تحویل پلاسکو به کسبه در نیمه دوم ۹۹

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۵۷

 حدود سه سال از وقوع آتش‌سوزی پلاسکو می‌گذرد و کلنگ ساخت این پروژه هم 8 ماهی است که به زمین زده شده است اما زمان تکمیل آن هنوز مشخص نیست و طی این مدت بارها شاهد اعلام زمان پایان پروژه بودیم و در تازه‌ترین وعده اعلام شده از سوی رییس بنیاد مستضعفان، این ساختمان در سال 99 پایان می‌یابد، پرویز فتاح در همین راستا می‌گوید: همانطور که وعده داده بودیم، ساختمان پلاسکو در ۱۵ طبقه به اضافه پنج طبقه زیرزمین تا نیمه دوم سال آینده ساخته شده و به کسبه آن تحویل داده می‌شود و همه اختلافاتی که در گذشته بین بنیاد و دستگاه‌های مختلف بود را حل کردیم.

به گزارش ایسنا، فتاح در بازدید از روند ساخت و پیشرفت ساختمان پلاسکو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با تأخیرهای صورت گرفته در روند ساخت و تحویل ساختمان پلاسکو به کسبه، اظهار کرد: با توجه به اختلافات و مسائلی که پیش آمده بود، در ساخت ساختمان پلاسکو هم تأخیر به وجود آمد اما مراحل اجرایی این ساختمان تجاری از اسفندماه ۹۷ آغاز شد و همانطور که قول دادیم نهایتا دو ساله آن را تحویل می‌دهیم. او می‌افزاید: می‌خواهیم آن را به گونه‌ای بسازیم که به نمادی در کشور تبدیل شود.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه همه هزینه‌های ساخت ساختمان پلاسکو بر عهده بنیاد مستضعفان و هزینه‌های بازسازی و مقاوم‌سازی ساختمان شمالی پلاسکو با هزینه کسبه آن انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه باید در ساختمان جدید پلاسکو همه ضوابط اصولی و مهندسی را رعایت کنیم، مغازه‌های پلاسکو قدری از نظر متراژ کوچک‌تر می‌شوند که کسبه پلاسکو آن را پذیرفته‌اند و مشکلی در حال حاضر وجود ندارد اما تعداد مغازه‌ها کمتر نخواهد شد.

فتاح درباره وضعیت قراردادهای بنیاد مستضعفان با کسبه پلاسکو در مراحل ساخت و تحویل که کسبه از آن رضایت نداشتند و تغییرات انجام شده در آن، اظهار می‌کند: قراردادها نیز اصلاح شده و هیچ هزینه‌ای از کسبه دریافت نخواهیم کرد و هم‌اکنون مراحل اجرایی ساخت پلاسکو با سرعت در حال انجام است و امیدواریم به موقع این کار را تمام کنیم.

او اضافه می‌کند: یکی دیگر از توافقاتی که در این زمینه صورت گرفته، ساخت نمادی برای شهدای آتش‌نشان پلاسکو است که می‌خواهیم آن را با هزینه بنیاد مستضعفان و در شأن این شهدا بسازیم.

    پلاسکو قدیمی پروانه نداشت

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهردار تهران هم درباره روند ساخت و ساز پلاسکو گفت: امیدواریم که این ساختمان به گونه‌ای ساخته و تحویل داده شود که همه مردم و کسبه از آن راضی باشند و می‌خواهیم آن را به نماد مهندسی کشور تبدیل کنیم.

او اظهار می‌کند: پس از فراز و نشیب‌های بسیار طرح بسیار خوبی برای ساخت پلاسکو که شبیه‌ترین طرح به پلاسکو سابق بود، ارایه و در شورای عالی معماری و شهرسازی تأیید شد و هم‌اکنون مراحل ساخت آن به سرعت در حال انجام است.

گلپایگانی با بیان اینکه وارد دهه قانونمندی شده‌ایم، می‌گوید: در ساختمان پلاسکو به گونه‌ای عمل خواهد شد که همه حقوق شهروندان و مباحث مهندسی رعایت شود که البته در این زمینه با توجه به ذی صلاح بودن پیمانکار خیالمان راحت است. این مقام مسوول با بیان اینکه ساختمان قدیمی پلاسکو پروانه ساخت نداشته است، بیان می‌کند: هم‌اکنون همه کارهای مربوط به پروانه ساخت ساختمان پلاسکو به سرعت انجام شده است و طرح و پروژه آن به تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان عالی‌ترین نهاد در این زمینه رسیده است و مشکلی در این زمینه نداریم. او می‌گوید: برای ساخت نماد شهدای ساختمان پلاسکو و جانمایی آن بحث‌های مختلفی صورت گرفت که نهایتا مقرر شد این نماد ملی و ارزشمند را که خانواده‌های شهدا می‌خواستند در محل ساختمان پلاسکو باشد را در ورودی این ساختمان قرار دهیم.

    رضایت کسبه از سرعت گرفتن ساخت پلاسکو

رییس شورای ساختمان پلاسکو در حاشیه بازدید از مراحل ساخت ساختمان پلاسکو اضافه می‌کند: هم‌اکنون در مرحله خوبی قرار داریم و گرچه کار ساخت ساختمان پلاسکو از نظر زمانی به طول انجامید و این پروژه می‌توانست بسیار زودتر به کسبه تحویل داده شود اما با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان وعده یک سال دیگر را به ما داده و هم‌اکنون ساخت پلاسکو در ماه‌های اخیر سرعت گرفته است، کسبه از آن رضایت دارند.

علیرضا تهرانی درباره وعده‌های داده شده به کسبه آسیب‌دیده پلاسکو می‌گوید: بنیاد مستضعفان در وعده‌هایی که تاکنون به کسبه داده است خوش قول بوده و همه آنها را عملی کرده که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت اجاره‌های پلاسکویی‌ها طی دو سال گذشته و وعده برای پرداخت اجاره‌بهای امسال اشاره کرد اما همه وعده‌های دولتی‌ها به صورت کامل اجرا نشدند.

او با بیان اینکه کسبه پلاسکو در ساختمان‌های مختلف از جمله مجتمع نور پراکنده هستند، اظهار می‌کند: به عنوان مثال در ارایه تسهیلات به کسبه پلاسکو سنگ‌اندازی شد و با توجه به اینکه شرایط این تسهیلات مانند تسهیلات عادی بانکی تغییر کرد بسیاری از کسبه نتوانستند آن را دریافت کنند و امیدواریم ضمن تحویل به موقع و مناسب ساختمان پلاسکو، وعده‌های دیگری که داده شده نیز به موقع عملی شود.

 

ارسال نظر