هشدار درباره پیامدهای انسداد رودخانه‌های تهران

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۲۱
هشدار درباره پیامدهای انسداد رودخانه‌های تهران

گروه راه وشهرسازی|

روز گذشته شهردار تهران در دو برنامه متفاوت حضور یافت و عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران با حضور او کلید خورد. همچنین حناچی به محل کارگاه عمرانی پل گیشا واقع در تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد و بزرگراه شهید چمران رفت تا در مراسم جمع‌آوری آخرین قطعه از شاه‌تیرهای عرشه پل گیشا حضور پیدا کند.

شهردار در مراسم عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ درباره اکولوژی مناطق 21 و 22 توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تهران در امتداد ٧ یا ٨ روددره شکل پیدا کرده که این رودها سالیان سال در امتداد شهر ادامه داشتند و در نهایت بعد از عبور از رودخانه‌ها به دریاچه حوض سلطان می‌رسیدند. این اکولوژی مناطق 21 و 22 است. هر چه هم در این شرایط دخل و تصرف کنیم در مقابل یا باید برای آن تمهیدات لازم را بیندیشیم یا تبعات آن را بپذیریم. توسعه اطراف تهران به گونه‌ای بود که مسیر بسیاری از‌ رودخانه‌ها را بست. اگر تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده نشود، زمان سیل با خطراتی مواجه خواهیم شد. خوش‌بختانه شورای‌شهر اعتبار این بخش را برای شرکت خاکریزآب افزایش داده که این نشان‌دهنده توجه به اهمیت موضوع است.

شهردار تهران با بیان اینکه رودخانه وردآورد یکی از رودخانه‌های وحشی‌ است که زمان بارش شدید باران دبی زیادی دارد، گفت: طرح ما برای ساماندهی این محدوده حدود ٨۴٠ میلیارد تومان هزینه دارد که این تونل، ٢٠٠ میلیارد تومان آن را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۴ کیلومتر طول دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یادمان باشد رودخانه یعنی «خانه آب»؛ کسی که خانه آب را خراب کند، آب خانه‌اش را خراب می‌کند. براین اساس، مسیرهایی که به‌مرور زمان به توسعه شهرها اختصاص دادیم، یا با بارش‌های شدید دچار مشکل می‌شوند یا باید برایشان تمهیداتی بیندیشیم؛ اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی در راستای این تمهیدات است.

  ورود 400 هزار خودرو از غرب تهران

حناچی در ادامه با بیان اینکه محدوده غرب تهران بسیار پرتراکم است، توضیح داد: روزانه ۴٠٠ هزار خودرو از محدوده غرب وارد شهر تهران می‌شوند؛ حجم عظیمی از افرادی که با هدف اشتغال به تهران می‌آیند، از این محدوده وارد شهر می‌شوند. ما برای تعدیل این محدوده برنامه‌های زیادی داریم، بسیاری از پروژه‌ها اجرا شده و بسیاری نیز اجرا خواهند شد؛ ادامه حکیم و اتصال آن به محدوده جنوب غربی تهران، اجرای پروژه دوگاز که امیدوارم تا هفته دولت به نتیجه برسد، محور شهریار و دپو و بزرگراه لشگری از نمونه‌های طرح‌هایی است که برای محدوده غرب تهران در نظر داریم. این طرح، محور و ستون فقرات جمع‌آوری آب‌های سطحی رودخانه وردآورد است که طرح بسیار مهمی به شمار می‌رود

   پایتخت نیازمند بازچرخانی آب

حناچی اجرای سیستم بازچرخانی آب را بسیار مهم دانست و گفت: در دنیا کشورهایی داریم که ادعا دارند تا ٨٠ درصد آب را بازچرخانی و مجدد استفاده می‌کنند. ما در تهران نیازمند این پدیده هستیم. به اندازه‌ای باید از طبیعت استفاده کنیم که بتوانیم بازسازی کنیم. اگر این چرخه را فراهم نکنیم، شاهد نزول شرایط زندگی هستیم که علامت اول آن کمبود آب است؛ لازم به ذکر است محدوده غربی تهران از این جهت در مضیقه است. در نظر داریم با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میانی در شهر، امکان بازچرخانی آب را فراهم کنیم.حناچی پس از سخنرانی فرمان آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران را صادر کرد.

