ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۶۱

افزایش 135 درصدی حجم معاملات مسکن در آذر

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال 1398، به 5/9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7/134 و 40 درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش بانک مرکزی، در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 53/13 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6/41 درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت مسکن در آذر ماه سال جاری به بالاترین میزان خود طی 9 ماه گذشته در تهران رسید. این مساله چند روز پیش نیز از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز عنوان شد. بر اساس گزارش این دفتر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آذر ماه 13 میلیون و 474 هزار تومان شد که نسبت به ماه آبان 8/6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9/39 درصد رشد داشت. این درحالی است که از مرداد ماه سال جاری، نمودار قیمت مسکن در پایتخت، تقریبا روندی نزولی را طی می‌کرد و در آبان‌ماه قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی 12 میلیون و 460 هزار تومان و در مهر ماه هم متوسط قیمت هر مترمربع 12 میلیون و 720 هزار تومان بود. بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن نیز حجم معاملات ملک هم 137 درصد نسبت به آبان ماه رشد کرد و تعداد 9 هزار و 664 قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشت. همچنین بررسی معاملات مسکن در نیمه دوم سال جاری نشان می‌دهد که افزایش حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن از مهرماه آغاز شد و تا آذر ماه هم ادامه یافت. این درحالی است که طی سال‌های گذشته شاهد کاهش حجم معاملات در مهر ماه نسبت به شهریور ماه بودیم.

هوای تهران تا صبح سه‌شنبه پایدار است

هواشناسی استان تهران اعلام کرد: تا صبح سه‌شنبه به دلیل سکون نسبی جو و عدم وزیدن باد مناسب شرایط کاهش کیفیت هوا و افزایش غبار پیش‌بینی می‌شود. بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تهران، امروز آسمان صاف تا قسمتی ابری خواهد بود. از دوشنبه‌شب به تدریج افزایش ابر و در روز سه شنبه بارش پراکنده و در ارتفاعات بارش باران و برف پیش بینی می‌شود و از بعدازظهر این روز وزش باد و به تدریج کاهش ابرناکی انتظار می‌رود.در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آسمان صاف تا کمی ابری گاهی با وزش باد خواهد بود. بیشینه و کمینه دمای هوای پایتخت در روزهای دوشنبه (۱۱ و ۳)، سه شنبه (۸ و ۳)، چهارشنبه (۸ و ۲) و پنجشنبه

(۹ و ۳) درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود. ورامین با ۱۴ درجه و فیروزکوه با منفی ۸ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و سردترین نقاط استان طی 48ساعت گذشته بودند.

سر فاصله حرکت قطارهای مترو تهران ۳,۵ دقیقه است

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه در حال حاضر هدوی قطارهای مترو ۳.۵ دقیقه است، گفت: تنها کشور چین توانسته به هدوی ۲.۵ دقیقه دست یابد بنابراین هدوی ۳.۵ دقیقه در متروی تهران عدد قابل قبولی است. به گزارش تسنیم فرنوش نوبخت درباره وضعیت آمار مسافران متروی تهران اظهار کرد: آمار مسافران مترو به‌صورت روزانه، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌شود؛ در حال حاضر طبق آمار ماهانه، میزان مسافران مترو در آذر نسبت به آبان ماه 11.4 افزیش یافته است. او با اشاره به اینکه این رقم ثابت خواهند ماند، افزود: مبنای آمار را مهر و آبان ماه امسال قرار داده‌ایم و میزان افزایش را با آن اندازه می‌گیریم؛ این در حالی است که رقم مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز تغییر زیادی نکرده و همین حدود است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه درباره سر فاصله حرکت قطارها نیز گفت: برای تعیین و تغییر هدوی (سر فاصله حرکت قطارها) تعداد قطار، وضعیت جاری و موارد متعدد دیگر بررسی و با انجام عملیات مهندسی و ریاضی و در نهایت با تحلیل آنها به عدد مشخصی دست می‌یابیم.

تسهیلات ۱۲ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای

مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از در نظر گرفتن حدود ۱۲ میلیارد دلار یارانه و تسهیلات در قالب دو طرح برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس خبر داد. صدرالله بمانا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: دو طرح برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم که یکی از آنها تحت عنوان طرح ریاست‌جمهوری برای نوسازی ناوگان تجاری اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت است و در این طرح ۱۷۴ هزار و ۵۵۰ دستگاه ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری در نظر گرفته شده و قرار است از محل صرفه‌جویی سوخت دولت ۵۰ درصد قیمت خودرو را در قالب یارانه به رانندگان تخفیف دهد. بمانا ادامه داد: این تخفیف به‌گونه‌ای است که ۵۰ درصد قیمت آن از سوی دولت به کارخانه‌های خودرو پرداخت می‌شود و از سوی دیگر نیز ۳۰ درصد کل مبلغ خودرو به رانندگان دارای خودرو فرسوده تسهیلات ۱۸ درصد با مدت بازپرداخت پنج ساله داده می‌شود. او با بیان اینکه ۲۰ درصد از قیمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی آورده دارندگان خودروهای فرسوده است، گفت: تاکنون ۲۴ تا ۲۵ هزار ثبت سفارش انجام شده که درگیر انتقال ارز است و یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیلات آن در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر