حذف دوباره تذکرات شفاهی از جلسات شورای شهر

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۱۴

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته برای بار دوم تذکرات شفاهی از جلسات شورای شهر تهران حذف شد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران معتقد است، تذکرات شفاهی وقت زیادی از شورا می‌گیرد و تذکرات باید به شکل کتبی به هیات رییسه ارسال شود.  واقعیت این است که برخی تذکرات مطرح شده در صحن شورا کاملا بی‌ارتباط به مباحث شهری بوده و طرح آن گرهی از مشکلات باز نمی‌کند.ضمن اینکه شهرداری نیز توجه چندانی به این تذکرات ندارد و نتیجه‌ای از این مباحث عاید شهروندان تهرانی نمی‌شود. بنابراین در 19 دی ماه سال گذشته محسن هاشمی تذکر شفاهی در صحن علنی شورا را با استناد به دستورالعمل اداره شوراها حذف کرد.

او در این باره گفت: «تذکرات و نطق پیش از دستور وقت زیادی از شورای اسلامی شهر تهران می‌گیرد و در قانون شوراها در مورد تذکر شفاهی چیزی نوشته نشده و موضوعی تحت عنوان تذکر شفاهی در قانون پیش‌بینی نشده است.» او علاوه بر این درباره نطق‌های پیش از دستور نیز سخت‌گیری‌هایی اعمال کرد و گفت: «از این پس اگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران نطق پیش از دستور دارند باید 48 ساعت قبل آن را اعلام کنند. نه اینکه تلفنی و چند ساعت قبل به هیات رییسه اعلام کنند.» حذف تذکرات شفاهی به مذاق برخی از اعضای شورای شهر خوش نیامد و آن را مغایر با شفافیت دانستند. برخی رسانه‌ها نیز با آنها همراهی و عنوان کردند که صدای شهروندان در شورای شهر خاموش شد. با وجود این، چند جلسه تذکرات شفاهی حذف و اعضا تذکرات خود را به شکل کتبی به رییس شورا ارایه می‌کردند و محسن هاشمی به‌طور خلاصه تذکرات را می‌خواند. در ادامه و با وجود گذشت یک ماه از این موضوع، در پی اعتراضات اعضا، تذکرات شفاهی دوباره به صحن شورا بازگشت تا اینکه دیروز هاشمی برای بار دوم عنوان کرد؛ برای آنکه نظم به تذکرات شفاهی بازگردد باید تذکر شفاهی از صحن شورا حذف شود.

حجت نظری، عضو جوان شورا که به تازگی میزان مخالفتش با صحبت‌های رییس افزایش یافته است، این‌بار نیز در تذکری به هاشمی گفت: رویه اداره صحن شورا باید رویه یکسانی باشد و نمی‌توان یک روز تذکر شفاهی داشت و یک روز تذکر شفاهی را حذف کرد. محسن هاشمی در پاسخ به نظری عنوان کرد: متأسفانه تعداد تذکرهای شفاهی از ۳ به ۶ رسیده بود و برای اینکه مجددا تذکرهای شفاهی را کنترل کنیم و نظم به تذکرات بازگردد، تصمیم گرفته شد، طبق آیین نامه رفتار کنیم .

  مشارکت در هزینه مراسم اربعین

به گزارش «تعادل»، هر سال با نزدیک شدن ایام اربعین اعضای شورا هزینه‌ای را برای کمک به برگزاری مراسم اربعین تصویب می‌کنند. هر چند برخی معتقدند با وجود مشکلات مالی که شهرداری با آن دست به گریبان است نباید به این موضوع ورود پیدا کند و نهادهای بسیاری در کشور وجود دارند که این آیین را حمایت می‌کنند. با وجود این، امسال نیز اعضای شورا با یک فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در مراسم اربعین موافقت کردند. در این لایحه، شهرداری درخواست کرده بود تا سقف ۱۰ میلیارد تومان بتواند برای هزینه‌های مراسم پیاده روی اربعین مشارکت کند.

حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: این مراسم به صورت سالانه برگزار می‌شود و ابعاد آن نه شهری و نه منطقه‌ای بلکه جهانی است. به گفته مظاهریان با توجه به سابقه سال‌های گذشته، شهرداری و شورای شهر نمی‌توانند به این واقعه ملی بی‌توجه باشند. همان‌طور که در وقایع دیگری مانند زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان که نیاز به کمک و همراهی شهرداری تهران بود نیز شهرداری حضور پیدا کرد. بنابراین با توجه به ابعاد این اتفاق و حضور میلیونی مردم کشور که سهم شهروندان تهرانی در این مراسم بیش از سایر شهرها است از شورا درخواست می‌شود مجوز قانونی استفاده از اعتبارات تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای موارد ضروری داده شود. به گفته او بیشتر مسوولیت شهرداری تهران در حوزه رفت و روب مسیر و وظایف مرتبط با شهرداری تهران است. حسن رسولی، عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در مخالفت با یک فوریت گفت: علت مخالفت من تبصره یک بند ۴ ماده ۶ آیین نامه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در شورای شهر است. این لایحه از جنس لوایح بودجه‌ای است و می‌توانست ۱۵ آذر سال گذشته به صحن شورا ارایه شود و اربعین نیز یکی از مناسبات رسمی کشور است و بنابراین نباید این لایحه به شکل یک فوریتی مطرح می‌شد.

