برف شهرداری تهران را غافلگیر کرد

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۵۷۱۷۵
برف شهرداری تهران را غافلگیر کرد

گروه راه و شهرسازی|

 روز گذشته تهران سفیدپوش شد و برف پاییزی چهره شهر را دگرگون کرد، اما معمولا تهرانی‌ها فرصت این را پیدا نمی‌کنند که از زیبایی‌های برف لذت ببرند زیرا بارش برف و باران در این شهر به معنای ماندن در ترافیک، نبود تاکسی و اتوبوس و گذراندن دقایق طولانی در ایستگاه اتوبوس و تاکسی و نیز ماندن در ایستگاه‌های شلوغ مترو است. هر چند روز جمعه سازمان هواشناسی اعلام کرده بود که روزهای شنبه و یکشنبه در تهران بارش برف را خواهیم داشت، اما ظاهرا شهرداری تهران این موضوع را جدی نگرفت و باز هم مثل همیشه غافلگیر شد. ترافیک شدید در خیابان‌های مختلف شهر و نبود اتوبوس در خطوط بی‌آر‌تی گویای این ادعاست. از سوی دیگر، در سال‌های گذشته با شروع فصل سرد، شهرداری در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی مخازن کیسه شن تعبیه می‌کرد تا شهروندان از آن استفاده کنند اما روز گذشته خبری از این کیسه‌های شن نبود. البته مسوولان شهرداری مدعی‌اند که غافلگیر نشده‌اند اما برخی اعضای شورای شهر می‌گویند که شهرداری نتوانست به موقع واکنش نشان دهد و حتی علی اعطا سخنگوی شورا از شهروندان عذر خواهی کرد.

سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از ترافیک شدید خیابان‌های شمالی شهر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه معابر شمالی تهران دارای شیب است و این شیب‌ها با بارش برف نیاز به برف‌روبی دارد و به دلیل عدم انجام دادن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شده است. به گفته او در بزرگراه‌های شهید آبشناسان و شهید ستاری تردد خودروها کاملاً متوقف شده و خودروها در این معابر، امکان تردد ندارند.

سید محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از غافلگیری شهرداری از بارش برف با وجود اعلام قبلی سازمان هواشناسی گفت: واقعیت امر این است که در مواجهه با بارش برف غافلگیر شده‌ایم، این در حالی است که سازمان هواشناسی، اعلام کرده بود که شروع بارش از جمعه آغاز می‌شود. کارگران شهرداری از صبح در خیابان‌ها حضور داشتند تا از مشکلات جلوگیری کنند، اما متاسفانه عبور و مرورخودرو‌های شهرداری با ترافیک صبحگاهی ساعت 7 همراه شد. بنده از شهرداران مناطق یک و دو تهران موضوع را پیگیری کردم و این طور پاسخ دادند که دسترسی کامیون‌‌ها برای خدمت‌رسانی به دلیل ترافیک با مشکل روبه رو شد. به این علت کارگران باید به‌صورت پیاده حضور پیدا کردند و همین موضوع موجب تاخیر در خدمت‌رسانی شده است.

میرلوحی با تاکید بر غافلگیری شهرداری در بارش برف با وجود اعلام قبلی سازمان هواشناسی گفت: بنده با حناچی شهردار تهران صحبت کردم و به آنها گفتم در این مورد دلیلی برای غافلگیری نبود. من از شهروندان خواهش می‌کنم هر مقدار می‌توانند ما را کمک کنند. برخی درختان در زیر بارش سنگین شده‌اند و امکان شکستن آنها وجود دارد. اگر کسی می‌تواند تکانی به یک درخت بدهد و یاری کند که برف آن بریزد تا آن درخت نجات پیدا کند.

میرلوحی دلیل غافلگیری شهرداری را همزمانی بارش با ترافیک صبحگاهی دانست و در پاسخ به اینکه مگر شهرداری از روز قبل خبر نداشت، پس چرا اقدامی صورت نگرفت؟ گفت: بله همه می‌دانستند. بنده الان ۳۰ سانت برف را در سطح شهر ملاحظه می‌کنم. متاسفانه گرفتاری ما این است که غافلگیر می‌شویم، شاید بهتر بود شهرداری دیشب مانور می‌داد. کافی بود از دیشب یا پنج صبح شهرداری اقدامات و شن‌ریزی‌ها را انجام می‌داد. متاسفانه حتی به مردم هشدار ندادند که دستکم خودرو‌ها را بیرون نیاورند.

 از شهروندان عذرخواهی می‌کنم

‌علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه اقدامات شهرداری در مورد مشکلات ناشی از بارش برف کافی نبوده است، گفت: از شهروندان عذرخواهی می‌کنم.او با تاکید بر اینکه همکاران ما در شهرداری تهران، از ساعات اولیه صبح، در تکاپوی گشایش معابرند، گفت: از موضع نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری تهران، معتقدیم بهتر بود شهرداری تهران به گونه‌ای عمل می‌کرد که با وجود پیش‌بینی‌‌های هواشناسی، اقدامات لازم در ساعات ابتدایی روز و پیش از آغاز بارش برف به قدر کفایت انجام می‌داد.پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در حساب توییتری خود نوشت: از ابتدای بارش برف در مرکز کنترل ترافیک حضور دارم و بر روند برف‌روبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر، نظارت دارم. در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم».

