رکوردداری رهن «متوسط متراژها» در شمال پایتخت

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۱:۱۶
کد خبر: ۱۵۲۶۲۱
رکوردداری رهن «متوسط متراژها» در شمال پایتخت

گروه راه وشهرسازی|

اظهارات مشاوران املاک و همچنین کندوکاو گزارش‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی درباره نرخ اجاره در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که اجاره‌بها طی ماه‌های گذشته بین 20 تا 50 درصد رشد داشته است، البته درصد رشد عنوان شده از طرف بانک مرکزی همواره پایین‌تر از رقم‌هایی است که مشاوران املاک بیان می‌کنند. اما با وجود این، با گرفتن میانگین بین ارقام رسمی و غیررسمی مشخص می‌شود که کرایه بها در سال جاری رشد افسارگسیخته‌ای نسبت به سال گذشته داشته است و همین موضوع فشار اقتصادی وارده به مستأجران را به‌شدت افزایش داده است.

بررسی‌های میدانی روزنامه «تعادل» هم از رهن کامل واحدهای مسکونی متوسط متراژ (75 متری) در5 نقطه مختلف پایتخت (شمال، غرب، مرکز، شرق، جنوب) نشان می‌دهد که میزان رهن کامل در سال جاری رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. البته این افزایش از اوایل سال گذشته و با رشد قیمت خرید و فروش مسکن در اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.

مشاهدات میدانی «تعادل» حکایت از آن دارد که مستاجران برای رهن کامل یک واحد متوسط متراژ در شمال پایتخت حداقل باید 200 میلیون را به مدت یک‌سال در اختیار صاحب ملک قرار دهند یعنی رهن کامل هر مترمربع از این واحد مسکونی بالای 2 میلیون تومان است‌، ضمن اینکه اغلب واحدهای ذکرشده در این گزارش که مربوط به شمال پایتخت است نوساز نبوده و عمربنای بالایی دارند و رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری برای واحدهای نوساز بسیار بالاتر از این رقم‌ها خواهد بود.

شرایط در غرب تهران قابل قبول‌تر است و مستأجران با 160 میلیون تومان هم می‌توانند یک واحد مسکونی 75 متری را برای یک‌سال رهن کنند، اما ودیعه یک واحد مسکونی متوسط متراژ در مناطق مرکزی نسبت به مناطق غربی ارزان‌تر است و با 150 میلیون تومان هم مستأجران می‌توانند یک‌سال دریک واحد مسکونی سکونت داشته باشند.

رهن کامل در مناطق شرقی نزدیک به مناطق مرکزی است و اگر شما تمایل به زندگی در این مناطق را دارید با 130 میلیون تومان هم می‌توانید یک واحد مسکونی 75 متری را رهن کنید. ‌قیمت رهن کامل در مناطق جنوبی نسبت به سایر مناطق کمتر است و با کمتر از 90 میلیون تومان هم می‌توانید به مدت یک‌سال در یک واحد متوسط متراژ با سن بالا ساکن شوید. اگرچه قیمت رهن کامل یک واحد متوسط متراژ در جنوب پایتخت پایین‌تر ازسایر مناطق است اما در این مناطق هم قیمت رهن هر مترمربع از واحد مسکونی بالای یک میلیون تومان است. این درحالی است که گزارش‌های میدانی روزنامه «تعادل» در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت متوسط رهن کامل هر مترمربع ازیک واحد مسکونی در این مناطق حدود 700 هزار تومان بود و در سال گذشته به حدود یک میلیون تومان رسید و هم‌اکنون به بیش از این رقم و حتی تا دو میلیون تومان هم افزایش داشته است.

     شمال

ودیعه در مناطق شمالی پایتخت از سایر مناطق بیشتر است و دلیل آن هم بالابودن قیمت خرید وفروش مسکن در این مناطق است، به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد مسکونی متوسط متراژ 15سال ساخت در محله قلهک، 300 میلیون تومان است، یعنی شما برای یکسال سکونت در این محله باید 300 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید. اما برای اینکه به مدت یک‌سال در یک واحد مسکونی 75 متری با عمر بنای 15 سال در میدان قدس ساکن باشید باید 280 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

اگر شما خواهان سکونت در یک واحد مسکونی 75 متری در شهرک محلاتی هستید که 12 سال از ساخت آن می‌گذرد، باید 200 میلیون به صاحبخانه بپردازید.