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در موافقت با این فوریت اظهار کرد: حدود یک ماه بیشتر به اربعین باقی نمانده و شهرداری‌های سایر شهرها ماموریت‌های خود را در این حوزه آغاز کردند. شهرداری تهران نیز در این زمینه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای شفاف‌سازی هزینه‌ها با این یک فوریت موافقت شود که در نهایت ۱۴ موافق از ۱۹ عضو حاضر با فوریت این لایحه موافقت کردند.

جلسه روز گذشته یک نطق پیش از دستور نیز داشت و آرش حسینی میلانی، عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر با انتقاد از خودرو محور بودن تهران در خصوص درخواست شرکت ایران خودرو دیزل مبنی بر توقف نصب فیلتر دوده روی خودروهایش گفت: در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیات دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد. خودروسازان در همان زمان با این مساله مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند اما در نهایت، به اجرای آن گردن نهادند. در شرایطی که خودروسازان در یکی، دو سال گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده‌اند و به بهانه تحریم‌ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته‌اند، با همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند.  میلانی ادامه داد: این بهانه آوردن‌ها در حالی است که نارضایتی مردمی از این خودروسازان بسیار آشکار و واضح بوده و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است از انحصارات خودرویی حمایت صددرصدی کنیم، خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی می‌رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند. موافقت با این درخواست، بازی کردن با جان مردم است و اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا وارد شرایط ناسالم خواهد شد. در واقع، موافقت با درخواست خودروسازان یک عقبگرد آشکار و در تضاد روشن با حق‌الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است، چراکه به صورت بسیار مستقیمی به سلامت و بهداشت مردم صدمه وارد می‌کند و انتظار می‌رود دولت محترم این پیشنهاد را از دستورکار خارج کند.

  نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد

در این جلسه همچنین محسن هاشمی تذکر مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران را قرائت کرد. او در این تذکر بر لزوم استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و اجرای تبصره ۱۰ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران تاکید کرد. در تذکر فراهانی آمده بود: برای تغییر در روند مالیه شهری امروز بیش از گذشته نیازمند توجه به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، پایش و کنترل قیمت تمام شده خدمات و فعالیت‌ها، کاهش و کنترل هزینه‌ها هستیم. امری که به درستی در تبصره ۱۰ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران مورد توجه شورا قرار گرفته است. اما بی‌توجهی شهرداری تهران در اجرای این تکلیف قانونی با گذشت 6 ماه از سال مشهود و غیر قابل انکار است. شهرداری تهران در تبصره ۱۰ بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران مکلف است به برخی بندها توجه کند.

  تکذیب حذف عنوان شهید از تابلوی معابر

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز دوباره درباره ادعای برخی رسانه‌ها و جریان‌ها درباره حذف عنوان شهید از تابلوی معابر و بزرگراه‌ها تذکر داد و با دروغ‌خواندن این ادعاها گفت: چند وقتی است که پروژه‌ای تحت عنوان شهیدزدایی در شهر مطرح شده است و در واقع این موضوع دروغی بیش نیست و این روزها افرادی در شهرداری با اعلام بخشنامه‌هایی به گونه‌ای این پروژه را تایید کردند. او تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۱۵۶ نامگذاری در تهران انجام شده است که حدود یک سوم از آنها (۳۵ درصد) مربوط می‌شود به نام شهدای انقلاب اسلامی، جنگ و شهدای حرم، علاوه بر اینکه بوستان‌های زیادی از جمله بوستان شهید حججی که یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های شهر تهران است، به نام وی نامگذاری شده است. رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: تابلوهایی که اخیرا به عنوان حذف عنوان شهید مطرح می‌شود تابلوهای قدیمی است و تعداد آنها نیز انگشت‌ شمار است و مربوط به پیمانکار سال ۹۰ و ۹۱ و در واقع ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران جدید اگرچه با همکارانمان در شورای گذشته به لحاظ سیاسی تناقضاتی داریم، اما الان عنوان شهیدزدایی نه به قالیباف، نه به چمران و نه به ما می‌چسبد.

 

ارسال نظر