 ماشین‌آلات به خیابان‌های پربرف نرسید

اما همانطور که عنوان شد شهرداری تهران موضوع غافلگیر شدن را رد می‌کند. اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با رد این موضوع توضیح داد: از بارش برف غافلگیر نشدیم تازه ابتدای راه است و ما امیدواریم سال پربارشی را پیش‌رو داشته باشیم.او در پاسخ به اینکه آیا هواشناسی بارش شدید برف را به مدیریت شهری اطلاع داده بود؟ گفت: ما جلسات مستمری با هواشناسی داریم و اطلاعات نقطه‌ای شهر را نیز به ما اعلام کرده بودند بنابراین غافلگیری وجود نداشت.

 استقرار مخازن شن در معابر پایتخت

عطایی تصریح کرد: موضوع بارش به این شکل بود که در دو منطقه شمالی یعنی 1 و 3 به یک‌باره در پیک ترافیک بارش‌های برف شروع شد و در

نیم ساعت بارش بسیار زیادی را شاهد بودیم.در آن پیک ترافیکی صبحگاهی امکان تردد ماشین‌ها و ادوات برف روبی فراهم نبود و فقط می‌توانستیم با پاشیدن شن مخصوص کمی مشکل را بر طرف کنیم.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: چندین نقطه‌ای که از سوی پلیس راهور هم به آن اشاره شد برف روبی شده و پاک شده است و این آمادگی را برای ادامه بارش‌ها داریم. تلاش شد تا در بزرگراه‌ها مخزن شن مخصوص با رنگ زرد قرار داده شود و در آنها کیسه‌های 5 کیلویی شن وجود داشته باشد تا شهروندان از آن استفاده کنند.

او در پاسخ به اینکه مخزن‌های زرد رنگ در کجا قرار داده شده است، گفت: این کیسه‌ها و مخزن‌ها تنها در جایی که نیاز به پاشیدن و احتمال وقوع برف گرفتگی داشته باشد، وجود خواهد داشت تا در صورتی که نیاز بود رانندگان از آن استفاده کنند. در جاهایی هم که احتمال کمتری برای برف گرفتگی وجود دارد از این شن‌های مخصوص قرار دادیم.عطایی تاکید کرد: ما برای این‌بارش هم آمادگی داشتیم و اصلا غافلگیر نشدیم و در حال حاضر هیچ نقطه‌ای که گرفتگی داشته باشد وجود ندارد.

 خدمت‌رسانی ۶ هزار دستگاه اتوبوس

همانطور که عنوان شد با بارش برف روز گذشته خطوط بی‌آر‌تی نیز دچار مشکل شد و اتوبوس‌های خط 4 که از ترمینال جنوب به سمت چمران می‌روند به دلیل شلوغی خط فعالیت نمی‌کردند. با این وجود پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز از آمادگی کلیه ناوگان شرکت واحد به منظور خدمت‌رسانی به شهروندان خبر داد. او تاکید کرد که کلیه ناوگان شرکت واحد اعم از ۱۶ شرکت خصوصی اتوبوسرانی از آمادگی کامل برخوردار هستند. به گفته او همچنین نظارت جمعی بر سرویس دهی اتوبوسران‌ها وجود دارد و گشت‌های شرکت واحد به گشت‌زنی در سطح شهر مشغول هستند.

او افزود: تمهیداتی در خطوط منتهی به مراکز آموزشی، خدماتی و تجاری اندیشیده شده است که با توجه به افزایش تقاضای سفر، این خطوط درحال تقویت هستند.

 فعالیت ۵۰۰ نیروی سازمان بوستان‌ها

همچنین مصطفی کاظمی، مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران از حضور ۵۰۰ نیروی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در مناطق ۱، ۲، ۳ و ۵ برای برف روبی درختان و جلوگیری از شکسته شدن شاخه‌ها خبر داد و گفت: وضعیت ترافیک معابر در منطقه یک از نظر تردد و برف روبی نسبت به صبح بسیار بهتر شده و مشکل حادی وجود ندارد. برف‌ها به حاشیه خیابان رانده شده‌اند و خودروها امکان تردد دارند، اما حضور پلیس برای هدایت ماشین‌ها مشاهده نمی‌شود.کاظمی با اشاره به وضعیت کلی ترافیک در معابر تهران، با بیان اینکه آنگونه که دوربین‌ها نشان می‌دهند در حال حاضر در معابر اصلی پایتخت ترافیک حادی نداریم، گفت: هم‌اکنون تمامی شهرداران مناطق در تهران در حالت آماده باش هستند و از هر یک از مناطق ۲۰، ۱۹، ۱۸، ۱۷، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ حدود ۱۵۰ نیرو به مناطق ۱، ۲، ۳ و ۵ اعزام شده‌اند تا با انجام اقدامات لازم نسبت به برف روبی پیاده روها و معابر فرعی اقدام کنند تا شاهد یخ زدگی در ساعات آینده نباشیم.او همچنین از اعزام ۵۰۰ نیروی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای برف روبی درختان و جلوگیری از شکستگی شاخه‌های درختان به مناطقی که بیشترین حجم برف را دارند، خبر داد و اضافه کرد: تمام تلاش شهرداری تهران این است تا با برف روبی از یخ‌زدگی معابر به‌طور کامل جلوگیری شود.

 

ارسال نظر