تداوم روند صعودی معاملات ملک در آذر ماه

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۶۰
تداوم روند صعودی معاملات ملک در آذر ماه

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

آمار مربوط به حجم معاملات مسکن پایتخت در نیمه نخست آذر ماه سال جاری، نوید بخش تداوم روند افزایشی در تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در روزهای آینده بود، رشدی که گزارش تحولات بازار مسکن طی 25 روز آذر ماه بر آن صحه گذاشت.  براساس آماری که از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران منتشرشده است حجم معاملات خرید و فروش مسکن طی 25 روز نخست آخرین ماه پاییز، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است، در حالی که حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن در 25 روز آذر 97، 7 هزار و 652 مبایعه‌نامه بوده در 25 روز آذر 98 به 9 هزار و 78 فقره رسیده است. در شرایطی که طی ماه‌های گذشته همواره حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهشی بود برای نخستین‌بار در آذر ماه شاهد سیرصعودی تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت بودیم، روندی که به گفته کارشناسان بازار مسکن تا پایان سال ادامه خواهد داشت و تاحدودی بازار مسکن را از رخوت ایجاد شده در ماه‌های گذشته رها می‌کند.

چندی پیش بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه پیش‌بینی کرده بود که روند افزایش معاملات مسکن تا پایان سال ادامه می‌یابد و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد اوایل سال آینده مسکن وارد رکود شود تغییر نرخ بنزین احتمالا از رکود سال آینده هم جلوگیری خواهد کرد.

او درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: افزایش یک تا دو درصدی قیمت در کنار رشد معاملات را خواهیم داشت، البته ریزنوسانات ماهیانه، طبیعی است اما جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد ضمن اینکه رشد یک تا دو درصدی قیمت برای بخش مسکن مفید است؛ چرا که بازده و انگیزه سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

ستاریان با اشاره به افزایش ۱۸۱ درصدی معاملات در نیمه اول آذرماه نسبت به ماه قبل گفت: علت کسادی معاملات در ماه‌های قبل به قرار داشتن در ماه‌های محرم و صفر مربوط می‌شد و علت اقتصادی نداشت. بازار مسکن شرایط خوبی را نسبت به ماه‌های گذشته سپری می‌کند، حجم معاملات رشد قابل قبولی داشته است و انتظار می‌رود که این رشد در ماه‌های آتی هم ادامه داشته باشد موضوعی که مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم به آن اشاره می‌کند، او درباره حجم معاملات انجام شده در پایتخت طی آذر ماه سال جاری به «تعادل» می‌گوید: در 25 روز نخست آذر ماه سال 98، 19 هزار و 538 فقره قرارداد در دفاتر مشاور املاک ثبت شده است که 9 هزار و 78 فقره آن مبایعه‌نامه و 10 هزار و 32 فقره اجاره نامه بوده است.

خسروی اضافه می‌کند: طی 25 روز ابتدایی سال گذشته، 18 هزار و 91 فقره معامله انجام شده که 7 هزار و 652 مبایعه‌نامه و 10 هزار و 257 فقره اجاره نامه بوده است.

او اضافه می‌کند: براساس این آمار، تعداد کل معاملات در 25 روز نخست آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که حجم معاملات خرید و فروش 19 درصد رشد داشته و قراردادهای اجاره هم 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

   کاهش 51 درصدی مبایعه‌نامه

اگرچه در آذر ماه شاهد افزایش تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم اما طی 9 ماهه گذشته حجم معاملات   درمقایسه با سال قبل، کاهشی بوده است.

خسروی درباره تعداد معاملات مسکن طی 9 ماهه گذشته در پایتخت می‌گوید: از تاریخ اول فروردین 97 تا 25 آذر 97، 263 هزار و 83 فقره معامله در تهران انجام شده است که 125 هزار و 430 فقره آن مربوط به قراردادهای خرید و فروش و 135 هزار و 655 فقره آن اجاره نامه بوده است. او می‌افزاید: از تاریخ اول فروردین 98 تا 25 آذرماه 98، تعداد قراردادهای امضا شده در کل کشور، 179 هزار و 473 فقره بوده است که 61 هزار و 265 مبایعه‌نامه و 113 هزار و 605 فقره آن اجاره نامه است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک پایتخت ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 32 درصد در کل معاملات کاهش داشتیم که 51 درصد آن مربوط به مبایعه‌نامه و 14 درصد آن به اجاره نامه تعلق داشته است.

   افت 31 درصدی معاملات در کشور

طبق آمار، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت طی سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است و این موضوع درباره کل کشور هم صدق می‌کند، خسروی در این باره می‌گوید: از تاریخ اول فروردین 97 تا 25 آذر 97، یک میلیون و 603 هزار فقره معامله انجام شده است که 536 هزار و 694 فقره آن مبایعه‌نامه و 452هزار و 542 فقره اجاره نامه بوده است. رییس اتحادیه مشاوران املاک پایتخت می‌افزاید: از تاریخ اول فروردین 98 تا 25 آذرماه 98، تعداد کل قراردادهای کشور، 805 هزار و 454 فقره بوده است که 368 هزار و 504 فقره آن مبایعه‌نامه و 430 هزار و 19 فقره اجاره نامه بوده است.

او ادامه می‌دهد: بررسی دو دوره مشابه سال گذشته و امسال یعنی اول فروردین تا 25 آذر نشان می‌دهد که شاهد کاهش 19 درصدی در کل معاملات بودیم که 31 درصد کاهش در مبایعه‌نامه و 5 درصد افت در اجاره هستیم.

    وضعیت بازار مسکن در پاییز

با رشد غیرقابل انتظار معاملات آپارتمان در مهرماه و همچنین تکرار بهبود تعداد معاملات در آبان ماه پیش‌بینی می‌شد که در آذر ماه افزایش دیگری در بازار مسکن پاییزی ثبت شود.

در مهر ماه و با آغاز نیمه دوم سال جاری برخلاف مهر ماه سال‌های گذشته که حجم معاملات در بازار نسبت به تابستان کاهش می‌یافت، شاهد بهبود تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن نسبت به ماه‌های قبل از آن بودیم و 3 هزار و 400 فقره قرارداد به امضا رسید، در آبان ماه شرایط بهتر شد و تهرانی‌ها 4 هزار و 100 واحد مسکونی را خریداری کردند.

ثبت 4 هزار و 100 فقره معامله طی آبان ماه سال جاری در شرایطی بود که براساس آمار منتشرشده از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران، حجم معاملات طی 25 روز نخست آذرماه به بیش از 9 هزار فقره رسید و بازار مسکن در آذرماه رکورد زد.

در آذر ماه سال جاری، تعداد معاملات خرید و فروش نسبت به ماه‌های گذشته و همچنین مدت مشابه سال قبل خود رشد خوبی داشته است که می‌تواند نشانه خوبی برای بهبود نسبی وضعیت بازار مسکن باشد.

 

ارسال نظر