تقویت معاملات ملک در دومین ماه پاییز

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۸۱

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که گزارش آماری وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن تهران در آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد، در این ماه، ‌۴ هزار و ۶۸ فقره معامله مسکن ثبت شده که نسبت به مهر ماه، با 15 درصد رشد همراه بوده و حدود ۵۰۰ فقره افزایش قرارداد داشته‌ایم، این درشرایطی است که تعداد معاملات انجام شده در آبان 98 نسبت (آبان ۹۷)، 3 هزار فقره کاهش داشته است. براساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت طی آبان ماه، ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که نسبت به ماه قبل از آن (مهرماه ۱۳۹۸) حدود ۱.۳ درصد یعنی (۱۵۰ هزار تومان) کاهش داشته است.

گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در شرایطی منتشر شده است که به گفته مسوولان اتحادیه مشاوران املاک با قطعی اینترنت، ‌ثبت معاملات انجام شده در هفته پایانی آبانماه مقدور نبوده است و معامله‌ای ثبت نشده است. در عین حال، آمار اتحادیه مشاوران املاک از 19 روز ابتدایی آبان نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای خرید و فروش امضا شده در این مدت 2 هزار و 509 فقره بوده است؛ در مهر ماه سال 1398، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 3.4 هزار معامله بوده است.

درواقع براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، طی 11 روز پایانی آبان ماه 1500 معامله انجام شده است که با توجه به شرایط روزهای پایانی آبان ماه، اما و اگرهایی در این آمار وجود دارد، از 24 آبان ماه و با افزایش قیمت بنزین، در بسیاری از نقاط پایتخت شاهد تجمعات اعتراضی بودیم و در این میان به دلیل قطعی اینترنت طی 10 روز گذشته، معامله‌ای ثبت نشده است؛ چند روز پیش رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگویی با روزنامه «تعادل» اعلام کرد که مشاوران املاک برای ثبت معاملات از اینترنت استفاده می‌کنند و طی یک هفته گذشته کد رهگیری دریافت نشده است. مصطفی قلی خسروی افزود: خریداران همچنان در انتظار اتصال اینترنت و دریافت کدرهگیری هستند و طی این چند روز معامله‌ای به ثبت نرسیده است.

به عبارت دیگر، به دلیل فضای متشنج شهر، فضای بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش مسکن تیره و تار بود و همچنین قطعی اینترنت به مشکلات بازار مسکن افزود و موجب شد که طی روزهای گذشته معامله‌ای ثبت نشود. اکنون سوال این است که وزارت راه و شهرسازی که اطلاعات گزارش‌های خود را از اتحادیه مشاوران املاک دریافت می‌کند، چگونه با وجود قطعی اینترنت، آمار یک ماهه آبان را زودتر از موعد همیشگی خود منتشرکرده است؟

البته ناگفته نماند که مشکلات بازار مسکن پایتخت در آبان ماه به قطعی اینترنت و فضای متشنج آن خلاصه نمی‌شود، گفت‌وگوی روزنامه «تعادل» با مشاوران املاک مناطق پایتخت نشان می‌دهد که وضعیت بازار مسکن طی آبان ماه کساد بوده است و فقط معاملات محدودی در این ماه به ثبت رسیده است. به گفته مشاور املاکی که ونک فعالیت می‌کند، بازار در رکود کامل به سر می‌برد و طی یک ماه گذشته هیچ قرارداد خرید و فروشی در این دفتر مشاوره امضا نشده است یا براساس اظهارات یک فعال بازار مسکن که دفتر مشاوره ملکی در یوسف آباد تهران دارد معاملات طی دوماه گذشته به‌شدت کاهش یافته است و هیچ قراردادی در این دفتر طی آبان ماه انجام نشده است. اما فقط وضعیت شمال و مرکز پایتخت نامناسب نیست یک مشاور فعال در شهرک ولیعصر می‌گوید: هیچ قراردادی در این دفتر طی آبان ماه به امضا نرسیده است و فقط برخی فروشندگان که تمایل به فروش دارند و پول لازم هستند، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

یک مشاور املاک فعال درتهرانپارس هم از کسادی بازار می‌گوید و اینکه از شهریور ماه معامله‌ای در 3 شعبه این دفتر مشاوره انجام نشده است. همچنین مشاور املاکی که در سعادت آباد فعالیت می‌کند می‌گوید که طی آبان ماه قراردادی در این دفتر مشاوره ثبت نشده است. به عبارت دیگر براساس اظهارات مشاوران املاک مناطق متفاوت تهران، وضعیت بازار کساد است و معامله‌ای انجام نمی‌شود اما آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، وضعیت متفاوتی را تصویر کرده است.

      منطقه یک، همچنان گران‌ترین

گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی، نسبت به آبان ماه سال گذشته که متوسط ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را به ثبت رسانده، بیش از ۳.۵ میلیون تومان افزایش داشته است که رشدی معادل، ۲۷.۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین منطقه یک به عنوان گران‌ترین منطقه پایتخت بوده که متوسط قیمت آن، به ۲۴ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. این در شرایطی است که این نرخ، نسبت به ماه گذشته، سه میلیون تومان در هر مترمربع کاهش داشته است. پرمعامله‌ترین منطقه پایتخت در آبان ماه امسال منطقه ۵ با ۶۲۵ فقره معامله بوده که میانگین قیمت آن، ۱۴ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شده است.

کم معامله‌ترین بخش پایتخت هم به منطقه ۱۹ با تنها ۲۳ فقره معامله مسکن اختصاص دارد، در عین حال، ارزان‌ترین منطقه تهران، منطقه ۱۸ با میانگین هر مترمربع ۵ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان معرفی شده است.

همین‌طور به جز مناطق ۴، ۷، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۸ و ۱۹ که میانگین قیمت مسکن در این مناطق افزایشی بود، در سایر مناطق تهران قیمت مسکن کاهشی بوده است.

بیشترین میزان افزایش ماهانه قیمت مسکن به منطقه ۱۴ تهران با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ماه آبان اختصاص دارد و بیشترین کاهش هم به منطقه یک با ۳.۵ میلیون تومان در هر مترمربع اختصاص داده است.

گزارش‌های دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، نشانگرآن است که درحالی از تیرماه تا پایان تابستان، روند کاهشی معاملات ملکی ادامه داشته است، اما از ابتدای پاییز روند معاملات مسکن سیر صعودی را تجربه کرده؛ اما روند کاهشی قیمت مسکن حفظ شده است.

 

ارسال نظر