ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۳۴

راهکار مهار فرونشست زمین در تهران

زهرا نژادبهرام، رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با ارایه دو راهکار در مورد مهار فرونشست زمین گفت‌: فرونشست در همه کشورها حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است. به گزارش ایسنا، نژادبهرام در مورد فرونشست زمین در پایتخت با بیان اینکه بارها عنوان کرده‌ام که سه خطر سیلاب، فرونشست و زلزله تهران را در معرض خطر قرار داده است، گفت: البته اقدامات در مورد زلزله جدی‌تر بوده و در مورد سیل و فرونشست هنوز توجه لازم جلب نشده است، در حالی که اگر در فروردین‌ماه سال جاری لطف پروردگار و درایت مدیریت شهری نبود قطعا شاهد وقوع سیلاب در تهران بودیم. رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه علت فرونشست اصلی زمین، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی عنوان می‌شود، گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل مصالح شهری مجبور به حفر چاه‌های زیادی شده‌اند که در نهایت میزان آب سفره‌های زمینی کاهش یافته و این در حالی است که سطح تمام معابر پایتخت را آسفالت‌های ضد آبی پوشانده که امکان نفوذ آب به لایه‌های زیرین خاک و سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد و همچنین نهرهای آب نیز کف‌سازی شده‌اند که آب در آنها نفوذ نمی‌کند. او با بیان اینکه اقدامات سال‌های گذشته مانع از آن شده که آب جذب زمین شود، ادامه داد: دو راهکار پیش‌روی مدیریت شهری قرار دارد که باید با استفاده از آنها نسبت به تقویت سفره‌های زیرزمینی اقدام کنند. نژادبهرام با بیان اینکه باید در پیاده‌روها از نوعی سنگ‌فرش استفاده شود که قابلیت جذب آب را داشته باشد، اظهار کرد: معاونت فنی و عمرانی در حال انجام مطالعات برای انتخاب نوع مصالح است.جلسات زیادی با شرکت آب و فاضلاب داشتیم و به آنها توصیه کردیم که بخشی از فاضلاب تصفیه شده را به چاه‌های زیرزمینی تزریق کنند تا باعث بهبود وضعیت خاک شویم.

دریافت جداگانه پسماندهای الکتریکی

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: خروج گازهای سمی و نشت ترکیبات خطرناک مانند سرب، جیوه و سایر فلزات سنگین در محیط اطراف محل دفن، یکی از دلایل اصلی ضرورت پرداختن به موضوع تفکیک پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی است. به گزارش فارس، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به همکاری پیمانکاران بازیافت مناطق و شرکت‌های بخش خصوصی گفت: پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی شامل کالاهای برقی مصرفی خانگی، همچون یخچال‌ها، اجاق‌های مایکروویو، تلویزیون، کامپیوتر، ابزارآلات دستی دیجیتالی، تلفن‌های همراه و اسباب بازی‌ها، لامپ وانواع باتری‌ها و... بوده که توسط مصرف‌کنندگان آن دور ریخته می‌شود. علیپور با اشاره به میزان یک درصدی پسماند الکترونیک در پسماند‌های شهری تهران تصریح کرد: امروزه پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی بیشترین رشد را دارد، به‌طوری که بیش از5 درصد از تولید پسماندهای جامد شهری را در بر می‌گیرد، که معادل 50-20 میلیون تن در سال در سطح جهان برآورد می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص دیگر آلودگی‌های حاصل از مخلوط شدن این پسماندها با سایر زباله‌ها افزود: از این موارد می‌توان به عامل انتشار تنوع گسترده‌ای از ترکیبات خطرناک در اتمسفر حین سوزاندن، نشت ترکیبات خطرناک از طریق خاکسترهای باقیمانده به زمین و سفره‌های آبی اشاره کرد. او با تاکید بر اقدامات درون و برون سازمانی در راستای مدیریت مطلوب پسماند‌های الکتریکی و الکترونیکی گفت: برگزاری دوره آموزشی نحوه امحا و آشنا کردن کارکنان با تعاریف پایه وتکنولوژی‌های بازیافت و جنبه‌های زیست محیطی و اقتصادی این نوع پسماند‌ها و شیوه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان، نصب بنر قیمت واطلاع‌رسانی روی غرفه‌های بازیافت مناطق وآغاز به خرید این پسماندها از شهروندان، انتشار سه مرحله فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار وشرکت‌های فعال در امر بازیافت پسماندهای الکتریکی والکترونیکی، اخذ گزارشات ماهیانه از مناطق 22 گانه و ورود اطلاعات آماری توسط مناطق در سامانه آماری شهرداری از ماه تیر به بعد، بخشی از اقدامات این سازمان در این زمینه است.

نامه اعتراضی شرکت‌های ریلی به راه‌آهن

انجمن شرکت‌های ریلی در نامه‌ای به مدیرعامل راه‌آهن نسبت به برخی بی‌توجهی‌ها در ایستگاه‌های راه آهن که سبب وارد آمدن خسارت به واگن‌های باری و محموله‌های آن می‌شود، اعتراض کرد. به گزارش مهر، در نامه‌ای که به امضای مهرداد تقی‌زاده، دبیر فعلی انجمن شرکت‌های ریلی خطاب به سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن، نوشته شده، نسبت به بی‌توجهی شرکت راه‌آهن و مسوولان ایستگاه‌ها که سبب وارد آمدن انواع خسارات به شرکت‌های حمل و نقل ریلی می‌شود، اعتراض شده است. در این نامه سه گروه خسارت ذکر شده که شامل خسارت به ناوگان به دلیل بی‌توجهی ماموران ایستگاه‌ها، سرقت از محموله واگن‌ها و سرقت و مفقودی قطعات ناوگان می‌شود. انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در پیوست این نامه، نامه‌نگاری‌های متعدد مدیران عامل شرکت‌های ریلی با مدیران شرکت راه آهن را ضمیمه کرده و نسبت به افزایش میزان خسارات وارده به این شرکت‌ها بر اثر سهل انگاری ماموران ایستگاه‌های راه‌آهن، انتقاد کرده است. در این نامه شرکت‌های حمل و نقل ریلی خواستار پرداخت خسارات وارده به خود از سوی شرکت راه‌آهن هستند.

 

ارسال نظر