پاکسازی فوری هوا با تبعیض قیمتی

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۳۹
پاکسازی فوری هوا با تبعیض قیمتی

از دوشنبه تا پنج‌شنبه بلیت اتوبوس و مترو نیم‌بها است، عوارض طرح ترافیک هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

 

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

آرش میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خواستار بازنگری در طرح کاهش آلودگی هوا شد. به گزارش «تعادل»، موضوع محدودیت برای حمل و نقل شهری در ایران، نخستین‌بار در سال ۱۳۵۸ و با تعیین مسیر ویژه اتوبوسرانی شروع شد. این قوانین تا سال ۱۳۸۴     ۹مرحله بازبینی شد. بر این اساس، اولویت‌هایی بر حسب مشاغل تعیین شد و بر اساس این اولویت‌ها، قیمت‌هایی برای خرید مجوز ورود به طرح مشخص شد. طرحی که شهرداری تهران در نیمه دوم سال ۹۶ اقدام به بازنگری آن کرد. تا پیش از بازنگری طرح، حجم انبوهی از خودرو‌های دارای سهمیه طرح ترافیک با پرداخت‌های ناچیز قادر بودند وارد طرح ترافیک شوند. همچنین خودرو‌ها بر اساس شماره آخر پلاک به صورت زوج و فرد از سال ۶ صبح تا ساعت ۱۷ تنها مجاز به رانندگی در محدوده زوج و فرد و پس از آن در کل محدوده طرح بودند. شرایطی که با بازنگری طرح دچار تغییرات جدی شد و خودرو‌های فاقد طرح تا ساعت ۱۹ امکان حضور در محدوده طرح را ندارند. از ابتدای تیر ماه سال جاری نیز طرح زوج و فرد برای همیشه از رژیم ترافیکی پایتخت حذف شد و قوانین جدید جای آن را گرفت. تاکنون نظرات و گزارش‌های مختلفی درباره تاثیرات مثبت و منفی طرح کاهش عنوان شده و برخی در مخالفت و عده‌ای در حمایت از این طرح صحبت کرده‌اند اما با شروع سال تحصیلی جدید و آغاز فصل بارندگی انتقادها به این طرح افزایش یافت و حتی پلیس که قبلا از حامیان این طرح بود، بر اصلاح و بازنگری طرح کاهش تاکید کرد. بسیاری معتقدند با آغاز سال تحصیلی جدید حجم ترافیک نسبت به سال‌های گذشته در مرکز شهر افزایش یافته است. سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران در این باره گفته بود: «پلیس در کف خیابان است، مدیریت ترافیک را به‌عهده دارد؛ اکنون شهروندان در ترافیک عصرگاهی رنج می‌برند و دل‌نگرانند.» او با تاکید بر اینکه طرح کاهش آلودگی هوا نیازمند اصلاح است، گفت: «پلیس نظراتش را درباره اصلاحات طرح کاهش آلودگی هوا در 8 بند به شهرداری اعلام کرده است.» البته شهرداری نیز اعلام کرده که این موضوع را بررسی می‌کند.

واقعیت این است که اجرای طرحی که مستقیما با سلامت جسمانی و روانی شهروندان ارتباط دارد نیازمند پایش و نظارت بسیار هنگام اجراست. پایش مستمر طرح باعث می‌شود تا ایرادهای طرح شناسایی شده و امکان اصلاح آن را فراهم می‌آورد. گاهی حتی لازم است در اصول اساسی طرح نیز تغییراتی ایجاد شود تا زودتر و بهتر به نتیجه موردنظر دست یابند. موضوعی که روز گذشته آرش میلانی در جلسه شورای شهر تهران به درستی مطرح کرد. او در تذکر پیش از دستور خود در مورد طرح کاهش آلودگی هوا توضیحاتی ارایه کرد و گفت: مساله آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است و همه سازمان‌ها ودستگاه‌ها از جمله شهرداری در این باره مسوولیت دارند اما مهم است که به‌صورت شفاف در مورد آلودگی هوا به مردم گزارش داده شود. او با بیان اینکه دو سال است، طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری مطرح شده تصریح کرد: در این طرح پیش بینی شده است، طی مدت چهار سال با صرف ۳۵ هزار میلیارد تومان حدود ۳۰ واحد شاخص کیفیت هوا بهبود یابد و از این میزان تامین ۲۵ درصد از منابع عمومی و باقی‌مانده از محل تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است. میلانی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت شدید مالی و فرسودگی هشدار‌دهنده ناوگان لازم است طرح کاهش آلودگی هوا به ‌فوریت بازنگری شود، گفت: با توجه به اولویت کنترل آلودگی هوا از شهرداری می‌خواهیم ضمن بازنگری ابعاد مختلف طرح، گزارشی شفاف تا پایان آذر ۹۸ به شورا ارایه دهد.