   هدایت آب‌ها به رودخانه شهریار

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز با بیان اینکه در قسمت غربی تهران با توسعه مناطق ۲۱ و ۲۲ توسعه شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی متناسب با رشد جمعیت انجام نشد، تصریح کرد: بنابراین باید در این زمینه اقدامات جدی انجام می‌دادیم. در قسمت رودخانه وردآورد در شرق و غرب رودخانه حوضه آبریز ۱۰۰ کیلومترمربعی وجود داشت که کار جدی برای آن و جمع‌آوری آب‌های سطحی در غرب انجام نشده بود، لذا در مسیر ۱۸ کیلومتری این حوضه آبریز ۴.۲ کیلومتر آن تونلی است که امروز حفاری آن با دستگاه TBM آغاز می‌شود تا این آب‌های سطحی را به رودخانه شهریار انتقال دهد.با انتقال آب‌های سطحی غرب تهران از طریق این تونل به رودخانه شهریار، کمک بسزایی به محیط زیست منطقه می‌شود و همچنین می‌توان از این آب‌ها برای کشاورزی نیز بهره گرفت.صبوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تشریح حفاری این تونل گفت: آبگرفتگی‌های ادواری در شهر تهران که گاه به علت عدم نگهداشت صحیح شبکه و البته با توجه به شیب زیاد مناطق کوهپایه‌ای رخ می‌دهد، همواره این واقعیت را گوشزد می‌کند که باید در مورد خطر وقوع سیلاب‌های شهری در پایتخت حساس باشیم. در این میان مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران که در نتیجه توسعه کالبدی شهر در پهنه غربی رودخانه کن شکل گرفته‌اند به لحاظ توسعه شبکه هدایت روان آب‌ها در جایگاه پایین‌تری نسبت به سایر مناطق قرار دارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس احداث تونل انتقال آب‌های سطحی در بخش حد فاصل حوضچه تعدیل سیلاب شهریار تا ابتدای خیابان وردآورد الزامی است تا به کمک شبکه‌هایی که در بخش‌های بالا دست و پایین دست آن شکل می‌گیرند، روان آب‌های مناطق ۲۱ و ۲۲ به رودخانه کرج انتقال یابد. ساخت این تونل ۴۲۰۰ متری قابلیت گذردهی سیلاب و روان آب‌ها بطور ایمن را تضمین کرده و مانع از بروز مشکل احتمالی در زمان‌های بحرانی خواهد شد.او ادامه داد: برای حفر این تونل که به تونل جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه فتح موسوم شده است، برای چندمین بار در پروژه‌های انجام شده در این حوزه از ماشین حفار TBM استفاده خواهد شد. با کمک این ماشین بیش از 4 کیلومتر تونل در مدت زمان حدود دو سال ساخته خواهد شد. قطر تمام شده تونل ۳.۷ متر بوده و طول کل دستگاه به همراه تجهیزات جانبی آن به ۷۰ متر می‌رسد.

دستگاه حفاری که برای این پروژه مد نظر قرار گرفته است در دهه ۸۰ در دو تونل بهمن یار و خیام با روش حفاری باز مورد استفاده قرار گرفته بود و در دهه ۹۰ مجدداً در احداث تونل کمکی ابوذر به روش حفاری بسته که در خاک‌های سست نیز انجام می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته است و یک بار دیگر این سیستم مکانیزه برای کمک به محافظت شهر از خطر سیلاب برای حفر این تونل پس از اورحال مورد استفاده قرار گرفته است.

   پل گیشا به تاریخ پیوست

همانطور که عنوان شد شهردار تهران روز گذشته به کارگاه عمرانی پل گیشا واقع در تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد و بزرگراه شهید چمران نیز رفت تا در مراسم جمع‌آوری آخرین قطعه از شاه‌تیرهای عرشه پل گیشا حضور پیدا کند.

حناچی در این مراسم گفت: پروژه پل گیشا، پروژه عظیمی است که در تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد و بزرگراه شهید چمران در حال اجراست و می‌توان آن را پروژه بسیار پیچیده‌ای دانست، چراکه در این پروژه همکارانم روی محل اتصال دو شریان اصلی شهر کار می‌کنند. حناچی با بیان اینکه آخرین قطعه از شاه‌تیرهای پل گیشا که در دهه ۶٠ اجرا شده و جزو برنامه‌ریزی‌های بازی‌های آسیایی بوده، امروز برداشته می‌شود، ادامه داد: این پروژه تاکنون با سرعت بسیار زیادی انجام شد تا جبهه فعالیت برای ادامه کار باز شود.محدوده پل گیشا یکی از شریان‌های اصلی شهر است و امیدواریم بخش عمده از قسمت سطحی پروژه تا اول مهر آماده شود؛ تلاش می‌کنیم بخش زیرسطحی نیز تا پایان سال آماده شود.

او با اشاره به اینکه امیدواریم در بهره‌برداری از هر دو بخش از پروژه (سطحی و زیرسطحی) که موعد یکی از آنها ابتدای مهر و دیگری انتهای سال است، طبق برنامه پیش برویم، گفت: ایده‌هایی در این باره مطرح شده که چگونه پل گیشا را به ایستگاه متروی تربیت مدرس متصل کنیم؛ یکی از اقدامات می‌تواند ساخت پل عابرپیاده باشد، اما ایده‌های دیگر نیز وجود دارند که امیدواریم با برگزاری مسابقه مطرح شوند.

شهردار تهران افزود: تا زمانی که کارگاه عمرانی برپاست، ترافیک نیز وجود خواهد داشت؛ البته این مشکل تا اندازه قابل توجهی با هدایت ترافیکی حل می‌شود. لازم به ذکر است گره‌های جدی تا اول مهر حل خواهند شد، اما تا زمانی که غرب و شرق جلال آل‌احمد به هم متصل نشوند، شرایط در این محدوده به حالت عادی بازنخواهد گشت.

 

ارسال نظر