ورود ۲۲ شتاب‌نگار جدید به پایتخت

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۶۳

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از خرید ۲۲ شتاب‌نگار جدید خبر داد و گفت: سامانه تعیین خسارت پس از وقوع زلزله در حال به‌‌روزرسانی است.

به گزارش ایسنا، کرمی محمدی با اشاره به آخرین وضعیت خرید و نصب تجهیزات لرزه‌نگاری در شهر تهران اظهار کرد: تجهیزاتی که از پیش نصب شده به سال‌ها قبل مربوط می‌شود و شامل 4 شتاب‌نگار و تعدادی شتاب‌نگار قدیمی روسی است که به صورت آفلاین از گذشته وجود دارند. با پیگیری‌های انجام شده از حدود یک سال و نیم گذشته آخر خرداد ماه امسال ۲۲ شتاب‌نگار به ما تحویل داده شد.

او درباره شیوه کارکرد و هشداردهی شتاب‌نگارها توضیح داد: این تجهیزات دو کاربری دارند؛ یکی از این کاربری‌ها اعلام هشدار سریع است. به این معنی که وقتی لرزش از منبع خودش شروع می‌شود. این موضوع به‌صورت هشدار (آلارم) به مدیران اعلام می‌شود. در هشدار سریع وقتی زلزله از گسلی فعال می‌شود، دو موج ایجاد می‌کند؛ در ابتدا موج طولی ایجاد می‌شود که خیلی سریع در خاک و سنگ حرکت می‌کند و تخریب‌ زیادی ایجاد نمی‌کند و بیشتر ضربه می‌زند. دیگری موج برشی که تخریب‌کننده است. این دو موج سرعت متفاوتی در سنگ دارند. به این صورت که موج طولی که تخریب کمتری دارد سریع‌تر می‌رسد و بعد موج تخریب‌کننده را حس می‌کنیم. هرچه فاصله از منبع زلزله بیشتر باشد، فاصله زمانی بین رسیدن دو موج به هم بیشتر می‌شود بنابراین اگر موج طولی به ما رسید و آن را به وسیله دستگاه حس کردیم می‌توانیم برای موج دوم آماده شویم و جلوی یک سری خسارات را بگیریم البته به شرطی که فاصله کافی بین مبدا زلزله و محل اندازه‌گیری وجود داشته باشد.کرمی محمدی ادامه داد: برای مثال اگر منبع زلزله‌ای که قرار است اتفاق بیفتد از قم باشد شاید ما ۲۰ تا ۳۰ ثانیه فرصت داشته باشیم اما اگر گسل در شمال تهران باشد که گسل بسیار بزرگی است. این زمان به چند ثانیه می‌رسد.او افزود: این هشدار شاید در تهران برای مردم چندان کارآمد نباشد زیرا تا بخواهند خانه را ترک کنند آن چند ثانیه تمام شده است و تنها امکان پناه‌گیری و آماده شدن برای تکان‌های بیشتر وجود دارد اما برای سیستم‌هایی مثل گاز، برق، آب و... به شرط اینکه این سیستم‌ها هوشمند باشد و با شیرهای هیدرولیک بسته و قطع شوند این مدت حیاتی محسوب می‌شود. اگرچه در شهر ما این زیرساخت‌ها هنوز ضعیف است اما رو به بهبود وضعیت حرکت می‌کنیم. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه شرکت گاز در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده است، گفت: در حال حاضر شرکت گاز ۵۰ شتاب‌نگار خریداری کرده و ۱۰ دستگاه شتاب‌نگار هم از سوی مرکز تحقیقات ساختمان خریداری شده است. می‌توان گفت تقریبا شبکه‌ای با حدود ۱۰۰ شتاب‌نگار و لرزه‌نگار در تهران در اختیار داریم. اگرچه این تعداد با کشورهایی مثل ژاپن قابل مقایسه نیست اما در تهران و کشور استفاده از این دستگاه‌ها شیوه جدیدی محسوب می‌شود.

 

 

ارسال نظر