رکورد شکنی در خرید آپارتمان‌های ترکیه

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۵۵
رکورد شکنی در خرید آپارتمان‌های ترکیه

گروه راه و شهرسازی|

طبق گزارش رسانه‌های کشور ترکیه در سال ۹۷ میزان خرید ملک در این کشور توسط ایرانی‌ها به اندازه خرید ملک در ۱۰ سال گذشته بوده است. نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر، از آنجایی که نمی‌توان از سقفی بیشتر ارز از کشور خارج کرد، شرکت‌های بازاریابی به روش تهاتر متوسل شده‌اند، بدین صورت که افراد هر چه در تهران دارند از جمله ملک به ویژه در سه منطقه اول شهر و خودرو را با ملک در ترکیه تهاتر می‌کنند. حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تبلیغات فروش و تهاتر مسکن در کشورهای خارجی در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار کرد: از چندین سال گذشته تبلیغات فروش املاک در کشورهای همسایه و کشورهای دور و نزدیک رواج پیدا کرده است که عمده این تبلیغات مربوط به خرید ملک در کشورهای ترکیه، گرجستان، امارات و اسپانیا می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این تبلیغات در فضای پیام همشهری انجام می‌شد و چندین صفحه از پیام همشهری اختصاص پیدا می‌کرد به اینگونه تبلیغات که البته در آن زمان فروش ملک در قبرس، مالزی و چند کشور دیگر هم مطرح بود. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه هیچ یک از مشاوران املاک وارد اینگونه تبلیغات نشدند، گفت: در آن زمان هم شرکت‌هایی برای فروش املاک خارجی ثبت شدند و حتی برخی از آنها شرکتی را هم ثبت نکردند و تنها دفتری را اجاره کرده بودند. وی گفت: معمولا شرکت‌های عمرانی به ثبت می‌رسیدند که در اساسنامه آنها اجازه خرید و فروش ملک هم آمده بود، اما در آن زمان با ثبت اسناد مذاکراتی داشتیم تا در حدود اختیارات این شرکت‌ها خرید و فروش ملک حذف شود. عقبایی با تاکید بر اینکه تبلیغات برای فروش ملک در کشورهای خارجی مصداق فرار سرمایه از کشور است، گفت: ‌با پلیس اماکن مذاکراتی داشتیم تا دفاتر فروش ملک در کشورهای خارجی جمع شود.  نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه امروز شاهد تبلیغات گسترده خرید و فروش مسکن در کشورهای خارجی و تهاتر ملک در ایران با ملک در سایر کشورها در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه هستیم، گفت: طبق اعلام رسانه‌های کشور ترکیه در سال 97 میزان خرید ملک در این کشور توسط ایرانی‌ها به اندازه خرید ملک در 10 سال گذشته بوده است.

  15 درصد ساخت و سازها صنعتی است

عقبایی با اشاره به تحول ساخت و ساز مسکن در کشورهایی از جمله ترکیه و گرجستان گفت: در حال حاضر در کشورهای همسایه شاهد ساخت و ساز صنعتی مسکن هستیم و صنعتی‌سازی باعث شده جذابیت زندگی در شهرهای این کشورها افزایش یابد حال اینکه در ایران تنها 15 درصد ساخت و سازهای مسکن صنعتی است و همچنان 85 درصد ساخت وساز به صورت سنتی و بومی انجام می‌شود. وی افزود: بطور قطع زرق و برق صنعتی‌سازی می‌تواند باعث شود مردم تمایل زندگی در آن فضا را داشته باشند و در حال حاضر در ایران 1000 هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان وجود دارد و احتمال اینکه بخشی از این سرمایه جذب بازار مسکن کشورهای همسایه و سایر کشورها شود بسیار بالا است.

  بازاریاب‌ها به تهاتر ملک متوسل شده‌اند

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش تهاتر ملک در تهران با کشورهای خارجی به ویژه ترکیه گفت: از آنجایی که خروج ارز و پول از کشور قوانین خاص خود را دارد و نمی‌توان از سقفی بیشتر پول از کشور خارج کرد، به همین دلیل شرکت‌های بازاریابی به این روش‌ها برای فروش مسکن در کشورهای خارجی متوسل شده‌اند بدین صورت که افراد هر چه در تهران دارند از جمله ملک به ویژه در سه منطقه اول شهر و خودرو را با ملک در ترکیه تهاتر می‌کنند. وی افزود: راه دیگر فروش مسکن به ایرانی‌ها در کشورهای خارجی این است که در ایران از متقاضیان ریال دریافت می‌کنند.

  تصاویر دروغین املاک برای فریب ایرانی‌ها

عقبایی با تاکید بر اینکه 90 درصد این تبلیغات کلاهبرداری است و اساسا تصاویری از آن املاک در کشورهای خارجی نشان می‌دهند که وجود خارجی ندارد، گفت: فیلم‌ها و عکس‌های سایر املاک موجود را به ایرانی‌ها نشان می‌دهند و می‌گویند در ازای پولی که می‌دهند صاحب این خانه‌ها می‌شوند یا اینکه مدعی می‌شوند ماکت‌های آماده شده به زودی تبدیل به مسکن می‌شود که آن هم دروغ است. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره قوانین فروش مسکن در کشور ترکیه گفت: قوانین خرید و فروش مسکن در این کشور بسیار پیچیده است و مردم هم اطلاعی از این قوانین ندارند. برای مثال، بسیاری از املاک در ترکیه متعلق به دولت است یعنی عرصه ملک دولتی است و فقط عیان و بنا به مردم تعلق دارد یا اینکه خانه‌ها 99 ساله هستند و مالکیت در این واحدها معنا ندارد همچنین برخی از املاک هم با شرایط تایم‌شیرینگ و فصلی فروش می‌شوند. بنابراین مردم قبل از خرید مسکن در کشورهای خارجی باید از قوانین خرید و فروش در آن مناطق مطمئن شوند. عقبایی تاکید کرد: از سوی دیگر در این کشورها اقامت از روی خرید ملک برداشته شده است، یعنی دیگر با خرید ملک نمی‌توانند اقامت این کشور را دریافت کنند و برخی از مردم هم اطلاعی از این موضوع ندارند.

