توصیه به توبه از تروریسم اقتصادی

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۶۹
توصیه به توبه از تروریسم اقتصادی

گروه راه و شهرسازی|

حسن روحانی، رییس جمهور صبح دیروز با حضور در محله تهرانسر تهران ضمن آغاز پروژه مشارکتی برج های مسکونی- تجاری پردیس شامل ۴٨٠ واحد مسکونی، دستور آغاز ساخت ١١٠هزار واحد مسکونی در سراسر کشور را صادر کرد. رییس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه اصول سیاست خارجی تغییر نکرده است، تعامل سازنده و گسترده با جهان را راهبرد دولت و نظام دانست و اظهار کرد: منطق روابط خارجی، امنیت و منافع ملی و حرکت در جهت آرمان های انقلاب و عظمت ایران است و در این رابطه آماده همکاری با جهان، منطقه و کشورهای دوست بر اساس اصول و مقررات هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه از روز اول شعار دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در آغاز دولت دوازدهم نیز سیاست تعامل گسترده با جهان را اعلام کردند که ایشان یک گام نیز نسبت به دولت جلوتر رفتند.

روحانی با بیان اینکه ما به دنبال تنش با دنیا نبوده و خواهان امنیت منطقه و جهان و همچنین همکاری با کشورهای دوست هستیم، افزود: آمادگی داریم به همه مقررات بین‌المللی و در چارچوب منافع و امنیت ملی حرکت کنیم و ما مسیری به نام توانمند کردن ایران و قدرت ملی را انتخاب کرده‌ایم. رییس‌جمهور اظهار کرد: هر چه قدرت ملی افزایش یابد، امید دشمنان برای توطئه علیه ایران کاهش می‌یابد و در عین حال هر چه قدرت ما فرسوده شود، دشمنان امید و طمع بیشتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت. او با تاکید بر اینکه اصل برای ما امنیت و منافع ملی و همچنین پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی است، گفت: در هر کجا که نیاز به مذاکره و دفاع باشد، انجام خواهیم داد و در برابر زورگویی می‌ایستیم، اما هدف نهایی ما عظمت، سرافرازی و قدرت ایران است. رییس‌جمهور افزود: اگر از لحاظ دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاست داخلی و خارجی، توانمند شویم کسی در دنیا نمی‌تواند ما را شکست دهد و این اساس منطق ماست که عوض شدنی نیست و در این مسیر حرکت می‌کنیم.

      تولید ملی در راس امور است

روحانی با بیان اینکه آنچه در هفته‌های گذشته در مذاکرات با دنیا انجام دادیم و خواهیم داد، بر همین مبنا است، تصریح کرد: قدرت ایران، احقاق حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدخواهان، مسیر ما برای رسیدن به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی است. رییس‌جمهور تاکید کرد: برای این هدف تولید ملی در رأس امور است و اگر در کشور رونق تولید ایجاد شود، ما توانمند، قدرتمند و ثروتمندتر خواهیم شد و می‌توانیم از پیچ و خم این مسیر عبور کنیم.

      توبه از تروریسم اقتصادی

روحانی با بیان اینکه دیپلماسی و سیاست خارجی یکی دیگر از قدرت‌های جمهوری اسلامی ایران است که در مذاکره با دیگران، منافع ملی و حقوق مردم تأمین شود، تصریح کرد: آنهایی که تحریم را بر جمهوری اسلامی ایران روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، تحول در رفتار ما با آنان از توبه آنها آغاز می‌شود و باید به تعهدات و راه و مسیر خطایی که انتخاب کردند، باز گردند و در خدمت منافع و امنیت جهان باشند و با احترام و تکریم متقابل انقلاب، نظام اسلامی و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند. رییس‌جمهور با بیان اینکه رابطه ایران و امریکا زمانی شاهد تحول مثبت خواهد بود که امریکایی‌ها دست از تحریم بردارند و روی این مسیر غلط خود، خط بطلان بکشند، گفت: کلید تحولات مثبت در روابط دو کشور، در‌اختیار واشنگتن است تا در منطقه از امنیت برخوردار باشند و بتوانند با کشورهای منطقه روابط بهتری برقرار کنند. روحانی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها می‌گویند از ایران هیچ چیزی نمی‌خواهیم جز اینکه ایران سلاح اتمی نسازد و این گفته ناصحیحی است، ادامه داد: ما به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستیم، چرا که اراده و دکترین نظامی ما بر پایه سلاح‌های متعارف بوده و به هیچ عنوان به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم. رییس‌جمهور تاکید کرد: این سیاست ما نه به‌خاطر اخم و سخنان شما، بلکه به دلیل اعتقاد، اخلاقیات تصمیمات امنیت ملی و فتوای مقام معظم رهبری است. روحانی با تاکید بر اینکه تا اولین قدم از سوی شما که همان رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه علیه ملت ایران است، برداشته نشود، این قفل باز نخواهد شد، گفت: در برابر ملت بزرگ ایران، سر تعظیم فرود آورید و در نتیجه شرایط عوض می‌شود چرا که دولت دوازدهم براساس منافع ملی حرکت می‌کند و ما مرد مذاکره بوده و هستیم و تمام جهان به این مهم اذعان دارند. رییس‌جمهور با اشاره به تداوم مذاکرات دولت جمهوری اسلامی ایران با 5 قدرت دیگر جهانی، ادامه داد: راه ما روشن است که اگر به تعهدات خود برگردند، ما هم باز خواهیم گشت و به دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم.

