5 درصد حاشیه کلان‌شهرها مقصد 95 درصد سرمایه گذاری‌ها

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۷۴

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: یکی از عارضه‌های اصلی کلان‌شهرهای ما این است که ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری در ۵درصد مساحت اطراف کلان‌شهرها انجام می‌شود و همین موضوع مسائل زیادی را به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، حناچی در سی و پنجمین نشست کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که با حضور مسوولان شهر تهران برگزار شد، گفت: اجرای ایده‌آل کار در کلان‌شهرها سخت و پرعارضه است. از سوی دیگر بی‌توجهی به مسائل هم عوارض جبران‌ناپذیری دارد. ایده آل شهرداری این است که با عوارض و درآمدهای پایدار شهر را اداره کند اما با این نقطه فاصله داریم و گرچه وابستگی به ساخت و ساز مانع تحقق این هدف در کوتاه‌مدت است ولی حتی اگر سالی چند درصد به هدف نزدیک شویم باید به سمت آن حرکت کنیم تا بتوانیم کیفیت زندگی در شهر را افزایش بدهیم. ما در تهران از این بحران عبور کرده‌ایم، کلید حل این مساله در دست شهرهایی است که در آستانه این مشکل هستند یا به تازگی از این مرز عبور کرده‌اند. او با بیان اینکه تجربیات جهانی درباره اعمال محدودیت در حریم کلان‌شهرهای دنیا به منظور مدیریت فعالیت و جمعیت در شهرهای اقماری گفت: ما نیز در تهران یک محدوده ۲۵ ساله داشته‌ایم که در آن هیچ نوع بارگذاری صورت نمی‌گرفته است، اما این محدوده زیربار رفت. همچنین در این نشست جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه شهری وزیر کشور نیز گفت: یکی از مشکلات ما در شهرها موضوع رضایتمندی از دستگاه‌های اجرایی است و با توجه به نوع فعالیت شهرداری‌ها جعبه سیاه رضایتمندی مردم حوزه شهرسازی و معماری است. در نتیجه نقش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری‌ها نقش بسیار مهمی دارند. او افزود: موضوعات زیادی برای بررسی وجود دارد مانند رعایت مقررات شهرسازی، پیشگیری از تخلفات، اجرای موفق طرح‌های بازآفرینی شهری، توجه به سیما و منظر شهری، مناسب‌سازی، مسوولیت ماده 100 و ماده سه. همه این موضوعات ما را وادار به حل مساله می‌کند. معاون وزیر کشور درباره موضوع بلاتکلیفی شهرداری‌ها بین وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی گفت: قانون به‌صراحت مشخص کرده هدایت و حمایت و نظارت بر شهرداری‌ها بر عهده وزارت کشور است. او درباره بحث‌های قضایی شهرداری‌ها گفت: ما به تازگی جلساتی را با دستگاه‌های نظارتی چون قوه قضاییه و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گذاشته‌ایم. او گفت: در حوزه مدیریت شهری، رییس‌جمهوری بر دو موضوع مهم بازآفرینی شهری و توسعه حمل و نقل عمومی تأکید کرده و اکنون زمان پیگیری این موضوعات است زیرا به زمان آماده‌سازی بودجه ۹۹ نزدیک می‌شویم و نیاز است کلان‌شهرها در جلسات تدوین بودجه حضور داشته باشند.

    تعامل یا حل مشکل؟

محمد سالاری نیز در این نشست گفت: متاسفانه در نظامات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور ما، همه صرفا به بیان مشکلات می‌پردازند و مشخص نیست چه کسانی مسوول و متولی حل این مشکلات هستند و همه مسوولان به‌جای پاسخگویی رویکرد مطالبه‌گری را انتخاب می‌کنند. او با اشاره به سخنان جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور مبنی بر تعاملات خوبی که با مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی دارند، ادامه داد: آیا هدف تعامل است یا حل مسائل و مشکلات موجود، اینکه تعاملات خوبی دارید جای امیدواری است اما درباره مثلا موضوع نظام مهندسی هیچ راهکار و اقدام راهگشایی انجام نشده و نظام مهندسی در تمامی ابعاد تبدیل به یک مشکل و چالش شده است.

    درجاسازی نه بازآفرینی بافت!

سالاری با اشاره به مساله بافت فرسوده در کشور اظهار کرد: بازآفرینی شهری یک فرصت بی‌نظیر برای حوزه شهرسازی و معماری کشور است که با وجود تنگناهای مالی توسط شخص رییس‌جمهور در اولویت کاری دولت قرار گرفته اما متاسفانه دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها به وعده‌ها و وظایف خود در این خصوص عمل نکرده‌اند و عدم تحقق این رویکرد بسیار نگران‌کننده است، چراکه شکست این رویکرد، شکست رویکرد کیفی‌سازی و هویت‌بخشی است.

او اضافه کرد: با توجه به تنگناهای مالی دولت و مشکلات اقتصادی کشور، حتی به‌صورت محدود باید دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و نهاد مدیریت‌شهری کنار سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی بسته‌های تشویقی موثر را ایجاد کنند تا جنبش بازآفرینی شهری به الگوهای عینی در بخشی از محلات کشور و تهران تبدیل شود. عضو شورای‌شهر تهران ادامه داد: اکنون گفته می‌شود ۴۰ درصد بافت فرسوده شهر تهران احیا و بهسازی شده، در حالی که اینگونه نیست و تنها درجاسازی انجام شده و وضعیت ساختمان‌ها در برابر زلزله بهتر شده اما بازآفرینی انجام نشده و حتی کیفیت زندگی در این محلات نه تنها بهتر نشده که به‌دلیل جمعیت‌پذیری، بدتر هم شده است.

 

ارسال نظر