4 اولویت بودجه 99 تهران از دید شورای شهر

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۷۹
4 اولویت بودجه 99  تهران از دید شورای شهر

کلیات طرح الزامات تدوین لایحه بودجه سال   آینده  شهرداری تصویب شد

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران کلیات «طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» را تصویب کردند. همچنین یک فوریت الزام شهرداری به پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال از دیگر مصوبات شورای شهر بود. علاوه بر این با تصویب شورای شهر از این پس در نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران، شورایاران دارای حق رأی هستند.

به گزارش «تعادل»، اولین دستور جلسه شورای شهر تهران بررسی طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» بود که یک فوریت این طرح حدود دو هفته پیش به تصویب رسید و در کمیسیون‌های تخصصی شورا از جمله کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در این باره گفت: بخشی از پیشنهادات ارسال‌شده به کمیسیون در متن طرح اعمال شد، بخش عمده این الزامات و سیاست‌ها با توجه به رویکردهای شورای پنجم مشابه سال‌های گذشته است و به همین دلیل در توضیحات خود فقط تفاوت‌ها را نسبت به سال گذشته برجسته می‌کنم. چون بقیه موارد از جمله تاکید بر کسب درآمدهای پایدار، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی و موارد دیگری که جزو اولویت‌های کلیدی شهرداری در سال‌های گذشته بوده است، امسال هم تکرار شده است.

او با بیان اینکه امسال به چند مورد به‌طور ویژه پرداخته شده است، اظهارکرد: تحقق انضباط مالی، استفاده از سرمایه‌گذاری در تامین منابع پروژه‌ها، تحقق محله‌محوری و برش سال اول و دوم برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران چهار اولویتی هستند که در ابتدای ماده واحده طرح ذکر شده‌اند. سال ۹۸ بودجه پیشنهادی برای سال ۹۹ در منابع برنامه دیده شده بود. در طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» ذکر شده است که بودجه امسال مطابق منابع پیش‌بینی‌شده در برنامه سوم توسعه شهری باشد. آروین با اشاره به اولویت دوم که اولویت سرمایه‌گذاری در تامین منابع مالی پروژه‌ها است، گفت: به‌طور مشخص بخش سوم رویکردها و جهت‌گیری‌های کلی، با عنوان سرمایه‌گذاری اضافه شده و به‌طور خاص‌تر در ساختار لایحه بودجه، بودجه سرمایه‌گذاری به‌طور جداگانه دیده شده که همراه با لایحه بودجه ۹۹ به شورا بیاید و این یکی از تغییرات اصلی سیاست‌ها و الزامات اجرایی بودجه در سال جاری است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بحث تحقق محله‌محوری به عنوان اولویت سوم طرح گفت: با توجه به برنامه‌های اولویت‌محور و تحقق‌پذیر که از برش سال‌های اول و دوم برنامه سوم توسعه استخراج شده، تلاش شده افزایش منابع درآمدی، کدهای درآمدی جدید و اقداماتی برای افزایش کیفیت زیست روزمره شهروندان در سطح محله را در لایحه ببینیم.

آروین اضافه کرد: در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با توجه به رویکرد شورای پنجم در فعال کردن ظرفیت شورایاران،‌بندی دیده شده که شهرداری تهران در تدوین لایحه بودجه، بین یک تا ۵ درصد دارایی تملک سرمایه‌ای هر منطقه را با دریافت نظر مشورت شورایان تخصیص دهد. این بحث متفاوت از سال‌های گذشته است و در جهت تحقق محله‌محوری و فعال کردن شورایاران به متن طرح افزوده شده است.

او یادآور شد: در دیگر بخش‌های این طرح شفافیت‌بخشی به وضعیت دیون و بدهی‌ها و فرآیندها و همچنین انضباط مالی در جهت کاهش هزینه‌ها نیز دیده شده است. همچنین بخش اصلاح ساختار که در سال‌های گذشته هم مدنظر قرار می‌گرفت، در طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» مورد توجه قرار گرفته است.

