در شهر

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۷۷

   افزایش 24 درصدی درآمدهای شهرداری

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از افزایش 24 درصدی درآمد در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تورم مهم‌ترین عامل افزایش هزینه‌های توسعه و نگهداشت شهر و همچنین حقوق و دستمزد، نسبت به سال گذشته است. او با بیان اینکه هزینه‌های شهرداری افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: بر اساس قانون، امسال باید به حقوق مشمولان قانون کار 36 درصد اضافه می‌شد و ما هم این را در شهرداری اعمال کردیم. از طرف دیگر دستمزد و مبلغ قراردادهای پیمانکاران هم مطابق افزایش تورم که به 43 درصد رسیده، افزایش یافته است. بنابراین باید به دنبال راهکارهای درآمدی بیشتری باشیم چراکه آن راهکارها که تاکنون جواب می‌داده فقط قسمتی از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌داد.  معاون شهردار تهران با بیان اینکه تا به امروز درآمدهایی که نیاز بوده محقق شده، اما کافی نیست و به‌شدت کم است، گفت: واقعیت این است که رقم قابل توجهی بدهی به پیمانکاران وجود دارد و پیمانکاران هم مستاصل هستند و با افزایش تورم ارزش پول آنها کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر بدهی به بانک هم وجود دارد که شهرداری موظف به پرداخت آنهاست. امامی تاکید کرد: با وجود همه مشکلات و کمبود منابع درآمدی، مدیریت شهری تمام سعی خود را می‌کند تا بار جدیدی بر دوش شهرداری اضافه نشود و شهروندان هم در آرامش زندگی کنند.  او از تشکیل ستاد منابع درآمدی پایدار در شهرداری تهران خبر داد و افزود: مسوولیت این ستاد بررسی و یافتن روش‌های درآمدی پایدار است. بخش بزرگی از درآمدهای شهرداری از طریق درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود، بر اساس قانون، سه درصد از عوارض مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداری است، هم‌اکنون که لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در حالی بررسی است، ما هم در مجلس فعال هستیم چرا که شهرداری‌ها به این ارقام و منابع نیاز دارند.

   نامه‌نگاری برای ایمنی  تاورکرین‌ها

مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از مکاتبه شهرداری با سازمان استاندارد برای بازنگری در استانداردهای تاورکرین‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا مهدی صالحی در مورد وضعیت تاورکرین‌های فعال در شهر گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته از تاور کرین‌های سطح شهر، حدود ۳۰۰ دستگاه در سطح تهران در حال فعالیت هستند.  او بیان اینکه تمامی تاورکرین‌های فعال گواهینامه بهره وری و اپراتور اخذ کرده‌اند، گفت: اما حوادث اخیر تاورها، نشان می‌دهد که کسب این گواهینامه‌ها حداقل کاری است که باید برای نظارت بر روی این تاورکرین‌ها انجام گیرد. تاور کرین‌هایی در سطح شهر فعال هستند که سال تولید آنها برای ۱۹۸۰ یا ١٩٩٠ است .عمر این تاورها بسیار زیاد است و پاس کردن گواهینامه‌ها و چک‌لیست‌ها حداقل کاری است که باید برای نظارت بر فعالیت این تاورهای قدیمی انجام دهند و به نظر می‌رسد باید اقدام جدی‌تری برای کنترل تاورها، صورت گیرد. مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران شهرداری تهران معتقد است که باید استانداردها و چک لیست‌های کنترلی تاورها مورد بازنگری قرار گیرد. بررسی دو حادثه قبلی تاورکرین‌ها در تهران، نیز نشان داد که دستگاه دارای گواهینامه‌های مربوطه بوده است اما نهایتاً دچار سانحه شده است.  او با تاکید بر بازنگری در استانداردهای تاورکرین‌ها گفت: البته این مهم در حوزه اختیارات شهرداری تهران نیست و تنها ما می‌توانیم نسبت به کنترل گواهی‌نامه‌های اخذ شده، اقدام کنیم اما در مکاتبه رسمی با سازمان استاندارد، درخواست کرده‌ایم که نسبت به بازنگری تاورکرین‌ها در پی حوادث اخیر در سطح شهر تهران اقدام کنند چراکه تاورها گواهی لازم را داشتند اما باز هم حادثه ساز شدند و به نظر می‌رسد این مهم در دستور کار آنها قرار گیرد. تجربه نشان داده است که صرف پاس کردن چک‌لیست‌ها و اخذ گواهینامه بهره وری و اپراتور برای تاورکرین‌های فعال در سطح شهر تهران که عمدتاً قدیمی هستند، پاسخگو نیست.

   بی‌توجهی به رفع نقاط حادثه‌خیز پایتخت

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شورای شهر، شهرداری را ملزم به رفع گره‌های کور ترافیکی کرده است، اما تاکنون این کار انجام نشده است. به گزارش ایلنا محمد علیخانی در خصوص تذکر مجدد پلیس راهور تهران مبنی بر عدم تلاش شهرداری در برطرف کردن 200 نقطه پرخطر و حادثه‌خیز ترافیکی اظهار کرد: این مساله به تعامل شهرداری در برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز باز می‌گردد. شورای شهر طرحی به تصویب رساند که طی آن شهرداری تهران ملزم به رفع نقاط حادثه‌خیز می‌شود، اما این مصوبه با مخالفت معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک روبرو شد.تاکنون ثابت شده است که معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هر چیزی را که قبول داشته باشد، اجرا می‌کند و هرچه را که به آن اعتقاد نداشته باشد، اجرایی نمی‌کند. علیخانی با بیان اینکه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور تعامل ندارد، اظهار کرد: این مساله در بی‌توجهی به این نقاط حادثه‌خیز تاثیر دارد .بنابراین شهردار تهران شخصا باید به مساله نقاط حادثه‌خیز و پرترافیک تهران ورود کند. شورای شهر در اجرا نقشی ندارد و تنها می‌تواند نظارت کند و تذکر دهد، ‌در نتیجه شهردار باید خودش به این مساله ورود کند.

   طرح مدیریت یکپارچه شهری  در مجلس

مرتضی الویری رییس شورای عالی استان‌ها گفت: طرح مدیریت یکپارچه شهری دوباره برای بررسی و تصویب نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود. به گزارش فارس الویری درباره ارسال مجدد طرح مدیریت یکپارچه شهری به مجلس گفت: سه ماه قبل طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس فقط با پنج رأی مخالف از تصویب بازماند. این طرح بسیار مهم است و شورای عالی استان‌ها طرح مدیریت یکپارچه شهری را مجددا در قالب‌های دیگر برای تصویب به مجلس  ارسال می‌کند. او گفت: به جای اینکه طرح مدیریت یکپارچه شهری را در قالب یک طرح ارایه کنیم، آن را در سه طرح پیاده و به مجلس ارسال خواهیم کرد. مدیریت یکپارچه شهری یکی از ملزومات اصلی کلانشهرهاست که متأسفانه در کشور ما اجرایی نمی‌شود. با این طرح می‌توان چندگانگی در اجرای بعضی از امور را از بین برد و دیگر موضوعات مشخص متولیان مختلفی نداشته باشد، مانند مساله ورزش، فرهنگ و زیرساخت در جامعه.  او گفت: ما در این طرح پیشنهاد دادیم که در داخل شهرها متولی واحدی برای تمامی امور داشته باشیم و بهره‌وری را قطعا بالا خواهیم برد. مدیریت یکپارچه شهری هم در قانون شوراها و هم در قانون برنامه توسعه بارها مطرح شده است و با کمک نمایندگان مجلس امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آن را اجرایی کنیم.

 

 

ارسال نظر