ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۲۲

دستگیری ۳۴ زمین‌خوار طی 6 ماه اخیر

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن از دستگیری ۳۴ زمین‌خوار طی ۶ ماه اخیر و عضویت فرماندهان یگان‌ها در استان‌های کشور در شورای حفظ حقوق بیت المال خبر داد. به گزارش ایسنا، سرهنگ جواد خردمند با تشریح عملکرد 6 ماهه یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طی 6 ماه اول سال جاری، حدود ۲۰۰۰گزارش مردمی دریافت شده که ۱۴۸۷ مورد آن مربوط به تعرض بوده است. او با بیان اینکه حدود ۱۵۳۹ مورد مربوط به سال‌های قبل نیز امسال رفع تصرف شده، ادامه داد: مساحت این میزان رفع تصرف ۷۴۶ هکتار و ارزش مالی آن ۱۶۷۶ میلیارد تومان عنوان شده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفت: با اجرای حکم قضایی در شهرستان بستک استان هرمزگان زمینی به مساحت دو هکتار به ارزش تقریبی 4 میلیارد تومان رفع تصرف شد. خردمند افزود: در حوزه رفع تصرف حدود ۸۰۰ مورد ابلاغ قضایی داشته‌ایم که در این راستا ۳۴ نفر زمین خوار دستگیر و تحویل مقامات قضایی و ۵۲۹ مورد تشکیل پرونده شده است.او تصریح کرد: طی این 6 ماه، ۱۴۴ مورد خلع ید، ۱۸۰ مورد قلع و قمع ۳۴ مورد تخلیه منزل و مغازه با حکم قضایی انجام شده که مساحت آنها ۳۹۳ هکتار (رفع تصرف) و ارزش مالی آن، ۲۵۳۷ میلیارد تومان عنوان شده است.فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن بیان کرد: برای اجرای احکام نیز از سوی نیروی انتظامی ۲۷۰۰ نفر نیرو کمک کرده‌اند.

نابودی 4500  خانه تاریخی تهران

در طرح اولیه جامع تهران، ۶ هزار خانه تاریخی شناسایی شده بود، اما بسیاری از این خانه‌ها به دلیل توسعه کالبدی از بین رفتند و تنها ۲ هزار و ۵۰۰ خانه تاریخی باقی مانده است.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی شهردار تهران در همایش روزجهانی گردشگری عنوان کرد: هدف ما این است که ارزش‌های باقی مانده را به درستی بشناسیم و معرفی کنیم همچنین ارزش‌های جدید معاصر را بر ارزش‌های قدیمی بیفزاییم. برج آزادی را نماد تهران می‌دانند و پل طبیعت هم نمادی از تهران امروز است، همچنین اراضی عباس آباد در رنکینگ جهانی واجد ویژگی گردشگری شده است.

شهردار تهران با تاکید بر شناسایی و حفظ ارزش‌های باقی‌مانده پایتخت اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در این شهر مغفول مانده است و روز جهانی گردشگری و هفته تهران فرصتی است که به ارزش‌های موجود تهران بپردازیم.

حناچی افزود: ما در تهران جز ۱۰ جاذبه گردشگری در حوزه میراث طبیعی و تاریخی هستیم و باید به این ظرفیت‌ها در اسناد مختلف از جمله سند چشم‌انداز توجه شود که در حوزه مدیریت شهری بر همین اساس اداره تهران را مدنظر قرار دادیم.در اسناد بین‌المللی توسعه گردشگری محور اصلی است و تلاش می‌کنیم با ایجاد فضای نشاط و امید تهران را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و همه شهروندان از مواهب آن بهره مند شوند.

۱۳۲ مورد پرونده درشت دانه در کمیسیون ماده 100

تورج فرهادی، مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده صد با بیان اینکه ما در کمیسیون ماده 100 حدود ۱۲ هزار و 300 پرونده داریم که مجموع جرایم آن ۷ میلیارد تومان است، گفت: از طرفی ۱۳۲ پرونده درشت دانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان جریمه دارند.

به گزارش ایلنا، تورج فرهادی گفت: بر این اساس اولویت ما رسیدگی به این۱۳۲ مورد پرونده درشت‌دانه است، تا وقت مناطق به صورت مفید برای اجرای آرایی که اولویت دارند، هزینه شود. ضمن اینکه اجرای رأی اینگونه پرونده‌ها بر پیشگیری از تخلفات ساختمانی تاثیر می‌گذارد.چون برخورد با تخلفات، گرفتن جریمه، تخریب، اعاده یا تعطیلی پرونده‌های درشت‌دانه در جامعه بازخورد خوبی خواهد داشت. او افزود: علاوه بر اجرای با اولویت پرونده‌های درشت دانه، تعیین تکلیف ۲۰ هزار پرونده باقی مانده تا پایان سال ۹۸ درخواست دیگر ما از مناطق شهرداری تهران بوده است.چرا که اجرا نکردن رأی گرفته شده از کمیسیون ماده 100، تخلف محسوب می‌شود. به دلایل مختلف طی 30 سال گذشته اجرای رأی بطور دقیق صورت نگرفته است و یک سری پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ رسوب کرده‌اند. براساس پالایشی که سال گذشته روی ۷۰ هزار پرونده‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارند، انجام دادیم، متوجه شدیم از این تعداد حدود ۲۸ هزار پرونده ریزدانه هستند. یعنی یا مبلغ جریمه این پرونده‌ها  ۵ میلیون تومان به پایین است یا متراژ تخلف کمتر از ۵۰ متر؛ این در حالی است که اغلب این پرونده‌ها در زمان خودشان در مناطق قابلیت رسیدگی داشته‌اند و مقدار رأی برخی از این پرونده‌ها آن قدرکم است که هزینه رفت و آمد پرونده بیشتر از رأی صادره است، ضمن اینکه هزینه اجرای آن شامل گرفتن دستور قضایی، انتقال نیوجرسی، استقرار نیروی انتظامی، نماینده شهرداری و قوه قضاییه، نیز بالاست.به گفته مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده 100 تبعات اجتماعی سنگینی برای اجرای اینگونه احکام با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور وجود دارد، در نتیجه موارد ریزدانه از یک سو قابل اجرا نیستند و از سوی دیگر اجرا نکردن رأی باعث باقی ماندن پرونده، انتقاد از کمیسیون ماده 100 به لحاظ تعداد بالای پرونده و احیاناً شکل‌گیری تالی فاسد یا ارتباطات غیر متعارف می‌شود.

 

ارسال نظر