تاکنون در جهان ۱۸ حادثه داشته که 8 مورد آن مرگبار بوده البته برخی از حوادث به خاطر نقص فنی هواپیما و برخی نیز به خاطر شرایط جوی و فرودگاهی اتفاق افتاده است.

بررسی گزارش‌های مختلف جهانی نشان می‌دهد که نخستین حادثه مرگبار این هواپیما در ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد. نخستین سقوط سری ۸۰۰ هواپیمای بویینگ ۷۳۷ در تصادف با هواپیمای تجاری امبرار لگسی ۶۰۰ اتفاق افتاد. در این سقوط - که در برزیل رخ داد - ۱۵۴ سرنشین هواپیمای بویینگ کشته شدند اما هواپیمای لگسی با ایمنی کامل در پایگاه نیروی هوایی برزیل فرود آمد.

بعد از آن در تاریخ ۵ ماه مه ۲۰۰۷ پرواز «کنیا ایرویز» با این هواپیما به مقصد «نایروبی» در یک باتلاق سقوط کرد و هر ۱۰۵ سرنشین جان باختند.

در ۲۵ فوریه سال ۲۰۰۹  این هواپیمای بویینگ در «ترکیش ایرلاین» از استانبول پرواز کرد و هنگام تلاش برای فرود در فرودگاه آمستردام در مزرعه‌ای سقوط کرد. پس از این سقوط بدنه هواپیما سه تکه شد و پیستون‌های موتور از هم جدا شدند. از ۱۳۵ مسافر و خدمه این پرواز ۹ نفر از جمله یک کارآموز خلبانی کشته و ۸۴ نفر نیز مجروح شدند. تحقیقات بعدی نشان می‌داد که احتمالا خرابی در آلتیمتر (رادار ارتفاع سنج) این هواپیما اطلاعات غلطی از ارتفاع نشان داده و منجر به این حادثه شده است.

در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ پرواز ایرلاین «۴۰۹ اتیوپی» اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بیروت در دریای مدیترانه سقوط کرد. این پرواز ۹۰ مسافر و ۸ خدمه داشت که به پایتخت اتیوپی پرواز می‌کرد و هیچ کس در آن زنده نماند.

در ۲۲ مه‌سال ۲۰۱۰ نیز ۱۵۰ مسافر یک ایرلاین هندی در همین هواپیما جان باختند و ۸ نفر نجات پیدا کردند. این پرواز هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی «مانگالور» در انتهای باند با حصار فرودگاه برخورد کرد و به دره پشت آن با ۲۰۰ فوت ارتفاع سقوط کرد.

در ۱۹ مارس سال ۲۰۱۶ یک هواپیمای

۸۰۰-۷۳۷ در ایرلاین «فلودوبی» از مبدا دوبی در امارات متحده عربی به مقصد «روستوف روی دون» روسیه، به دلیل هوای نامناسب در فرودگاه مقصد سقوط کرد و هر ۶۲ نفر مسافر هواپیما جان باختند.در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ پرواز ایرلاین «نیگوینی» از یکی از ایالات‌های «میکرونزی» به مقصد «گینه نو» یک توقف در فرودگاه بین‌المللی «چوک» داشت. برای همین توقف هواپیما در یک تالاب فرود آمد و یک نفر از ۴۷ سرنشین آن در گذشت.

آخرین حادثه نیز مربوط به ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰ می‌شود که 176 مسافر ایرلاین بین‌المللی اکرواین با سقوط این هواپیما بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) ایران جان باختند.

 

ارسال نظر