۸ هزار و ۶۰۰ چنار در خیابان ولیعصر باقی مانده است

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۲۸
۸  هزار و ۶۰۰ چنار در خیابان ولیعصر باقی مانده است

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی جامع برای حفاظت از درختان خیابان ولیعصر گفت: بر اساس آمار سال ۹۷ حدود ۸ هزار و ۶۰۰ چنار دراین خیابان وجود دارد.

سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به مصوبه شورای چهارم شورای شهر تهران در خصوص صیانت و حفاظت از درختان ولیعصر گفت: کمیته محیط زیست شورای پنجم در گام نخست برای بررسی اقدامات انجام شده پیرو مصوبه شورا درخصوص صیانت از درختان ولیعصر از سازمان بوستان‌ها درخواست کرد شناسنامه درختان خیابان ولیعصر را برای شورا ارسال کند.

وی با بیان اینکه پس از پیگیری‌های به عمل آمده، این اطلاعات به کمیته محیط زیست ارسال شد، اظهار کرد: بر اساس این گزارش، حدود 8 هزار و ۶۰۰ اصله درخت چنار در سال ۹۷ در خیابان ولیعصر وجود دارد. البته در مناطق مختلف، وضعیت متفاوت است. به‌طور مثال، در منطقه یک، وضعیت ترکیب چنارها نسبت به بقیه مناطق بهتر است و ۹۵ درصد چنار وجود دارد، ولی هر چه به سمت جنوب خیابان ولیعصر می‌رویم، به دلیل آنکه شرایط زیستی سخت‌تر شده و مداخلات افزایش پیدا کرده است، ترکیب چنارها در مجموعه درختان کمتر شده که به‌طور مثال، در منطقه ۱۱ حدود ۵۲ درصد درختان، درخت چنار هستند.

وی در پاسخ به اینکه چند سال است که چنارهای ۱۵ ساله‌ای از شهر اصفهان برای احیا درختان خیابان ولیعصر استفاد می‌شوند، چند درصد از این درختان باقی مانده و هنوز سبز هستند؟ یادآور شد: سال ۹۶ و ۹۷ چنین اقدامی انجام شد بیش از ۱۸۰۰ اصله چنار کاشته شد. طبق آمار، حدود

۹۰ تا ۹۵ درصد درصد این درختان ریشه داده و سبز هستند. در این راستا باید آبیاری این درختان به درستی انجام شود، چراکه وقتی زهاب وارد بستر این درختان می‌شود، آنها را نابود می‌کند.

این عضو شورای شهر با تاکید بر ضرورت هماهنگی بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف شهرداری در خصوص صیانت از درختان خیابان ولیعصر عنوان کرد: بحث کلیدی این است که بخش‌ها و سازمان‌های مختلفی که در محور خیابان ولیعصر مشغول به فعالیت هستند، باید برنامه‌هایشان با مساله حفاظت از درختان ولیعصر هماهنگ باشد. به‌طور مثال، سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نظر دارد که سنگفرش‌ها را مرمت و ترمیم کند. ما بر این مساله تأکید کردیم که حتماً باید کمیته‌های فنی و مشترک تشکیل شود و سازمان بوستان‌ها در این پروژه حضور فعال داشته باشد تا مشکلات سابق تکرار نشود.

حسینی میلانی ادامه داد: پیش از این در هر مرحله عمرانی که در پیاده‌راه انجام شده، وقتی به ریشه درخت می‌رسیدند، آن را قطع می‌کردند. چنین اقدامی ضربه شدیدی به درخت چنار می‌زند.

نایب رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به موضوع مشارکت‌های مردمی در حفظ درختان ولیعصر اشاره کرد و گفت: حفظ درختان خیابان ولیعصر در گرو مشارکت مردمی و همیاری تمامی گروه‌های اجتماعی است. مردم اطراف این محور، کسبه، مدارس، شورایاری‌ها و همه افرادی که از این محور نفع می‌برند، باید مشارکت‌شان برای حفظ درختان ولیعصر جلب شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه مشارکت برای حفظ درختان در دنیا گسترش یافته است، تصریح کرد: چه اشکالی دارد که هر درخت خیابان ولیعصر، حامی مشخص داشته باشد و اسم آن فرد حامی، با پلاکی روی درخت قید شود. قرار بر این شد که همیاری و همکاری بین مدیریت شهری، آموزش و پرورش، ستاد شورایاری‌ها و سمن‌ها در این رابطه شکل بگیرد و بتوانیم مشارکت‌های مردمی را به عنوان تکمیل اقدامات فنی، افزایش‌دهیم.

 

 

ارسال نظر