ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۱۵

بارش باران در پایتخت از عصر دوشنبه

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه از صبح امروز انباشت آلاینده‌های جوی در پایتخت به دلیل سکون هوا ادامه دارد، گفت: از بعدازظهر دوشنبه و صبح سه‌شنبه در پایتخت باران می‌بارد. صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهارکرد: امروز جو پایدار تقریبا در شهرهای بزرگ و صنعتی ماندگار است و موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا می‌شود. او درباره نسیمی که روز گذشته در پایتخت وزید و موجب کاهش آلودگی هوا در تهران شد، گفت: ‌شدت بادکم بود اما تا صبح ادامه داشت و بدین‌ترتیب صبح امروز آلودگی هوا در تهران زیاد نیست و شاخص آلودگی مناسب است. به گفته ضیاییان اما مجددا انباشت‌ آلاینده‌ها ‌از ‌صبح دوشنبه در پایتخت آغاز می‌شود و ‌هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است اما از بعد از ظهر دوشنبه با ورود سامانه بارشی در تهران، هوا مناسب‌تر می‌شود و دوشنبه شب و سه‌شنبه صبح در تهران بارش داریم. او افزود: سامانه بارشی تازه از اوایل وقت روز دوشنبه از غرب وارد کشور می‌شود و سبب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد و در ارتفاعات بارش برف می‌شود، همچنین کاهش نسبی دما هم پیامد این سامانه است. مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: بارش باران، کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات با ورود این سامانه در غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از شمال غرب رخ می‌دهد و از بعدازظهر دوشنبه دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی و مرکز کشور را در بر می‌گیرد. ضیاییان افزود: روز دوشنبه‌شدت بارش‌ها در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، غرب کرمانشاه و غرب کردستان است. او ادامه داد: روز سه‌شنبه این سامانه در کنار فعالیت در مناطقی که ذکر شد در شمال شرق، شرق و جنوب کشور هم فعال می‌شود اما از شدت بارش‌ها در شمال غرب و غرب کشور می‌کاهد. مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه از بعدازظهر دوشنبه و همچنین روز سه‌شنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر این دریا مواج خواهد بود، گفت: از بعدازظهر دوشنبه شاهد بارش باران، وزش باد، کاهش دما در استان‌های ساحلی و بارش برف در ارتفاعات این استان‌ها خواهیم بود.

اثر 8 درصدی تغییر قیمت بنزین در هزینه تاکسی‌ها

با گرانی بنزین مسوولان وعده دادند نرخ‌ها تغییر نمی‌کند اما محسن پورسیدآقایی معاون شهردار می‌گوید هزینه تاکسیرانان میانگین 8 درصد بیشتر شده و از جیب رانندگان تاکسی نمی‌توان شعار تثبیت قیمت داد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در این باره گفت: تاکنون اجازه نداده‌ایم که هیچ راننده‌ای افزایش قیمت داشته باشد، ولی در حال بررسی این موضوع هستیم که میزان اثر افزایش 500 تومان بنزین را لحاظ کنیم و براساس حدس‌هایی که می‌زنیم، حدود 8 درصد تغییر قیمت بنزین در هزینه‌های تاکسی‌ها اثر داشته، لذا باید بر همین اساس با شورای شهری‌ها نیز مشورت کنیم و نظر آنها را جویا شویم.  او در پاسخ به اینکه احتمال دارد تا پایان سال نرخ تاکسی‌ها تغییر کند، گفت: باید دید نظر شورای شهر چیست ولی منطقی است که در حد 7 تا 8 درصدی که هزینه‌های تاکسی‌ها اضافه شده، افزایش نرخ کرایه داشته باشیم.  پورسیدآقایی با اشاره به اینکه از جیب تاکسیران نمی‌توان شعار تثبیت قیمت داد، تصریح کرد: یا باید افزایش قیمت بنزین را با کمک بلاعوض به رانندگان همچون ارایه قطعه یدکی به آنها جبران کنیم، یا اجازه دهیم در حد منطقی، نرخ کرایه‌ها تغییر کند. باید یک واکنش منطقی نسبت به این موضوع داشته باشیم و در واقع از جیب راننده تاکسی نمی‌توان هزینه کنترل قیمت‌ها را پرداخت کرد. به دنبال راهکاری هستیم که این مشکل اصلاح شود. آنچه ما و شورای شهری‌ها به دنبال آن هستیم این بوده که بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم تا با افزایش هزینه‌ها ناشی از تغییر بنزین از طرق دیگر به تاکسیران کمک شود.

خسروی: گرانی بنزین بر قیمت مسکن اثر ندارد

رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: اگرچه حامل‌های انرژی یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر قیمت مسکن است اما پایین بودن قدرت خرید جایی برای افزایش مجدد قیمت مسکن نگذاشته است. مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که چون بنزین گران شده پس قیمت مسکن هم گران می‌شود، گفت: چهار مولفه بورس، طلا، ارز و حامل‌های انرژی بر قیمت مسکن اثر می‌گذارند. او ادامه داد: اما این‌بار تفاوت‌هایی برای این موضوع باید قائل شد؛ چرا که رشد جهشی قیمت مسکن در سال 97 باعث شد تا قدرت خرید به گونه‌ای کاهش یابد که امروز علیرغم گران شدن بنزین دیگر شاهد رشد قیمت مسکن نباشیم. به گفته خسروی، تجربه نشان داده است که وقتی قدرت خرید پایین باشد هیچ مولفه‌ای نمی‌تواند قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار دهد همانطور که در دولت نهم و دهم قیمت بنزین افزایش یافت اما باز هم قیمت مسکن افزایش نداشت. رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهارکرد: شک نکنید که چون قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد چون اصلا کشش رشد قیمت برای مسکن قابل تصور نیست. او در پاسخ به اینکه آیا رشد معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه دلیل خاصی دارد، ‌گفت: به هر حال برخی متقاضیان واقعی مسکن با آغاز ماه ربیع اقدام به ورود به بازار مسکن و جست‌وجو برای خرید مسکن کردند بنابراین نمی‌توان گفت که رشد معاملات مسکن با گران شدن بنزین رابطه دارد.

 

ارسال نظر