ایرانهشر

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۳۵:۳۴
کد خبر: ۱۵۰۹۱۹

معافیت ATR از تحریم‌های امریکا علیه ایران

شرکت هواپیمایی « ATR» از تحریم‌های امریکا علیه ایران معاف شد. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری‌ای تی دبلیو، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا به شرکت «ای‌تی‌آر» اجازه داده قطعات یدکی مربوط به هواپیماهای ساخت این شرکت را در اختیار شرکت هواپیمایی «ایران ایر» قرار دهد.این در حالی است که امریکا پیش از این به شرکت‌های هواپیمایی برای تعامل با ایران بدون اخذ مجوز از وزارت خزانه‌داری امریکا هشدار داده بود.این خبر در شرایطی منتشر شده است که سه روز پیش اصغر فخریه کاشان، مذاکره‌کننده ارشد تیم خرید هواپیما گفت: ATRچهار ماه پیش توانست مجوز فروش قطعات به ایران را از امریکا دریافت کند و این توافق مربوط به زمان فعلی یا انجام مذاکرات تازه نمی‌شود.فخریه کاشان در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: کمپانی ATR توانست مجوز فروش قطعات به ایران را از اوفک (زیر مجموعه وزارت خزانه داری امریکا) بگیرد.وزارت راه و شهرسازی قرارداد خرید ٢٠ فروند هواپیمای‌ای. تی.آر را با این کمپانی ایتالیایی - فرانسوی در دوران پسابرجام منعقد کرد. اما ATRتنها ١٣ فروند از این هواپیماها را تحویل ایران داد و 7 فروند باقیمانده مشمول تحریم‌های جدید امریکا وارد ناوگان هوایی کشورمان نشد.مقامات امریکایی سال گذشته به کمپانیATR گفته بودند که درخواست آنها برای تحویل هواپیماهای سفارش ایران را بررسی می‌کنند.بر اساس اعلام فخریه کاشان، مذاکره‌کننده ارشد تیم خرید هواپیما، امریکا تنها با درخواست فروش قطعات و پشتیبانی ATRموجود موافقت کرده است و این موافقت شامل تحویل بقیه سفارشات این کمپانی به ایران نمی‌شود.

رکود مسکن، آفت اقتصاد کشور

دبیرانجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه مهاجرت از کلان‌شهرها به شهرهای اطراف نشان می‌دهد تقاضا برای مسکن وجود دارد اما مردم نقدینگی ندارند، گفت: رکود مسکن خوشحال‌کننده نیست، بلکه برای اقتصاد کشور آفت است.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌های گذشته معاملات مسکن در تهران به‌طور میانگین ماهیانه حدود ۱۵ هزار واحد بود که الان به کمتر از ۵۰۰۰ مورد رسیده است، بنابراین داده‌های فعلی از قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به افت شدید معاملات، چندان نمی‌تواند ملاک ارزیابی کاهش قیمت یا پیش‌بینی آینده قرار گیرد. او افزود: با این حال از نگاه میدانی به نظر می‌رسد، مناطقی از کشور که مورد هدف ساخت و ساز بوده و طی یک سال گذشته رونق مناسبی در خرید و فروش این مناطق ایجاد شده بود، به تعادل قیمتی رسیده است، اما در بعضی مناطق کم‌برخوردار که از رشد قیمت‌ها جا مانده بودند، روند افزایشی است. دبیرکانون انبوه‌سازان با بیان اینکه مهم‌ترین عامل ایجاد رکود در بخش مسکن، نبود نقدینگی در بخش تقاضا است، تصریح کرد: اگر در ماه‌های گذشته شرایط بازار مسکن به صورت رکود تورمی بود، هم‌اکنون تورم تا حدودی کنترل شده اما رکود کماکان پابرجاست، یک نقدینگی در دست دولت است که موجب ایجاد تورم در سال گذشته شد، از طرف دیگر نقدینگی دست مردم نیست که بتواند به رونق در سطوح اقتصاد از جمله بازار مسکن کمک کند.

پورحاجت تاکید کرد: دولت باید تمهیداتی را در حوزه مسکن به کار بگیرد که بار تورمی نداشته باشد، هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید، تنها راهکاری است که هم می‌تواند به کنترل قیمت‌ها منجر شود و هم به اشتغال کمک کند.

او کاهش محسوس پروانه‌های ساختمانی را زنگ خطر برای آینده بازار مسکن دانست و گفت: در ماه‌های اخیر شاهد حجم مهاجرت از کلان‌شهرها به شهرهای اقماری بوده‌ایم، این نشان می‌دهد که تقاضای بالفعل برای خرید مسکن در وجود دارد اما توان خرید مردم پایین آمده است.

صاعقه و وزش باد شدید در17 استان

سازمان هواشناسی از بارش باران، رعد وبرق موقتی و وزش شدید باد طی امروز و فردا (جمعه) در ۱۷ استان کشور خبر داد.

به گزارش تسنیم، بعدازظهر امروز در ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز و قزوین، دامنه‌های زاگرس در شمال‌غرب و غرب کشور در استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، غرب و جنوب فارس، برخی مناطق بوشهر و هرمزگان رشد ابر، رگبار، رعدوبرق موقتی و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

بعدازظهر جمعه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب فارس و برخی مناطق استان‌های بوشهر و هرمزگان رگبار پراکنده روی می‌دهد.روزهای پنج‌شنبه و جمعه در شمال‌غرب، نیمه غربی سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و روزهای شنبه و یک‌شنبه شمال‌شرق و شرق سواحل دریای خزر افزایش نسبی دما روی می‌دهد. طی دو روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و در برخی ساعات همراه با گردوخاک پدیده غالب خواهد بود.روزهای شنبه و یک‌شنبه هم در غالب مناطق کشور آسمان صاف است.

 

ارسال نظر