      دنبال عکس گرفتن نیستیم

روحانی با تاکید بر اینکه ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، تصریح کرد: اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌ پذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد.

      آغاز از پیشران های اقتصاد

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین وظیفه ملی و انقلابی ما کمک به تولید است، افزود: باید از پیشران‌های بخش تولید همانند مسکن، شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری آغاز کنیم، چرا که این بخش‌ها قابلیت اشتغال‌زایی برای صدها و هزاران نفر را دارد. رییس‌جمهور شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق در بخش‌های مسکن و گردشگری را به عنوان پیشران‌های تولید برشمرد و افزود: بخش مسکن به واسطه آنکه  می تواند هزاران شغل ایجاد کند، برای دولت بسیار حائز اهمیت است. روحانی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی را در بخش مسکن و ایجاد و نوسازی جاده‌ها و نوسازی ناوگان هوایی، انجام داده است، اظهار کرد: اگر امریکایی‌ها از مسیر حق دوری نمی‌کردند، امروز بسیاری از قسمت‌های ناوگان هوایی کشور نوسازی شده بود، کما اینکه در همان ایام پس از توافق برجام 15 فروند هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور افزوده شد و امروز در خطوط مختلف هوایی مردم از آن استفاده می‌کنند.

      میراث پرهزینه

او با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه مسکن به واسطه طرح‌های نیمه تمامی که از گذشته به ارث رسیده بود، دچار مشکلات شد، گفت: این طرح‌های نیمه تمام به گونه‌ای بود که نه می‌شد آنها را رها کرد و هم تکمیل آنها هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کرد. به ویژه آنکه این مسکن‌ها در مکان‌هایی احداث شده بود که شرایط مساعد و امکانات همراه برای آب‌رسانی، برق‌رسانی و ارایه خدمات به مردم را در خود نداشت. رییس‌جمهور افزود: وزیر سابق راه و شهرسازی از ابتدا معتقد بود تا برای تکمیل این طرح‌ها از بانک مسکن و پایه پولی استقراض کند که من با آن مخالفت کردم و این اولین اقدام مهم دولت یازدهم در زمینه انضباط مالی بود، چرا که استقراض از پایه پولی مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد.

روحانی احداث مسکن را اقدامی مهم و ضروری برای جامعه دانست و اظهار کرد: امروز بخش عمده‌ای از زندگی مردم در داخل خانه است و مسکن به معنای محل سکون و آرامش است و اگر محیطی مناسب را نداشته باشد، دیگر نمی‌توان آن را مسکن نامید.

      احیای بافت فرسوده در اولویت

رییس‌جمهور اظهار کرد: در دولت یازدهم از ابتدا تاکیدم  بر احیای بافت فرسوده بود و اولویت اول دولت را بر بازآفرینی بافت فرسوده قرار دادم، چرا که امکانات و خدمات اولیه مانند آب، برق، گاز، خیابان و سایر مراکز خدماتی در این بافت‌ها وجود دارد و تنها باید در آن مسکن‌های جدید ایجاد کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه احیای بافت های فرسوده همچنان اولویت دولت است، گفت: باید احداث شهرهای جدید در مکانی مناسب با در نظر گرفتن تأمین امکانات و دسترسی مناسب مد نظر قرار گیرد و در این راستا وزرا و مسئولان ذیربط و استانداران باید تلاش کنند تا بتوانیم شهری با معیارهای شاخص معماری جمهوری اسلامی ایران بسازیم تا نماد و تابلویی از معماری این دوران باشد.

