اجرای 18 برنامه کاهش خطر در شریان‌های اضطراری تهران

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۵۷

پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه با همکاری ژاپنی‌ها آسیب‌پذیری تهران در برابر حوادثی چون زلزله مورد بررسی قرار گرفته است تاکیدکرد: شناسایی و تهیه نقشه گسل‌های تهران بر این اساس در دستور کار قرار گرفت.همچنین شریان‌های تهران هم شناسایی شد و ۱۸ برنامه اولویت‌دار در خصوص کاهش خطر در این شریان‌ها در حال حاضر در دست اجراست.

به گزارش ایسنا، حناچی در همایش ملی مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم که با حضور شهرداران و روسای شوراهای اسلامی سراسر کشور در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه برخی از بحران‌ها در اختیار ما هستند و برخی هم در اختیار ما نیستند، اما قابل شناسایی‌اند گفت: عوامل متعددی باعث آسیب‌پذیری در شهرها می‌شوند که شامل عوامل فیزیکی ساختمان‌ها، مهاجرت به شهرها، مباحث حاشیه نشینی می‌شود و ایجاد گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شود و همچنین آسیب‌های فرهنگی سیاسی و اقتصادی و نیز ... دیده شده است.

او با اشاره به اینکه آسیب‌ها یا از اراده انسان خارج هستند یا اینکه آسیب‌های انسان‌ساز هستند افزود: در کلانشهر تهران، اقداماتی در خصوص مقابله با آسیب‌ها انجام شده است که تحت عنوان پدافند غیر عامل یا تاب آوری شهری از آن یاد می‌شود و نقطه شروع آن نیز به بعد از زلزله ژاپن باز می‌گردد. در زلزله کوبه ژاپن ۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تقریباً تمام شریان‌های اصلی شهر تخریب شدند. همچنین گفته می‌شود، تلفات ناشی بعد از زلزله خیلی بیشتر از تلفات خود زلزله بود. این زلزله نقطه عطفی برای ژاپنی‌ها و کل دنیا بود زیرا بسیاری از تجربیاتی که در حوزه ریسک و بحران داریم به کشورهایی مربوط می‌شود که در این زمینه تجربیات بیشتری دارند.

او با بیان اینکه در حال حاضر بانک اطلاعات خوبی در مورد زیر ساخت‌ها در تهران داریم که اطلاعات جدید هم به آن اضافه می‌شود گفت: درحال حاضر چیزی که مهم است پرداختن به اطلاعات و تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات و برنامه‌ریزی در این خصوص است و شناسایی مخاطرات تهران نیز نتیجه این مطالعات بود.

 شهرداری تهران اظهار کرد: شناسایی و تهیه نقشه گسل تهران بر این اساس در دستور کار قرار گرفت و همچنین شریان‌های تهران هم شناسایی شد و ۱۸ برنامه اولویت‌دار در خصوص کاهش خطر در شریان‌های تهران در حال حاضر در دست اجراست. او ادامه داد: ایمن‌سازی مخازن سوخت هم مورد پیگیری قرار گرفته است. همین طور تامین آب شرب برای شرایط اضطراری، تدوین لایحه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطرار در مترو ... و همچنین تهیه نقشه راه‌های اضطراری تهران، امکان خروج در شرایط اضطرار، موضوع فرونشست و خطرات ناشی از آنکه موضوع مهمی است نیز در دستور کار قرار گرفته است.

حناچی تصریح کرد: همچنین ساختمان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها و مراکز مهم خودشان باید ایمن باشند زیرا که این مراکز در زمان بحران خودشان باید خدمات ارایه دهند و این امر از وظایف مهم شهرداران است.آمادگی در برابر آسیب‌ها و همین طور برگزاری مانورها و مخاطرات ناشی از آنها را کم می‌کند و قدم اول هم باید از مدارس آغاز شود.

جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور نیز که در این مراسم حضور داشت، در سال ۹۵ برای اولین‌بار آمارگیری درخصوص مهاجرت انجام شد اما چرا مدیران شهری به آن توجه نمی‌کنند، چرا شهرداران شهرهای میانی بزرگ و کوچک به این موضوع توجهی ندارد، اگر به عنوان شهردار شهرهای بزرگ و کوچک و میانی به این آمارها توجه می‌کردیم که از شهرهای ما به چه شهرهایی مهاجرت می‌شود و اگر در آن شهرهای مبدا مهاجرت، خدمات و امکانات مناسبی ارایه می‌دادیم، می‌توانستیم در مانایی جمعیت موثر باشیم. این آمارهای مهاجرتی برای تک تک شهرها احصا شده است.

 

 

ارسال نظر