      افزایش عوارض طرح، کاهش کرایه‌ها

هر چند مسوولان شهری معتقدند مخالفان طرح اقدام به سیاه‌نمایی می‌کنند و گزارش‌هایی مبنی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا در این مدت منتشر کردند اما آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر نشان از این دارد که مخالفان چندان هم به دنبال سیاه نمایی نیستند و خود معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در جلسه کاهش آلودگی هوا پیشنهادهایی مطرح کرده بود که افزایش ۵۰ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک از جمله آنها بود.

پورسیدآقایی دیروز بعد از جلسه کاهش آلودگی هوا با حضور در جمع خبرنگاران دلایل این تصمیم را اینگونه تشریح کرد: با توجه به شرایط سکون جوی در روزهای آینده در شرایط ناسالم هوا قرار خواهیم گرفت. شهرداری تهران دو تصمیم در کاهش تردد خودروهای سواری در روزهای آینده برای کاهش آلودگی هوا خواهد داشت .از دوشنبه تا پنجشنبه بلیت حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو نیم بها خواهد شد و عوارض استفاده از طرح ترافیک و زوج و فرد هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: کامیون‌ها نیز از امشب تا آخر هفته محدودیت تردد خواهند داشت. او اظهار امیدواری کرد با تصمیمات اتخاذ شده میزان افزایش آلایندگی‌ها در روزهای آتی به شرایط اضطرار نرسد. به گفته او، در حال حاضر تعداد مسافران در مترو ۵ درصد افزایش یافته و ارایه سرویس و خدمات نیز در بخش حمل و نقل عمومی افزایش یافته است. پورسیدآقایی یادآور شد: هیچ ایستگاه مترویی نداریم که مردم نتوانند سوار مترو شوند البته ازدحام مردم در ایستگاه‌های مترو وجود دارد، اما در ساعات پیک هم مردم می‌توانند راحت سوار مترو شوند. در خطوط ۱، ۲ و ۴ هم در ساعات پیک، در اولین قطار ورودی به ایستگاه مردم امکان سوار شدن به داخل قطار را دارند و این در حالی است که در سال‌های گذشته مردم مجبور بودند سه قطار دیگر منتظر شوند تا بعد سوار مترو شوند. پورسیدآقایی بابیان اینکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص‌های آلودگی هوا بالای ۱۰۰ نخواهد رفت، ‌تصریح کرد: تهران دو تا سه روز آینده تحمل محرومیت از وزش باد را دارد و شاخص آلودگی هوا به ۱۵۰ نخواهد رسید.پیش‌بینی می‌کنیم که در روز چهارشنبه میزان آلاینده‌های هوا افزایش یابد که تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

      مشکل مترو تهران حاد است

هر چند معاون شهردار و شهرداری سعی دارند با کاهش قیمت بلیت مترو و اتوبوس شهروندان را به استفاده از مترو تشویق کنند، اما محسن هاشمی، رییس شورای شهر معتقد است مشکلات متروی تهران حاد است. روز شنبه خرابی قطار در خط 2 مترو باعث اختلال در حرکت قطارها شد.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این باره توضیح داد که «مجبور به انتقال این قطار به پایانه شدیم واین توقف 15 دقیقه‌ای باعث اختلال در اعزام کل قطارها در خط ۲ شد. این مشکل هنوز به روال عادی برنگشته بود که نقص فنی قطار دیگری در این خط باعث طولانی‌تر شدن اختلال در سرویس دهی این خط شد که موجب بروز ازدحام جمعیت در تمامی ایستگا‌های خط 2 و به‌خصوص سکوی ایستگاه تهران (صادقیه) در خط ۵ شد.»