      مخالفت با مسکن سازی دولتی

او آغاز عملیات اجرایی ساخت 110 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را افتخارآمیز و برای مردم خوشحال‌کننده دانست و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کنیم که تا پایان این دولت 900 هزار واحد مسکونی تکمیل و ساخته شود.  رییس‌جمهور با بیان اینکه خانه حق مردم و سرمایه ارزشمند زندگی آنها به‌شمار می‌رود، افزود: با ساختن مسکن توسط دولت مخالف هستم و معتقدم دولت باید برای تهیه مسکن مردم به صحنه بیاید و زمینه‌ها، شرایط و تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، ایجاد کند. روحانی با بیان اینکه امروز قیمت زمین بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت مسکن را در بر دارد، سوداگری با زمین را از مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن دانست و تصریح کرد: برنامه دولت تأمین زمین رایگان برای انبوه‌سازی مسکن است و اگر بتوانیم محلی مناسب برای ساخت مسکن را در اختیار مردم قرار دهیم دیگر کسی به دنبال تخریب مراتع و جنگل‌ها نخواهد رفت. رییس‌جمهور افزود: همان‌طور که بارها به وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین مسکن کارمندان دولت تاکید کرده‌ام، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا فردی که کارمند دولت است، بداند پس از 5 سال، صاحب خانه شده و قیمت آن را در مدت طولانی پرداخت می‌کند. روحانی با اشاره به سرعت افزایش قیمت مسکن و مشکلاتی که این روند برای زندگی مردم در جامعه به‌وجود می‌آورد، گفت: امروز همه باید برای تأمین مسکن مردم به میدان بیایند و به همه وزرا، شهرداران، استانداران و حتی نیروهای مسلح، تاکید کردم که زمین‌‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. رییس‌جمهور با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی به عنوان تاکید مهم مقام معظم رهبری در سال جاری برعهده بخش مسکن به عنوان پیشران تولید است، گفت: مسکن علاوه بر اینکه بخشی از نیاز جامعه را برطرف می‌کند، موجب اشتغال سریع و رونق در جامعه می‌شود و امروز وظیفه ملی کمک به پیشران‌های تولید مانند مسکن است.


اتصال خانه اولی ها به طرح اقدام ملی

صبح دیروز عملیات ساخت ١١٠ هزار واحد مسکونی در چارچوب طرح اقدام ملی تولید مسکن با فرمان رئیس جمهور به صورت همزمان در سراسر استان‌ها آغاز شد. این واحد‌های مسکونی در توافق با سازندگان توسط سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد. از این تعداد 28 هزار و 684 واحد طی ١۵١ پروژه توسط سازمان ملی زمین و مسکن، 19 هزار و 936 واحد طی ٣٢ پروژه توسط شرکت عمران شهرهای جدید، ٧١٨٣ واحد طی ١٣ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری و ٢۴٣٧ واحد طی ٢۴ پروژه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا خواهند شد.  محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز احداث عملیات اجرایی ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از اتصال متقاضیان صندوق پس‌انداز یکم به طرح اقدام ملی مسکن خبر داد. به گفته او، بانک مسکن با تفاهمنامه‌ای که به‌زودی منعقد می‌کند طرح اتصال متقاضیان صندوق پس‌انداز مسکن یکم را به طرح اقدام ملی فراهم می‌کند و این اقدام موجب می‌شود نقدینگی مردم برای تأمین مسکن مورد نیاز، افزایش یابد. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین گفت: تلاش کرده‌ایم تا امید به خانه‌دار شدن مردم را در کلانشهرها به زیر ۱۰ سال و در سایر شهرها به کمتر از ۳ سال برسانیم. اسلامی تاکید کرد: با اجرای این برنامه‌ها و نهضت خانه‌سازی درنظر است تا اعتمادسازی را در دو صحنه که شامل اعتماد بین دولت و سازندگان و همچنین مردم و سازندگانش را ایجاد کنیم. نهضت خانه‌سازی و اعتمادسازی تأثیرات خود را در اشتغال و رونق آن ایجاد خواهد کرد. او با اعلام این مطلب که تاکنون ۱۶۷ هزار واحد از نهضت خانه‌سازی آغاز شده است از رونمایی و آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی در ۵ استان خبر داد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری مسکن در طرح اقدام ملی، ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این میزان سرمایه‌گذاری ۱۳۰ هزار اشتغال پایدار ایجاد می‌کند و متأثر از این تحرک و اراده سایر ظرفیت‌ها به مدار می‌آیند و ساخت و ساز رونق می‌گیرد. اسلامی با تشکر از تدبیر و ابلاغ رییس جمهوری به بانک مرکزی برای تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن گفت: همراهی بانک‌ها پیشبرد پروژه‌های مسکن را محقق می‌کند. وی افزود: طبق تفاهمنامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم مقرر شد تا ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب این تفاهمنامه‌ در سطح کشور اجرا شود که امروز ۶۵۰۰ واحد در قالب این تفاهمنامه‌ اجرایی و عملیاتی می‌شوند. احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح در آستانه آغاز به کار برای احداث است. وی در پایان تاکید کرد در طرح اقدام ملی احداث فضاهای مکمل همچون بازارچه و مسجد فراهم است و مناطقی درنظر گرفته شده که دارای تأسیسات زیربنایی هستند و واحدهای مسکونی  با این ویژگی‌ها به جامعه هدف و متقاضیان واقعی مسکن تحویل می‌شود.

 

ارسال نظر