      تدوین الزامات اثری بر لایحه بودجه ندارد

در ادامه محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این طرح صحبت کرد و گفت: طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹» تاثیری بر لایحه بودجه نخواهد داشت. سال‌ها است که سیاست‌های اجرایی و الزامات برای بودجه سال ۹۹، وقت جدی از شورای شهر و کمیسیون‌ها گرفته و این در حالی است که این امر کار بیهوده و عبثی بوده است.حق شناس با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته طرح فوق نیز بارها تکرار شده بود، تصریح کرد: با اینکه این طرح وقت و انرژی زیادی از کمیسیون‌ها گرفت، اما تاثیری روی لایحه بودجه نگذاشت و بی‌اثر بوده است.

او با بیان اینکه یک‌بار برنامه‌ای به نام برنامه5 ساله تدوین شده است که آن برنامه می‌تواند چراغ راه باشد، افزود: بودجه یک برش از یک پنجم از برنامه 5 ساله است و ما اکنون در دومین سال آن هستیم و انتظار داریم شهرداری بر اساس احکامی که شورا ارایه کرده است، عمل کند. اینکه سالانه علاوه بر مصوبه‌ای که داشته‌ایم کار اضافه‌ای نیز تحمیل شود رویه درستی نیست. ما در کمیسیون با کلیات این روند مخالفت داشتیم چرا که طرح این موضوعیت ندارد و به‌طور کلی وظایف اضافی برای کمیسیون‌های تخصصی صحیح نیست.

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در موافقت با این طرح گفت: با بررسی اجمالی سیاست‌های بودجه دیده می‌شود که بخش عمده‌ای از این سیاست‌ها باعث فرم دهی به بودجه‌ریزی شهرداری می‌شود. برای اولین‌بار الزامی برای شهرداری در نظر گرفته شده است که موضوع پیش بینی سرمایه‌گذاری است و باید شهرداری آن را مشخص کند.شهرداری باید براساس این طرح نظر کارشناسی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران را بگیرد و با اولویت‌های کمیسیون‌ها اقدام به بودجه‌ریزی کند. به گفته او این طرح کمک می‌کند تا شهرداری تهران به موضوع محله محوری بیش از گذشته توجه کرده و آن را جدی بگیرد تا در سال ۹۹ کارهای خوبی شکل بگیرد.

پس از استماع سخنان یک موافق و یک مخالف، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: پیشنهادی مبنی بر بازگشت طرح به کمیسیون برنامه و بودجه به دست‌اش رسیده است.هاشمی توضیح داد: در این پیشنهاد آمده که این طرح با نظرات کارشناسی کمیسیون‌ها از نظر محتوایی مغایرت‌هایی دارد در نتیجه باید مسکوت مانده و به کمیسیون‌ها بازگردد تا مجددا بررسی شود. شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اولین کسی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: نمی‌شود که بعد از قرائت و بررسی یک طرح در میانه بررسی آن یک باره یک پیشنهاد برسد و آن را از دستور کار خارج کند. نمی‌توان وسط بررسی یک دستور آن را از دستور خارج کرد. محسن هاشمی از ابراهیم امینی، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران سوال کرد که آیا از نظر حقوقی می‌توان این کار را کرد که جواب امینی به این سوال مثبت بود. امینی در این باره گفت: پیشنهاد بازگشت طرح و استرداد آن به کمیسیون بر چیزهای دیگر اولویت دارد.

در ادامه زهرا نژاد بهرام از پیشنهاد استرداد طرح به کمیسیون دفاع کرد و گفت: نزدیک به ۵ جلسه است که ساعت‌ها وقت در کمیسیون‌ها صرف طراحی طرحی برای بودجه سال ۹۹ گذاشته شده است. نمی‌شود ما برنامه اولویت‌دار طراحی کنیم اما بودجه آن به درستی دیده نشده و بودجه لازم برای آن در نظر گرفته نشود.

حسن رسولی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با برگشت طرح به کمیسیون تخصصی گفت: با توجه به اینکه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران باید دی ماه به شورای شهر ارسال شود از این رو در بررسی این طرح محدودیت زمانی داریم.

او با یادآوری اینکه اینکه طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران»به صورت دو فوریت در آبان ماه در صحن شورا مطرح شد که در نهایت به یک فوریت تبدیل شد، تاکید کرد: دربند ۹ بخش جهت‌گیری، سیاست‌ها و اولویت بودجه به اولویت‌های تعیین شده کمیسیون‌های تخصصی شورا در هر ماموریت تاکید شده است. این فرصت برای اعضای شورای شهر تهران وجود دارد که در بررسی بندهای سیاست‌های اجرایی تدوین لایحه بودجه، موارد مورد نظرشان را مطرح کنند.

