75 روز هوای سالم در تابستان برای پایتخت نشینان

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۶۵
75 روز هوای سالم در تابستان برای پایتخت نشینان

هوای تهران در تابستانی که گذشت ۷۵ روز در شرایط سالم و ۱۸ روز در شرایط نامطلوب قرار داشت.

به گزارش ایسنا، طی تابستان امسال کیفیت هوای تهران ۷۵ روز سالم، ۱۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه افراد بود، علت آلودگی هوا طی این ۱۸ روز از تابستان افزایش غلظت آلاینده ازن اعلام شده است.

هر چند که غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در 8 روز از تابستان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت اما به دلیل آنکه در تمام روزهای آلوده، آلاینده ازن غلظت به مراتب بیشتری نسبت به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون داشت به عنوان آلاینده شاخص (AQI) اعلام می‌شد.آلاینده ازن پیش‌سازهایی همچون مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن دارد. این مواد در مجاورت گرما و نور خورشید به آلاینده ازن تبدیل می‌شوند. مواد آلی فرار (VOC) از منابع مختلفی مانند پمپ بنزین‌ها یا باک خودروها متصاعد می‌شوند و خودروها نیز بطور مستقیم آلاینده ناکس تولید می‌کنند.درباره اثراتی که آلاینده ازن بر سلامت انسان دارد باید گفت، این آلاینده بعد از ذرات معلق ۲.۵ میکرون خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان است و به‌ویژه تاثیرات سوء برای بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و کودکان دارد همچنین زمانی که غلظت ازن افزایش می‌یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است.

 افزایش غلظت آلاینده‌ها طی امروز

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، امروز (۶ مهر) به همراه افزایش حجم ترافیک در نخستین روز هفته، انتظار می‌رود بر غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات صبحگاه افزوده شود.به گزارش ایسنا، بنابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با برقراری شرایط جوی نسبتاً آرام در نخستین ساعات دیروز (۵ مهرماه) افزایش غلظت آلاینده‌ها در برخی مناطق شهر تهران مشاهده می‌شود. با تداوم اوضاع جوی تا امروز (۶ مهر) به همراه افزایش حجم ترافیک در نخستین روز هفته، انتظار می‌رود بر غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات صبحگاه افزوده شود که برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا را در برخی مناطق شهر تهران به دنبال خواهد داشت.

به‌تدریج با افزایش میزان ناپایداری جوی در طول روز همراه با وزش باد شدید در برخی ساعات، پراکندگی آلاینده‌ها دور از انتظار نیست. هرچند در برخی مناطق مستعد گسیل گرد و خاک و به‌تبع آن کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهیم بود.در ساعات پایانی شنبه هم در ساعات اوج ترافیک غلظت ذرات معلق افزایش می‌یابد. اگرچه با توجه به تداوم ناپایداری جوی و وزش باد، پراکندگی و کاهش غلظت آلاینده‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

 افزایش جرایم در روزهای آلوده

نتایج تحقیقات دانشگاهی ارتباط آلودگی هوا و افزایش خشونت را تایید کرده‌اند.

به گزارش مهر، محمود رضا مومنی، متخصص آلودگی هوا و تغییر اقلیم گفت: نتایج تحقیقی که توسط دانشگاه‌ مینیسوتا (Minnesota) و دانشگاه ایالتی کولورادو (Colorado) که در مجله Epidemiology به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که هوای آلوده سبب می‌شود که افراد پرخاشگرتر و خشن‌تر شوند.

در این تحقیق محققان وابستگی روزانه بین جرایم خشونت‌آمیز و غیرخشنوت‌آمیز و افزایش کوتاه‌مدت را در ۳۰۱ شهرستان در ۳۴ ایالت به‌مدت ۱۴ سال برای ایالات متحده با استفاده از داده‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست امریکا (‌EPA) و FBI مورد بررسی قرار داده‌اند.

نتایج نشان داده ‌است که رفتارهای بزهکاری خشونت‌آمیز مانند دعوا و درگیری با افزایش آلودگی هوا، حتی برای یک روز، افزایش یافته است. خطر جرایم غیر خشنوت‌آمیز مانند دزدی اموال با افزایش آلودگی هوا افزایشی از خود نشان نداده است.در این تحقیق بیان شده است، درحالی که این تحقیق نمی‌تواند فرآینده‌های دقیق ارتباط آلودگی هوا و رفتار خشونت‌آمیز را شناسایی کند، اما این اعتقاد وجود دارد که در معرض هوای آلوده قرارگرفتن یک تاثیر سریع بر روی مغز دارد که منجر به تغییرات رفتاری می‌شود. به گفته این متخصص آلودگی هوا و تغییر اقلیم، هر روز ابعاد جدیدی از مضرات آلودگی هوا شناسایی می‌شود و اعمال هزینه‌های زیادی به جامعه و مردم نمایان‌تر می‌شود. به عنوان مثال آلاینده CO، که غلظت بالایی در زمان اوج ترافیک دارد، موجب کاهش عملکرد راننده، سردرد برای راننده و سرنشینان و شهروندان و مخصوصا بی‌حوصلگی برای آنها می‌شود و این موضوع ممکن است احتمال درگیری را افزایش دهد.

 تخفیف برای داوطلبان تعویض کاتالیست

در رویدادی دیگر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اعلام اسامی مراکز تعویض کاتالیست تاکسی‌ها اعلام کرد: در صورت تعویض این قطعه، رانندگان تاکسی مشمول تخفیف 20درصدی در بهای خدمات می‌شوند. کاتالیست ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال‌سازی، افزایش می‌دهد بدون اینکه خود در آنها شرکت کند. یکی از موارد استفاده کاتالیست‌ها، مبدل‌های کاتالیستی است که از دهه 70 میلادی با هدف کاهش آلودگی هوا، بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی نصب شده‌اند. جدیدترین و مرسوم‌ترین نوع آنها، مبدل‌های سه راهه هستند که اولین نوع آنها سال 1976 در امریکا برای موتورهای بنزینی اجباری شد. در ایران نیز از سال 1383 نصب کاتالیست روی خودروهای سواری و وانت تولیدی اجباری شده است.

علیرضا قنادان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به یارانه 400 هزار تومانی شهرداری برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها، گفت: برای رانندگان تاکسی که احساس مسوولیت کرده و نسبت به تعویض کاتالیست خود اقدام کنند، علاوه بر یارانه 400 هزار تومانی، بسته به نوع خودرو، رانندگان مشمول دریافت تخفیف 20 درصدی در بهای خدمات می‌شوند و همچنین تلاش داریم در ارایه خدمات بیشتر همچون وام، دریافت قطعات و... این افراد در اولویت باشند.

او با بیان اینکه کاتالیست نقش زیادی در کاهش آلایندگی هوا دارد، گفت: کاتالیست‌ها موجب می‌شوند که سه ترکیب هیدروکربن‌ها، منوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن خارج شده از موتور؛ به ترکیبات بی‌ضرر تبدیل شود، درواقع کاتالیست نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند و به همین علت طرح تعویض آن در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

او اظهار کرد: با همراهی ستاد معاینه فنی، هر تاکسی که به یکی از شش مرکز مشخص شده، مراجعه کند و به دلیل مشکلات ناشی از کاتالیست نتواند معاینه فنی برتر اخذ کند، مشمول تعویض کاتالیست می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد آدرس مراکز معاینه فنی افزود: مرکز معاینه فنی چمران، شقایق، سراج، الغدیر، آبشناسان و نیایش برای تست کاتالیست تاکسی‌ها انتخاب شدند.

 

ارسال نظر