روایت مشاوران املاک از کاهش معاملات در آبان

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۱:۰۱:۱۹
کد خبر: ۱۵۷۶۹۴
روایت مشاوران املاک از کاهش معاملات در آبان

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی |

 آنگونه که پیش از این، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک به «تعادل» گفته بود، ازجمعه دو هفته پیش به دلیل قطعی اینترنت هیچ معامله‌ای در سامانه این اتحادیه ثبت نشده است، با این حال، براساس آمار منتشرشده از سوی اتحادیه مشاوران املاک پایتخت که مربوط به 19 روز ابتدایی آبان ماه سال جاری است، 8 هزار و 960 فقره معامله در تهران انجام شده است که 2 هزار و 509 فقره آن مبایعه نامه و 6 هزار و 394 فقره، اجاره نامه بوده که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل و سال قبل، ‌کاهش داشته است.

براساس آمار منتشرشده، در19روز ابتدایی آبان سال 97 در تهران، 12 هزار و 35 فقره معامله انجام شده است که 5 هزار و 209 فقره آن مبایعه نامه و 6 هزار و 733 اجاره نامه بوده است.

در این میان، بررسی آمار مربوط به 19 روز نخست آبان ماه سال 97 و 98 نشان می‌دهد که کل معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره در آبان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 26 درصد کاهش داشته که 5 درصد آن مربوط به اجاره نامه و 53 درصد آن به مبایعه نامه اختصاص داشته است.

افت معاملات در آبان ماه درحالی است که با بهبود حجم معاملات و رشد نسبی قیمت مسکن در مهرماه پیش بینی می‌شد، بازار مسکن در آبان و آذرماه هم روزهای خوشی را سپری کنند اما آمارها و همچنین گزارش میدانی روزنامه «تعادل» از مشاوران املاک 5 منطقه تهران حکایت از کاهش معاملات در آبان ماه نسبت به مهر ماه و همچنین ثبات قیمت‌ها در این ماه دارد.

به گفته اغلب مشاوران املاک هیچ قرارداد خرید و فروشی در آبان ماه سال جاری در دفاتر املاک آنها به ثبت نرسیده است و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی هم طی یک ماهه گذشته روند با ثباتی را طی کرده است و تنها فروشندگان «پول لازم» اقدام به کاهش قیمت‌ها و فروش ملک خود کرده‌اند.

  تنها قرارداد اجاره امضا می‌شود

یکی از مشاوران املاک تهران که در منطقه ونک فعالیت می‌کند، درباره وضعیت بازار مسکن در آبان ماه سال جاری به «تعادل» می‌گوید: بازار در رکود کامل به سر می‌برد و طی یک ماه گذشته هیچ قرارداد خرید و فروشی در این دفتر مشاوره امضا نشده است.

او اظهارمی کند: طی9 ماهه گذشته، به ندرت معامله‌ای انجام شده است و ادامه فعالیت در بنگاه املاک، بیشتر از اینکه سود داشته باشد، همراه با ضرر بوده است.

این فعال بازار مسکن می‌افزاید: طی یکی دو ماهه گذشته تنها دو تا سه قرارداد اجاره امضا شده و معامله خرید و فروش انجام نشده است.

به گفته این مشاور املاک، نمی‌توان متوسطی برای هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه ونک اعلام کرد و بسته به وضعیت مالک این رقم متفاوت است، اما قیمت‌ها از 30 میلیون تومان آغاز می‌شود.

او ادامه می‌دهد: هیچ گونه نظارتی بر قیمت‌های اعلام شده برای خرید و فروش مسکن در بازار وجود ندارد، برهمین اساس، مالکان هر کدام قیمتی را برای هر مترمربع واحد مسکونی نوساز مطرح می‌کنند.

