الویری: شهرداری برای تحقق «تهران هوشمند» اقدامی نکرده است

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۳۷
الویری: شهرداری برای تحقق «تهران هوشمند» اقدامی نکرده است

گروه راه و شهرسازی|

 جلسه روز گذشته شورای شهر تهران به شکل فوق‌العاده برای بررسی باغ بودن با نبودن چندین پلاک ثبتی اختصاص یافت. همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر به اعتراض شهرداری تهران در خصوص تعیین سیاست و الزامات بودجه ۹۹ رای منفی دادند.‌ در جلسه روز گذشته همانند سایرجلسات اعضا تذکراتی داشتند از جمله مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به شهرداری تهران درخصوص عدم تحقق مصوبه تهران شهر هوشمند و محقق نشدن درآمد ۵۰۰ میلیارد ریالی از این بخش تذکر داد. به گفته او، شهرداری نسبت به اجرای تحقق «تهران هوشمند، جهان شهر دانش و فرهنگ» اقدامی انجام نداده است. الویری در این باره گفت: تذکر بنده درباره یکی از تبصره‌های بودجه سال جاری است و براساس قانون انتظار اجرای آن از سوی شهرداری می‌رود. بند الف و پ تبصره ۳۶ تکالیفی برای شهرداری درباره اجرای برنامه‌های بودجه سال ۹۸ مقرر کرده است که باید تا پایان تیر ماه انجام می‌شد.

الویری با اشاره به مفاد بندهای این تبصره گفت: در راستای اجرای این بند، در بودجه سال ۹۸، شهرداری موظف است با هدف برپایی و تحقق تهران هوشمند و به منظور تسهیل برقراری مبادله دیتا در شهر، بهبود منظر شهری، تسهیل توسعه کسب و کارهای دیجیتال، توسعه شرکت‌های نوآور و خلاق، بهبود عرضه خدمات شهری به صورت الکترونیکی و دستیابی به درآمد حداقل ۵۰ میلیارد تومان، اقداماتی را تا پایان تیر ماه ۹۸ انجام دهد.  او افزود: از جمله در انجام مطالعات لازم نسبت به احصای اقلام دارایی‌ها و منابع نامشهود و داده‌های شهر اقدام کرده و برنامه مولدسازی این ذخایر را از طریق آزاد‌سازی و به اشتراک‌گذاری با کلیه فعالان اقتصادی و اجتماعی با هدف شکل‌گیری پلتفرم اقتصاد دیجیتال شهری و دستیابی به درآمد پایدار از محل خدمات نوین تهیه و به شورا ارایه کند.

الویری ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر تجدیدنظر در فرآیند فعالیت شرکت ارتباطات مشترک شهر برای تامین زیرساخت‌های ارتباطی شبکه‌های موبایلی شهر تهران است به نحوی که ضمن کمک به ارتقای گستره و کیفیت ارتباطی موبایل در شهر با کاهش آلودگی فرکانسی و بهبود منظر شهر موجب رفاه عمومی و سلامت بیشتر مردم و افزایش 20 درصد درآمد نسبت سال ۹۷ در این شرکت شود. با توجه به گذشت زمان تعیین شده در تبصره مذکور و عدم ارسال گزارش توسط شهرداری تهران این متن به عنوان تذکر به شهردار تهران ابلاغ و پاسخ به شورا ارایه شود.

    رای منفی به اعتراض فرمانداری

یکی دیگر از مصوبات جلسه روز گذشته شورای شهر تهران رای منفی به اعتراض فرمانداری تهران در خصوص تعیین سیاست و الزامات بودجه ۹۹ بود.  مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر در تشریح این مصوبه گفت: فرماندار تهران به مصوبه شورا در خصوص تعیین سیاست و الزامات بودجه ۹۹ سه ایراد گرفته و عنوان کرده است که شورای شهر با این مصوبه به حوزه اجرا وارد شده و این درحالی است که این مصوبه با دستورالعمل تدوین بودجه ابلاغی از سوی وزارت کشور مغایرت دارد و همچنین اعلام کرده این سیاست‌ها مغایر با بودجه ۹۹ است.