برای سکونت یکساله در واحدی 75 متری و نوساز در دارآباد باید 260 میلیون تومان داشته باشید.

     غرب

ودیعه مسکن در مناطق غربی تهران، از مناطق شمالی کمتر است، اما با وجود این، رقم‌های اعلامی از سوی صاحبان املاک برای واحدهای متوسط متراژی که سال‌ها از ساخت آنها می‌گذرد، بالا است.

برای اینکه یک واحد مسکونی 75 متری را در شهرک غرب که 15 سال از ساخت آن می‌گذرد را برای یکسال رهن کامل کنید باید 180 میلیون تومان در اختیار صاحبخانه قرار دهید.

درصورتی که خواهان سکونت در یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در اشرفی اصفهانی هستید، باید 230 میلیون تومان داشته باشید.

رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در جنت‌آباد با عمر بنای 20 سال، 165میلیون تومان است.

یک واحد مسکونی 75 متری با 12 سال عمر در منطقه گیشا، 245 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

     مرکز

ودیعه مربوط به واحدهای مسکونی متوسط متراژ در مناطق مرکزی پایتخت، از مناطق شمالی و غربی کمتر است اگرچه باز هم رقم‌های اعلام شده برای مستأجران بسیار بالا است ضمن اینکه اغلب واحدهای موجود در مناطق مرکزی، سن بنای بالایی دارند. به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در خیابان مطهری که 25 سال از ساخت آن می‌گذرد، 150 میلیون تومان است. برای اینکه یکسال در منطقه فاطمی و در یک واحد مسکونی 75 متری 20 ساله ساکن شوید، باید 160 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید. درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری 10 ساله دریوسف آباد هستید، باید 170 میلیون تومان داشته باشید.

رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در هفت‌تیر که 15 سال از ساخت آن می‌گذرد، 150 میلیون تومان است.

     شرق

ودیعه‌های اعلام شده از سوی صاحبان املاک برای واحدهای مسکونی 75 متری در شرق تهران نزدیک به نرخ‌ها در مناطق مرکزی است، به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در گلبرگ، 170 میلیون تومان است.

برای اینکه یک واحد مسکونی 75 متری با عمر بنای 10 سال را در بنی هاشم رهن کامل کنید، باید 210 میلیون تومان به مدت یکسال در اختیار صاحبخانه قرار دهید.

درصورتی که می‌خواهید یک واحد مسکونی 75 متری را در تهرانپارس رهن کامل کنید که عمربنای آن 14سال است، باید 130 میلیون تومان بپردازید. رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری با عمربنای 16 سال هم در منطقه پیروزی، 150 میلیون تومان است.

     جنوب

رهن کامل یک واحد مسکونی متوسط متراژ در مناطق جنوبی پایتخت هم بالا است و در برخی مناطق مستأجر باید 150 میلیون تومان بپردازد. این در شرایطی است که حتی در سال گذشته هم رهن هر مترمربع از یک واحد مسکونی در مناطق جنوبی پایتخت به یک میلیون تومان رسیده بود، اما در سال جاری مستأجر باید برای هرمترمربع از همان واحد مسکونی، 2 میلیون تومان بپردازد.

به عنوان مثال، یک واحد مسکونی 75 متری 20 ساله درشهرری، 90 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

برای رهن کامل یک واحد مسکونی با عمر بنای 8 سال در افسریه باید 93 میلیون تومان را به مدت یکسال در اختیار صاحب ملک قرار دهید.

رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در بریانک که 4 سال از ساخت آن می‌گذرد، 150 میلیون تومان است و همچنین درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد 75 متری نوساز در خزانه هستید باید 120 میلیون تومان به صاحب ملک بپزدازید.

Taadol-09

ارسال نظر