  رشد 104 درصدی قیمت مسکن در 4 سال

وی با اشاره به خرید مسکن در کشورهای خارجی به قصد سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده اظهار کرد: در سال 97 و نیمه اول 98 رشد قیمت مسکن در ایران بالاتر از تمام کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای همسایه، کانادا و حتی مناطقی مانند منهتن امریکا بوده است. بنابراین اگر افراد می‌خواهند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند هیچ کجای دنیا به اندازه ایران سوددهی نخواهد داشت چرا که از سال 74 تا به امروز قیمت مسکن در ایران 104 برابر رشد داشته است. عقبایی ادامه داد: اما کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند، باید قبل از خرید مسکن وکیل حرفه‌ای در ایران و کشور مقصد به کار بگیرند تا از تمام قوانین خرید و فروش ملک در آن کشور یا تهاتر آن با املاک خود اطلاع یابند.

وی با بیان اینکه به هر حال کلاهبرداری‌ها در این زمینه از چندین سال گذشته وجود داشته و بسیاری از این تبلیغات هم با اهداف سوء انجام می‌شود، گفت: از وزارت ارشاد و پلیس فتا درخواست داریم جلوی فعالیت این افراد برای تبلیغات خرید و فروش ملک در کشورهای خارجی را بگیرند چرا که بسیاری از تبلیغ‌کنندگان هم فاقد هویت هستند و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

  تهاتر مسکن در بنگاه املاک مجاز نیست

نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره نحوه تهاتر مسکن در ایران با مسکن در کشور خارجی گفت: در این قراردادها یک فرمول وجود ندارد بلکه توافق دوطرفه است و بین دو طرف مفاد آ‌ن تعیین می‌شود اما به هر حال انجام این قراردادها در مشاوران املاک کشورمان مجاز نیست. وی با اشاره به تفاوت قیمت در ایران و کشورهای همسایه اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در ترکیه کمتر از متوسط قیمت در تهران است البته در تهران مناطقی داریم که حتی از گران‌ترین واحدهای مسکونی منهتن امریکا و ونکوور هم گران‌تر است.

  550 میلیون دلار برای خرید ملک در ترکیه

در همین حال، ‌برخی گزارش ها حاکی است طی 6 ماهه نخست سال جاری میلادی، خارجی‌ها 3 میلیارد دلار ارز از طریق خرید املاک به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند. در این میان، ایرانی‌ها با افزایش 150 درصدی مهاجرت به ترکیه و خرید 2 هزار و 202 خانه، از بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذار در این کشور به حساب می‌آیند. آنگونه که «اعتمادآنلاین» پیش از این گزارش کرده بود، 550 میلیون دلار میزان ارزی است که در 6 ماه اول سال میلادی برای به دست آوردن شهروندی ترکیه از کشور خارج شده است.  بررسی‌های نشان می‌دهد که ایرانی‌ها تنها طی 6 ماه، 2 هزار و 202خانه در ترکیه برابر با 550 میلیون و 500 هزار دلار خریده‌اند. خانه‌هایی که اگر با میانگین قیمت دلار 12 هزار تومانی محاسبه شود، قیمت هر کدام از آنها حداقل 3 میلیارد تومان است. با این حساب 8 هزار و 724 میلیارد تومان از منابع ارزی کشور، تبدیل به خانه در ترکیه شده است.

در کنار این عددها، مهاجرت ایرانی‌ها به ترکیه نیز 150 درصد افزایش یافته است. بر اساس قوانین ترکیه، خارجی‌ها برای اینکه بتوانند اقامت این کشور را به دست بیاورند، باید 500 هزار دلار در یک بانک ترکیه‌ای حساب داشته باشند و تعهد دهند که این پول سه سال در بانک بماند یا خانه‌ای به ارزش حداقل 250 هزار دلار خریداری کنند. میدل‌ایست‌آی می‌نویسد: «دولت ترکیه بعد از آنکه این کشور وارد رکود اقتصادی شد، قوانینی را برای جذب پول نقد به آن تصویب کرد. حالا آمارها نشان می‌دهد که طرح‌های سرمایه‌گذاری، بهتر از حد انتظار موثر بوده‌اند.»

همچنین بررسی آمارهای ترک استات، مرکز آمار دولت ترکیه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها 6.8 درصد از کل مهاجران به ترکیه در سال 2018 را تشکیل می‌دهند. قبل از ایران، ترکمنستان، سوریه، افغانستان و عراق قرار دارند. عراقی‌ها در جایگاه اول 23.6 درصد از کل جمعیت مهاجر ترکیه را تشکیل می‌دهند.

 

ارسال نظر