  کاهش معاملات در مرکز

یکی از مشاوران املاکی که دفتری در منطقه یوسف‌آباد دارد، با انتقاد از وضعیت بازار مسکن به «تعادل» می‌گوید: معاملات طی دوماه گذشته به‌شدت کاهش یافته است و هیچ قراردادی در این دفتر طی آبان ماه انجام نشده است. او اظهار می‌کند: البته در تابستان هم معاملات محدودی به سرانجام رسید و در کل وضعیت بازار نسبت به فصل پاییز قابل قبول‌تر بود. این فعال بازار مسکن می‌افزاید: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه یوسف آباد بین 20 تا 25 میلیون تومان است.

  کمبود خریدار

یکی از فعالان بازار مسکن که درمنطقه شهرک ولیعصر دفتر مشاور املاک دارد، به «تعادل» می‌گوید: وضعیت بازار مسکن هم در خرید و فروش و هم رهن و اجاره نامناسب است و هیچ قراردادی در این دفتر طی آبان ماه به امضا نرسیده است. او درباره قیمت واحدهای مسکونی اظهار می‌کند: برخی فروشندگان که تمایل به فروش دارند و پول لازم هستند، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند اما به‌طور کلی طی مهر و آبان ماه سال جاری قیمت‌ها افت محسوسی نداشته است. به گفته این مشاور املاک بازار مسکن، با توجه به بالابودن قیمت‌ها، خریدار چندانی در بازار وجود ندارد. او اضافه می‌کند: متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه شهرک ولیعصر حدود 9 میلیون تومان است.

  رشد قیمت با افزایش متراژ

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه تهرانپارس درباره وضعیت بازار مسکن در این منطقه به «تعادل» می‌گوید: در آبان ماه سال جاری هیچ قرارداد خرید و فروشی در این دفتر به امضا نرسید. او ادامه می‌دهد: این دفتر مشاوره سه شعبه دارد و آخرین قراردادی که در تمام این سه شعبه به امضا رسیده است، مربوط به شهریور ماه بوده است. به گفته این فعال بازار مسکن، با توجه به کاهش شدید معاملات طی ماه‌های گذشته، فعالیت در بنگاه‌ها بیش از آنکه سود داشته باشد، ضرر داشته است. او اظهار می‌کند: قیمت‌ها در یکی دوسال گذشته به‌شدت رشد داشته و از متری 10 میلیون به 25 میلیون رسیده است. این مشاوراملاک اضافه می‌کند: با توجه به جهش قیمت مسکن و تداوم آن در ماه‌های گذشته، خریدار چندانی وجود ندارد و تعداد خریداران بسیار اندک است. او کاهش قیمت مسکن از مرداد ماه را تکذیب می‌کند و می‌گوید: در این منطقه افت قیمت رخ نداده است و حتی با افزایش قیمت هم مواجه بودیم.

این فعال بازار مسکن عنوان می‌کند: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز با متراژ متوسط حدود 23 میلیون تومان است اما وضعیت درباره واحدهای مسکونی بالای 130 متر متفاوت است و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود 25 میلیون تومان است و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در واحدهای بالای 200 مترمربع، حدود 30 میلیون تومان است.

  روند کاهشی معاملات در سال جاری

به گفته مشاوران املاک، وضعیت بازار مسکن در آبان ماه مناسب نبوده است. براساس آمار بانک مرکزی هم طی 7 ماهه گذشته وضعیت بازار تعریفی نداشته که در آمارها منعکس شده است. براساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هفت ماهه نخست سال 98 به حدود 35.8 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 57.5 درصد کاهش نشان می‌دهد، اگرچه حجم قراردادهای امضا شده در هفت ماهه نخست سال 97 هم نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 14.9 درصد افت داشته است که نشان از روند کاهشی حجم معاملات طی سه سال گذشته دارد.

اما بررسی متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی 7 ماهه نخست سال جاری، 12 میلیون و 710 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل81.3 درصد افزایش نشان می‌دهد، قیمت مسکن در 7 ماهه ابتدایی سال 97 نسبت به 96 هم رشد 55.4 درصدی داشته است.

 

ارسال نظر