اجازه نمی‌دهیم چینی‌ها راه ابریشم را تصاحب کنند

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۹۵

وزیر راه و شهرسازی از موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی برای تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد وگفت: این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد. به گزارش تسنیم، محمد اسلامی با اشاره به بهره‌برداری از 213 دستگاه ناوگان ریلی ساخت داخل، اظهار کرد: بایستی به این باور برسیم که می‌توانیم نیازهای خود را در داخل تولید کنیم. او با اشاره به تلاش چینی‌ها برای تصاحب راه ریلی ابریشم، افزود: اجازه نمی‌دهیم چینی‌ها به این هدف خود برسند، در این راستا باید با یک‌سری اقدامات ترانزیت ریلی را افزایش دهیم که می‌توانیم بخشی از حمل‌ونقل ریلی سالانه 100 میلیون تنی منطقه خزر و اقیانوس هند را به دست آوریم.

     ساخت ۳۷۰۰ واگن جدید با صرفه‌جویی سوخت

علاوه بر موافقت با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی برای تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان، به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با تفاهم‌نامه‌ای که راه‌آهن با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، بسته است و با استفاده از ظرفیت قانون بودجه امسال و از محل درآمدهای حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت، قرار است 3 هزار و ٧٩١ دستگاه انواع واگن در داخل ساخته شده و به شبکه ریلی کشور اضافه شود. سعید رسولی گفت: امروز ٢١٣ واگن باری مسافری و لوکوموتیو وارد شبکه ریلی کشور شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ورود ناوگان به شبکه ریلی ٥٨ درصد رشد داشته است. او ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تفاهم‌نامه جدید با سازمان برنامه و بودجه کشور، تا پایان سال آینده ٩٧٤ دستگاه انواع لوکوموتیو و واگن باری و مسافری با استفاده از منابع داخلی و با اتکا به تولید داخل به شبکه ریلی کشور اضافه شود. رسولی از توسعه شبکه ریلی کشور از طریق پنج روش مالی جدید خبر داد و گفت: سبدی از منابع متعدد مالی برای توسعه شبکه ریلی کشور در نظر گرفته‌ایم. مهم‌ترین آن استفاده از ظرفیت تبصره ١٨ قانون بودجه است که برای سال جاری نیز توسط مجلس تمدید شد و می‌توانیم در سال جاری از آن استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: استفاده از ظرفیت ماده١٢ قانون رفع موانع تولید نیز راه دوم است. در همین راستا ٢٢ پروژه به ارزش دو هزار میلیارد تومان در ارتباط با این ماده قطعی شده است و با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به تفاهم رسیدیم تا از منابع صرفه‌جویی سوخت سرمایه مورد نیاز تامین شود. رسولی اضافه کرد: بر این اساس با استفاده از ظرفیت ماده١٢ قانون بودجه قرار است سه هزار و ٧٩١ دستگاه انواع واگن ساخته شده و به شبکه ریلی کشور اضافه شود. این مقام مسوول اضافه کرد: از بازار سرمایه هم در حال تامین مالی هستیم و در همین راستا دو پروژه با اعتبار ٣٠٠ میلیارد تومان در حال برنامه‌ریزی است. او استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از راه‌های توسعه شبکه ریلی کشور اعلام کرد و گفت: امکان استفاده از منابع این صندوق برای توسعه شبکه ریلی فراهم است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تا چهار سال آینده خبر داد و گفت: پیش از این، سرعت این قطار از ۳۰۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر کاهش یافته بود که با دستور وزیر مقرر شد حداقل سرعت این قطار ۳۰۰ کیلومتر باشد. رسولی در پاسخ به اینکه خبرهایی از منتفی شدن قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان منتشر شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که این پروژه به صورت کلی حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات خاکی زیرسازی آن نیز بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

 

ارسال نظر