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اختلال در حرکت یک قطار یا واگن کل خط و حتی شبکه مترو را دچار اختلال می‌کند، ‌تصریح کرد: مشکل مترو تهران حاد است و بارها تذکر داده‌ام که باید فکر اساسی به حال آن کرد؛ چرا که در حال حاضر 1300 واگن در مترو فعال هستند که برخی از آنها بیش از یک میلیون کیلومتر کارکرد داشته و حدود 30درصدشان نیز باید اورهال شوند؛ اما اجبارا باید از این قطارها استفاده کنیم که ممکن است حین سرویس‌دهی دچار حادثه یا خرابی شوند. او با بیان اینکه خراب شدن یک قطار مترو مانند اتوبوس نیست، گفت: اگر یک واگن یا یک قطار مترو نتواند خوب کار کند کل سرویس دهی خط را دچار اختلال می‌کند و از مدیریت شهری، دولت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی می‌خواهیم که تامین 603 واگن برای تهران را جدی بگیرد. هر چند که به نظرم از سوی دیگر مسوولان شهری نیز باید پاسخگو باشند و صرفا عذرخواهی کردن فایده‌ای ندارد. رییس شورای شهر تهران همچنین در مورد افزایش آلودگی در تهران با بیان اینکه در مورد مصرف سوخت و کاهش آلودگی قوانین خوبی داریم ولی اکثرا اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: باید مقداری از یارانه‌ به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد اما تاکنون حتی یک ریال نیز اختصاص نیافته و این در حالی است که باید 4 هزار میلیارد تومان نیز از محل صرفه جویی در مصرف سوخت به حمل و نقل عمومی داده شود که این اتفاق هم هنوز محقق نشده است. او با بیان اینکه بر اساس قانون باید بیش از 25درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو انجام گیرد، گفت: اما حالا این میزان به 10 درصد نیز نرسیده و اگر این قوانین اجرا یا اصلاح نشود آلودگی هوا بیشتر خواهد شد.

      50  درصد هزینه‌ها تهاتر شوند

به گزارش «تعادل»، روز گذشته جلسه شورای شهر تهران یک مصوبه نیز داشت و اعضای شورا به کلیات لایحه حمایت از شرکت آب و فاضلاب برای تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت رای مثبت دادند. بهاره آروین رییس کمیته شفافیت در توضیح این لایحه گفت: با توجه به تخفیفی که این شرکت از شهرداری تهران گرفته عنوان کرده مایل است تا 50 درصد هزینه‌ها در قالب تهاتر رخ دهد که هم کمکی به این شرکت کند و هم جلوی ضرر و زیان شهرداری گرفته شود. او با بیان اینکه شهرداری تهران به دلیل تخریب آسفالت و بازسازی مجدد آن همچنین هزینه‌هایی که به دلیل احداث شبکه فاضلاب ایجاد می‌شود مبلغی را از همه مشترکان دریافت می‌کند، گفت: در سال گذشته این مبلغ به روزرسانی شد و حالا شرکت آب و فاضلاب درخواست دارد که تخفیف 50 درصدی در محاسبه هزینه‌ها به آنها داده شود؛ اما پیشنهاد ما این است که 50 درصد مبلغ دریافتی به صورت نقد و 50 درصد در قالب تهاتر با شرکت آب و فاضلاب باشد و این در واقع بدین معناست که تخفیفی در نظر گرفته نمی‌شود و هم برای شهرداری و هم برای شرکت آب و فاضلاب اتفاق خوبی است.

