ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۰۲

برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران منتشر شد

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران را منتشر کرد که در صورت اجرای این برنامه، در مدت چهار سال میزان تولید ذرات معلق ۵۵ درصد و تولید گازهای سمی ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: نسخه اولیه برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران با جزییات روشن و سنجش‌پذیر در زمستان ۱۳۹۶ و چهار ماه پس از آغاز فعالیت دوره اخیر مدیریت شهری منتشر شده بود و اکنون نسخه جدید برنامه با توجه به شرایط جدید به‌روز شده است.

این برنامه برای اجرا، به تخصیص حدود ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی در طول چهار سال نیاز دارد که ۴۴۰۰ میلیارد تومان از آن باید در سال اول از سوی دولت تأمین شود. بقیه منابع مورد نیاز هم به صورت تسهیلات بانکی و آورده مالکان و بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران، با ارایه یک زمان‌بندی چهار ساله، برنامه‌های جزئی برای هریک از حوزه‌های نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده، نصب فیلتر دوده روی انواع خودروهای دیزلی، جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده و خودروهای کاربراتوری، جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و تعویض کاتالیست تاکسی‌ها ارایه شده که در هر مورد، با درج اعداد و ارقام روشن و دقیق به هدف‌گذاری‌ها، منابع مالی مورد نیاز و میزان اثربخشی آن بر کاهش منابع آلاینده اشاره شده است.برآورد شده که با اجرای این برنامه، پس از چهار سال شاهد کاهش ۵۵ درصدی تولید ذرات معلق و کاهش ۴۵ درصدی تولید گازهای سمی خواهیم بود و نهایتا میانگین شاخص کیفیت هوای تهران به‌طور متوسط حدود ۳۰ واحد کاهش پیدا می‌کند. چنین دستاوردی به معنای رسیدن به کیفیت هوایی تقریبا همیشه سالم خواهد بود.

هشدار بارش شدید باران و سیلاب در برخی استان‌ها

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهارکرد: سامانه بارشی که وارد کشور شده است در دو روز آینده در دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل خزر و نوار غربی کشور فعال خواهد بود و در این مناطق سبب بارش برف و باران می‌شود که بارش برف در مناطق کوهستانی و سردسیر نواحی ذکر شده خواهد بود.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، ادامه داد: در همین مدت در جنوب کشور و مرکز نیز بارش پراکنده باران خواهیم داشت.

او اظهار کرد: امروز (سه‌شنبه) شاهد بارش‌های خوبی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بخش‌هایی از فارس، ‌بخش‌هایی از خوزستان، شمال بوشهر، لرستان و البرز خواهیم بود.

ضیاییان بیان کرد: روز سه‌شنبه رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در جنوب شرق خوزستان و شمال بوشهر پیش‌بینی می‌شود و میزان بارش‌ها ‌در این مناطق 20 تا 40 میلی‌متر خواهد بود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: امروز همچنین بارش باران و در ارتفاعات برف در استان‌های لرستان، غرب فارس و کهگیلویه و بویراحمد به میزان 25 میلی متر و در گیلان و نیمه غربی مازندران بین 40 تا 60 میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.ضیاییان ادامه داد: امروز بارش برف در زنجان و ارتفاعات تهران، البرز و قزوین بین 15 تا 20 سانتی‌متر پیش‌بینی می‌شود و اواخر وقت تأثیرگذاری این شرایط جوی کاهش می‌یابد.او ادامه داد: در این راستا آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال رخداد سیلاب، لغزندگی جاده‌ها، مه‌آلودگی و کولاک برف و اختلال تردد در محورهای مواصلاتی مناطق مذکور پیش‌بینی می‌شود.

آغاز بررسی منشا بوی نامطبوع در تهران از سوی شهرداری

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: با توجه به شکایات شهروندان، تحقیقات برای شناسایی منشا بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران آغاز شده است.

به گزارش فارس، شینا انصاری مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران که از روز پیش آغاز شد، گفت: از بعداز ظهر روز گذشته شکایت‌هایی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران واصل شد.متعاقب این شکایت‌ها گروه‌هایی از سوی اداره کل محیط زیست شهرداری تهران برای پیگیری موضوع و همچنین مشخص شدن منشا بو، مسوولیت پیدا کردند.

انصاری با بیان اینکه انتشار این بو در مناطق 17، 13، 2، 6، 9، 10 و 11 گزارش شده است، گفت: در حال حاضر مشغول بررسی علت انتشار این بو و پیدا کردن منشا آن هستیم و به محض مشخص شدن علت آن به شهروندان در خصوص آن اطلاعات خواهیم داد.

او ادامه داد: گروه‌های اعزامی با خود دستگاه‌هایی برای جمع‌آوری آثار بو به محل‌های انتشار بوی نامطبوع برده‌‌اند اما عموما به دلیل فرار بودند بو و وزش باد، جمع‌آوری آثار بو کار سخت و تا حدودی ناممکن است.

به گزارش فارس، روز گذشته همچون دی‌ماه سال گذشته بویی نامطبوع در شهر تهران و در مناطق مرکزی آن استشمام شده است.سال گذشته پس از بررسی‌های همه‌جانبه، منبع این بو شناسایی نشد و برخی آن را به دلیل پخش ماده شیمیایی (مرکاپتان) دانستند که این موضوع هم قطعی نبود.

 

ارسال نظر