او با بیان اینکه سیاست‌های بودجه و الزامات آن ۱۳ سال پیش مورد توجه اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت، گفت: شورا از آن سال همیشه این مصوبه تعیین سیاست‌ها را به تصویب می‌رسانده و فرمانداری هم هیچ‌وقت ایرادی به این مساله نگرفته است. از طرفی از سال گذشته شورای شهر سیاست‌ها والزامات بودجه ۹۸ را تصویب و حتی سال گذشته نیز مورد اعتراض فرمانداری قرار نگرفت. اگر ایرادی در این زمینه وجود دارد، چرا فرمانداری سال‌های گذشته این ایراد را نگرفته است. در نتیجه نظر کمیسیون تخصصی این است که اعضای شورا همچنان به این مصوبه اصرار داشته باشند. در ادامه محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار کرد: فرماندار بدون طرح این موضوع در هیات تطبیق این نظرات را ارسال کرده و حتی آقای میرلوحی که در این هیات عضو است این موضوع را نمی‌دانست و به نظر می‌رسد رییس شورا باید به هیات تطبیق تذکر دهد. اما این‌بار هیات تطبیق درست تشخیص داده است چرا که اعضای شورا در ۴ جلسه اولویت‌های بودجه را تدوین کردند و این مصوبه از دایره سیاست‌گذاری خارج شده چرا که شهرداری باید سیاست‌های ما در بودجه نویسی را تعیین کند و بعضا دیده شد که این سیاست‌گذاری نبوده بلکه تعیین تکلیف جزییات بوده است.

در ادامه حسن رسولی به نحوه اداره صحن علنی شورای شهر انتقاد کرد و گفت: من خودم هم فرماندار و هم استاندار بودم. فرماندار تهران اعتراض خود را از موضع جایگاه اداری به شورا فرستاده است و بر همین اساس این نامه اساسا قابل طرح در شورا نیست چرا که فرم ارسالش درست نیست و بهتر است هیات رییسه اجازه ندهند که شورا تبدیل به یکی از بخش‌های فرمانداری شود تا این‌گونه با او مکاتبه نکند.

هاشمی در واکنش به سخنان رسولی گفت: الان شرایط فرق کرده است. در این مدت فرمانداری به این شکل و مدل نامه‌هایش را ارسال می‌کرده و شما هم باید حواستان را جمع می‌کردید چرا که فرمانداری همیشه در این قالب نامه‌ها را ارسال می‌کند.

    ایراد فرمانداری وارد نیست

سپس بهاره آروین گفت: آیا کل مصوبه شورا دخالت در اجرا است، اگر این طور است پس فصل اول که تعاریف و معانی است نیز دخالت در اجرا است؟ فرماندار در نامه‌اش ایرادهایی به مصوبه شورا گرفته اما دقیقا مشخص نکرده که به کدام بند این سیاست‌ها انتقاد دارد. این در حالی است که این سیاست‌ها عینا مانند سال گذشته است و به نظرم ایرادشان وارد نیست. در ادامه اعضای شورای شهر تهران به اعتراض شهرداری تهران در خصوص تعیین سیاست و الزامات بودجه ۹۹ رای ندادند.

سید آرش حسینی‌میلانی نیز به شهرداری منطقه ۲ درباره احداث پارک در روددره فرحزاد تذکر داد و گفت: متاسفانه توسعه بخش زیادی از رود دره‌های تهران از نگرش سیمان محور برخوردارند . حفاظت از باقی مانده اکوسیستم روددره‌ای شهر تهران مورد تاکید برنامه سوم شهرداری تهران است.اما نگرش شهرداری در مورد ظرفیت و فرم روددره‌های پایتخت تغییر کرده و ظاهرا شهرداری درصدد احداث پارک در این رود دره است و در این زمینه به شهرداری منطقه ۲ تذکر می‌دهیم.

وی گفت: احداث پارک در روددره فرحزاد باید هر چه سریع‌تر متوقف شود و شهرداری علاوه بر توقف عملیات عمرانی گزارشی که شامل اسناد و مطالعات بالادستی است را به شورای شهر ارسال کند.

همچنین حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی نیز در تذکری گفت: بعد از اعلام خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، شورای اسلامی شهر تهران اقدام به نامگذاری معبری به نام این شهید کرد اما گاهی در اخبار شنیده می‌شود که هر بخشی از شهرداری وارد شده و خودش اقدام به نامگذاری فضاهایی به نام شهید حاج قاسم سلیمانی می‌کند. براساس قانون نامگذاری در هر مکان و فضایی بر عهده شورای شهر است. بنابراین حتما باید به شورای شهر پیشنهاد و بعد از تصویب در شورا این اقدام صورت بگیرد.

 

ارسال نظر