رسولی همچنین درباره حذف بند یک بخش هزینه‌ای طرح مذکور که درباره به کارگیری نیروی انسانی و تبدیل وضعیت استخدامی در شهرداری است، گفت: مطابق این بند، شهرداری تهران از به کارگیری نیروی انسانی منع نشده، بلکه تاکید شده است به کارگیری نیروی انسانی، تبدیل وضعیت استخدامی تحت هر عنوانی در شهرداری تهران باید با رعایت ماده ۵۴ قانون شهرداری‌ها و تصویب شورای اسلامی شهر تهران باشد. سرانجام با 11 رأی موافق کلیات این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

      نحوه اداره شورا باز هم تغییر کرد

در جلسه روز گذشته برای چندمین بار محسن هاشمی رییس شورا اجازه نداد اعضا تذکراتشان را بیان کنند. این موضوع باعث شده تا اعضا او را متهم کنند که به شکل سلیقه‌ای جلسات شورا را اداره می‌کند.

      پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال

در ادامه جلسه طرح یک فوریت الزام شهرداری تهران به پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال تهران با ۱۷ رای در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.این طرح که با امضای ۱۵ عضو شورای شهر تهران به هیات رییسه ارایه شده بود در دستور صحن علنی شورای شهر قرار گرفت و با ۱۷ رای فوریت آن به تصویب رسید.

دلایل فوریت بررسی طرح جلوگیری از تخریب فزاینده میراث طبیعی شهر تهران و حفظ آن برای نسل آینده و مشاهدات میدانی از حضور لودرها و ماشین آلات ساخت و ساز در این محدوده بود. پیشنهاد‌دهندگان این طرح با تاکید بر توجه به هویت تهران و حفظ ماهیت و ویژگی‌های طبیعی ارتفاعات توچال به عنوان میراث طبیعی شهر و نقش توسعه اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی پایتخت ایران، شهرداری را موظف کردند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط نسبت به پیگیری ثبت میراث طبیعی توچال تهران اقدام کند.

همچنین در این طرح آمده، لازم است شهرداری تهران در پیگیری ثبت این اثر طبیعی محدوده و حریم ارتفاعات توچال، نسبت به مطالعه امکان‌سنجی معرفی منطقه حفاظت شده شهری و تدوین اصول و ضوابط حفظ کیفیت فیزیکی و زیستی ارتفاعات، مناظر و چشم‌اندازها، پدیده‌ها و محوطه‌های طبیعی اقدام کنند. علاوه بر این طرح‌های توسعه‌ای آتی در محدوده و حریم ارتفاعات توچال باید بر اساس رعایت اصول باشد.

احمد مسجدجامعی طراح این طرح در دفاع از یک فوریت آن گفت: آخرین باری که در این جایگاه قرار گرفتم از طرح تعیین مکانی برای اعتراضات قانونی مردم دفاع کردم که این طرح نیز رد شد. او با بیان اینکه توچال از میراث طبیعی مهم پایتخت است که باید مورد حمایت مدیریت شهری قرار گیرد زیرا چندین پناهگاه متعلق به شهرداری تهران در این ارتفاعات وجود دارد همچنین نزدیک به یک دهه پیش شهردار کوهستان برای نظارت و مدیریت این حوزه مشخص شد.

مسجدجامعی با بیان اینکه ۱۶۰۰ گونه گیاهی در منطقه توچال وجود دارد گفت: باید برای حفظ و محافظت از این محدوده برنامه‌ریزی شود، امسال همزمان با هفته تهران بازدیدی از این محدوده داشتیم که نگرانی ما را نسبت به نگهداری توچال افزایش داد. تبلیغاتی که ارتباطی به وضعیت کوهستان نداشت در این محدوده نصب شده بود و وضعیت برای کوهنوردان آشفته بود، نه پارکینگ مناسب وجود داشت و سرویس‌های بهداشتی مناسب کوهنوردان نبود همچنین در آن ارتفاعات ما شاهد لودر و تجهیزات شهرسازی بودیم که ما را نگران‌تر کرد و ممکن است به ۱۶۰۰ گونه گیاهی که در این محدوده وجود دارد آسیب برسد. با توجه به موضوع کوه خواری این نگرانی بیشتر می‌شود. در ادامه یک فوریت این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

 

ارسال نظر