ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۵۷

استقرار مجدد واحدهای سیار تست کنارجاده‌ای در تهران

حسین مقدم سرپرست ستاد معاینه فنی شهر تهران از شروع به کار واحدهای سیار تست کنار جاده‌ای به همراه پلیس راهور در سطح شهر تهران با شروع فصل سرما و افزایش آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین مقدم با اعلام این خبر گفت: در چند ماه اخیر اکیپ‌های تست کنارجاده‌ای در چندین مبادی ورودی و خروجی شهر تهران مستقر بوده و وضعیت آلایندگی خودروها را پایش کردند که براساس آخرین آمار از 683 دستگاه خودرو ارزیابی شده 88 درصد دارای معاینه فنی و 12درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند. او افزود: همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها 27درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند که در این طرح، معاینه فنی 138 دستگاه خودرو ابطال و برای 86 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است .درصد بالای مردودی خودروهای سنگین برون شهری در آزمون آلایندگی نشان می‌دهد که وضعیت تولید آلایندگی این خودروها قابل تامل است و بدون تردید اجرای این طرح در ورودی شهر تهران می‌تواند با رصد و شناسایی خودروهای سنگین آلاینده و الزام قانونی این خودروها به اخذ معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.  او در خصوص آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی گفت: از ابتدای سال تا 15 آبان ماه حدود یک میلیون دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند و میزان مراجعات در مقایسه با سال گذشته تغییرات چندانی نداشته است. در حال حاضر شرایط مراجعات به مراکز عادی است و شهروندان می‌توانند در کمتر از یک ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

احتمال فعال شدن  گسل شمال تبریز

امیر ساعدی داریان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است گسل بزقوش که مسبب رخداد زلزله اخیر در ترک میانه بوده با گسل‌های اصلی تبریز مانند گسل شمال تبریز در مجاورت بوده و توان فعال کردن آنها را دارد اگرچه با احتمال پایین. به گزارش تسنیم؛ ساعت 2:17 دقیقه بامداد روز جمعه هفدهم آبان ماه زلزله‌ای به بزرگی 5.9 دهم در مقیاس ریشتر به مرکزیت شهر ترک در بخش کندوان شهرستان میانه رخ داد؛ شهر ترک دشتی به ارتفاع 1525 متر از سطح دریا در جنوب رشته کوه بزقوش در 25 کیلومتری شمال شرقی میانه واقع است. امیر ساعدی داریان در این باره توضیح داد: دو گسل شمال بزقوش به طول 55 کیلومتر و جنوب بزقوش به طول 60 کیلومتر در این منطقه واقع شده‌اند. احتمالا گسل جنوب بزقوش مسبب رخداد زلزله ترک میانه بوده است؛ این گسل در عمق 18 کیلومتری زمین واقع شده و از نوع (امتداد لغز چپگرد) است و این گسل توان لرزه‌زایی بالای 7 ریشتر را نیز دارد. او ادامه داد: از آنجایی که زلزله اخیر در عمق پایین و در مناطق روستایی رخ داده با توجه به بزرگی قابل توجه خسارت چندانی نداشته است اما در فواصل طولانی احساس شده است؛ زلزله‌های سال‌های 1844 و 1879 در همین منطقه از همین گسل‌ها رخ داده است بنابراین این منطقه احتمال رخداد لرزه‌های بالای 7 ریشتر را نیز دارد. او با بیان اینکه در خصوص زلزله اخیر ذکر چند نکته ضروری است، ‌گفت: اول اینکه گسل بزقوش توان لرزه‌زایی بیش از زلزله اخیر را نیز دارد لذا احتمال وقوع زلزله مجدد با توان لرزه‌ای بالاتر از همین گسل منتفی نیست.

سازمان ملل آماده کمک  به شهرهای ایران است

مهمت آکدوغان نماینده اسکان بشر سازمان ملل متحد گفت: در اوایل اعمال تحریم‌ها علیه ایران مشکلاتی برای سازمان ملل ایجاد شد و خیلی سختی کشیدیم، چرا که ورود درآمدها به ایران با چالش اساسی همراه بود، اما خوشبختانه به تدریج این مساله را حل کردیم. به گزارش ایلنا «مهمت آکدوغان» نماینده اسکان بشر سازمان ملل متحد در خصوص برنامه سازمان ملل متحد درباره ساماندهی مسکن خانواده‌های ایرانی با توجه به رشد حاشیه‌نشینی در شهر تهران بر اثر تحریم‌های امریکا، اظهار کرد: برنامه اسکان بشر سازمان ملل در کشورها بر اساس خواسته‌های شهرهاست. تهدیدی که امروز با آن مواجه هستیم، تلاش مردم برای زندگی در شهرهاست؛ آنها با توجه به درآمد پایین در بسیاری از موارد مجبور به اسکان در حاشیه شهرها می‌شوند و در چنین شرایطی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایجاد می‌شود. او ادامه داد: سازمان ملل از طریق رایزنی با نهادهای دولتی در حال هماهنگی برای اجرای برنامه‌هایی است که در کشورهای دیگر بسیار موفق بوده است. او ادامه داد: 20 درصد شهر تهران دارای سکونتگاه‌های غیررسمی است که بر اثر وقوع زلزله تهدید بسیار بزرگی شهر را درگیر می‌کند. این تهدید با برنامه‌های طولانی مدت و واقعی قابل برطرف شدن است. محمت آکدوغان در ادامه تصریح کرد: سازمان ملل در حال ایجاد یک استراتژی کلان‌شهری است که در آن، بعد سکونتگاه‌های غیررسمی و آثار آنها روی شهر به‌صورت پررنگ‌تری تعریف و مورد توجه قرار گرفته است و بعد از یک سال اگر این سیاست با کمک نهادهای دولتی و سازمان ملل کامل شود، اتفاقات مفیدتر خواهد بود. نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران تاکید کرد: سازمان ملل این آمادگی را دارد که به ایران کمک کند و سیستم‌ها و روش‌های کمک‌رسانی به ایران به‌ویژه در حوزه‌های شهری و سلامت پس از تحریم‌ها کم‌کم در حال بهبود است.

 

 

ارسال نظر