خبر

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۹۲

   ساماندهی بازار مسکن با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: دولت باید بدون اینکه شرایط خاصی برای مسکن اجتماعی تعیین شود، به سمتی برود که با ایجاد عرضه و تقاضای متعادل در بحث مسکن استیجاری و تملیکی، بتواند نظم را در بازار ایجاد کند.

احسان حسنی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص طرح مسکن اجتماعی اظهار کرد: برنامه‌ریزی این بود که از سال 1396 تا 1400، سالانه حدود 100 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی، ساخته شود. کمک‌هایی که اکنون دولت برای تولید مسکن مدنظرش بوده، این است که در قالب تسهیلات ساخت و خرید مسکن ملکی، پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن استیجاری، ساخت مسکن استیجاری یا پرداخت کمک به اجاره و وام قرض الحسنه و ودیعه مسکن باشد.  حسنی تصریح کرد: مسکن اجتماعی حتی در خصوص تامین مسکن برای استفاده از تسهیلات خرید ساختمان‌های با عمر تا 20 سال بلامانع پیش‌بینی شده است. مسکن اجتماعی را تنها به ایجاد یک ساختار جدید در تولید مسکن اختصاص ندادند، بلکه می‌توانند از آن برای متقاضی خرید و تسهیلات مسکن با عمر 20 سال نیز استفاده کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: آنچه در نهایت در این طرح اجرایی خواهد شد و امکانش وجود دارد، در سه بخش خلاصه می‌شود، اول اینکه افرادی که زمین در اختیار دارند، بتوانند از 30 تا 40 درصد آن برای ساخت مسکن استیجاری استفاده کنند، دوم اینکه دولت خودش زمین داشته باشد و بتواند به سازندگانی که این 40 درصد را برای تولید مسکن اجاره‌ای استفاده کنند و سوم برای سازندگانی که واحدهای استیجاری می‌سازند، بدهد.

او ادامه داد: باید حداقل10 سال برای اجرا برنامه‌ریزی کنند و افرادی که حتی زمین دارند و متقاضی ساخت مسکن اجتماعی هستند، می‌توانند تا دو برابر سقف تسهیلات، در قالب این طرح تسهیلات دریافت کرده و استفاده کنند.به گفته حسنی، علاوه بر این، دولت در قالب تسهیلات ساخت کمک هزینه‌هایی را برای خانوارهای کم‌درآمد پیش‌بینی کرده که 2 میلیون ریال برای شهرهای زیر 500 هزار نفر و 4 میلیون ریال برای شهرهای بالای 500 هزار نفر به صورت ماهیانه کمک شود، همچنین وام‌های قرض‌الحسنه برای خانواده‌هایی که امکان بازپرداخت آن را دارند پیش‌بینی شده که در ازای هر واحد 75 میلیون ریال با بازپرداخت 60 ماهه داده می‌شود.

   کاهش دما تا 8 درجه در برخی مناطق کشور

سازمان هواشناسی از کاهش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور خبر داد و اعلام کرد: دمای هوا در سواحل دریای خزر ۴ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد.

به گزارش تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری طی دو روز آینده به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق جنوب و جنوب‌شرق کشور در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوب کرمان و برخی مناطق هرمزگان رگبار پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی شده است.در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه بارش‌ها در سواحل دریای خزر و استان خراسان شمالی ادامه خواهد داشت که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه علاوه بر این مناطق در شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی هم بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

در چهار روز آینده پدیده غالب در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد گاهی با گرد و خاک است که این وضعیت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شدیدتر بوده و در زابل به‌صورت توفان گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا روی خواهد داد، طی این مدت در استان‌های خراسان‌جنوبی، کرمان، یزد و جنوب خراسان رضوی هم باد و گرد و خاک دور از انتظار نیست.

 

ارسال نظر