      تخفیف به آبفا برای حفاری از جیب مردم

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ارایه تخفیف به شرکت آب و فاضلاب برای حفاری را هزینه از جیب مردم دانست و خواستار توضیح شهرداری برای ارایه این لایحه شد. او در این باره گفت: شهرداری تهران باید توضیح دهد که چرا در وضعیت بحران مالی، برای شرکت فاضلاب ۵۰ درصد تقاضای تخفیف می‌کند، این موضوع جای نگرانی و شائبه دارد در حالی که اینگونه اقدامات هزینه کرد از جیب مردم است. اکنون نیز از محل تبصره ۳، واگذاری انشعابات و از آبونمان‌ها تسهیلات زیادی به شرکت فاضلاب داده شده تا این شرکت وظایف ذاتی خود را انجام دهد؛ عجیب است که امروز شهرداری تقاضای تخفیف برای این شرکت دارد.

وی ادامه داد: شرکت فاضلاب شهر تهران از بانک توسعه جهانی وام قابل توجهی گرفته و شهرداری تهران نیز هم در گذشته و هم در حال حاضر همکاری‌های خوبی در این حوزه با آنها داشته است. ما در سنوات قبل نیز امتیازات و رقم‌های زیادی را به این شرکت برای اجرای شبکه‌های فاضلاب داده‌ایم در حالی که اینها جزو ماموریت‌های دولت است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شبکه فاضلاب تهران زمانی خوب است که پساب فاضلاب برای آبیاری پارک‌ها استفاده شود، نه اینکه این پساب به جنوب شهر برود و برای آبیاری دشت‌های شهرهای اقماری استفاده شود. اکنون موضوع فرونشست نیز یکی از مشکلات شهر است که وزیر نیرو هم پیشنهاد داده این موضوع به عنوان یک موضوع اولویت‌دار در کمیته مشترک شورا، شهرداری و وزارت نیرو مورد بررسی قرار گیرد. او افزود: از سوی دیگر، ما به عنوان کمیسیون شهرسازی با کمیسیون سلامت و محیط زیست صدها ساعت کار کارشناسی انجام دادیم و مدل‌های مالی برای قرارداد تهیه کردیم تا اجرای تصفیه‌خانه‌های مناطق ۴ و ۲۲ که در دوره گذشته شورا مصوب شده را اجرا کنند، اما شرکت فاضلاب وقتی به مدل‌های مالی ورود می‌کند، شبکه اجرا شده و پساب را نیز جزو آورده خود می‌داند، در حالی که براساس مصوبه دولت، پساب باید به‌صورت رایگان در اختیار شهرداری‌هایی که نسبت به ایجاد تصفیه خانه اقدام می‌کنند، قرار گیرد. سالاری افزود: نهایتا به گونه‌ای معادلات مالی را در نظر می‌گیرند که قیمت پساب چندین برابر آب شربی می‌شود که به شهر تهران می‌فروشند، بدین‌ترتیب دیگر هیچ انگیزه‌ای برای ورود شهرداری‌ها به احداث تصفیه‌خانه‌ها نمی‌ماند. وی با تاکید بر اینکه در مدل مالی باید کمک‌های شهرداری جزو آورده شهرداری محسوب شود، تاکید کرد: من مخالف صد در صد ارایه تخفیف به این شرکت هستم. در ادامه حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان موافق این لایحه با بیان اینکه درست است که تکمیل شبکه فاضلاب جزو اختیارات دولت است اما مردم تهران نیز برای تکمیل پروژه کمک می‌کنند، گفت: پیشنهاد می‌شود که تخفیف 50 درصدی ندهیم اما این 50 درصد را به صورت تهاتر در حساب‌های فیمابین محاسبه کنید.

      نام‌گذاری‌های خاص معابر

همچنین اعضای شورای شهر تهران نام بلوار فردوس غرب را به نام ناصر حجازی تغییر داده و تغییر نام خیابان پیروزان به نام پرسپولیس نیز مورد موافقت اعضا قرار گرفت. علاوه بر این اعضای شورا به تغییر نام خیابان کشفیان در منطقه سه به نام مرحوم دکتر نوربخش رییس اسبق بانک مرکزی رأی مثبت دادند.

 

ارسال نظر