ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۰۰

تشکیل شورای تخصصی شهر تهران در آینده نزدیک

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای تخصصی شهر تهران خبر داد و گفت: ضروری است که متخصصان و افرادی که دغدغه و ریشه در مسائل شهر دارند در این شورا حضور داشته باشند. به‌گزارش فارس، نشست تخصصی چالش‌های برنامه‌ریزی در محله عودلاجان، رویکرد و نحوه مداخله با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه 12 و جمعی از اساتید دانشگاهی و صاحبنظران حوزه شهرسازی برگزار شد. در این نشست گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده برای احیاء و نوسازی محله عودلاجان در طی 50سال گذشته ارایه شد و دلایل عدم توفیق و اجرایی نشدن طرح‌های پیشین، ضرورت تدوین طرح جدید یا بازنگری در طرح‌های مدون گذشته، فعالیت‌های مناسب استقرار و رویکردهای مناسب برای مداخله در اراضی رها شده در محله برازجان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و ریاست این نشست تخصصی از نکاتی که از سوی اساتید و صاحبنظران حاضر در جلسه پیرامون چالش‌های برنامه‌ریزی در محله عودلاجان ارایه شد، ابراز خرسندی کرده و گفت:   متخصصان باید بیایند، همفکری کنند و مدیران را راهنمایی کنند که چگونه عملیات اجرایی انجام دهند؛ تلاش می‌کنیم مسائل را کاهش و اعتبار محل را افزایش دهیم. همکاران من در شهرداری منطقه نیز پیگیر مسائل هستند و راهنمایی شما اساتید و صاحبنظران قطعا کارساز خواهد بود.

آغاز اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران تا یک ماه آینده

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای آغاز اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با حضور استارتاپ‌‌ها خبر داد و گفت: مبانی نظری نظام اجاره‌داری حرفه‌ای تا یک ماه آینده نهایی می‌شود. عباس فرهادیه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تصمیم وزارت راه این است که از ظرفیت استارتاپ‌‌ها برای آغاز اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران استفاده شود، افزود: یکی از روش‌های ساماندهی بازار اجاره‌بها از طریق استارتاپ‌ها است چون بستر مناسبی برای انتقال اطلاعات دارند و بهتر می‌توانند به شفاف شدن قراردادهای اجاره کمک کنند. مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آغاز اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران به مصوبه مجلس نیازی ندارد، گفت: تأثیر اجرای این طرح از طریق ایجاد شفافیت در بازار اجاره است و برنامه این است که در سال جاری این موسسات از طریق استارتاپ‌‌ها تشکیل و شروع به فعالیت کنند. او در خصوص شاخص‌های نظام اجاره‌داری حرفه‌ای گفت: در نظام اجاره‌داری حرفه‌ای به جای اینکه مالکان به صورت فردی با مستأجران وارد مذاکره و قرارداد شوند یک مجموعه حقوقی از بخش خصوصی می‌آید و این نقش را ایفا می‌کند، بر این اساس مالکان برای اجاره ملک خود و مستأجران برای دریافت ملک به این موسسات مراجعه می‌کنند. فرهادیه در خصوص تفاوت این موسسات با بنگاه‌های املاک که اکنون به وفور وجود دارند، گفت: بنگاه‌های املاکی فقط برای عقد قرارداد و برای کمتر از یک ساعت مالک و مستأجر را می‌بینند و بعد عقد قرارداد تعهدی به مستأجر و مالک ندارند اما در اجاره‌داری حرفه‌ای موسسات تا پایان قرارداد همه وظایف مالک و مستأجر را یک جا انجام می‌دهند. به گفته‌ این مقام مسوول در نظام اجاره‌داری حرفه‌ای از جمع‌آوری اجاره‌بهای ماهیانه و انتقال آن به مالک تا تحویل ملک بعد از پایان قرارداد یا تمدید مجدد اجاره نامه همه بر عهده موسسه استیجاری است و اگر مسائل حقوقی برای طرفین پیش بیاید این موسسات تنظیم روابط می‌کنند، همچنین اگر مشکل تعمیرات و تأسیسات برای ملک اجاره داده شده پیش آمد به‌جای موجر این موسسات به ارایه خدمات می‌پردازند. او ادامه داد: این همان روش اجاره‌داری حرفه‌ای است که در جهان وجود دارد و این موسسات از برقکار تا سایر نیروهای خدماتی را دارند و در صورت مشکل تاسیساتی برای ملک لازم نیست صاحبخانه اقدام به اعزام نیروی تاسیساتی کند براین اساس هزینه‌های اجاره‌داری به‌شدت کاهش می‌یابد.

هشدار دولت به مردم؛ بدون استعلام مسکن مهر نخرید

مدیر اجرایی مسکن مهر پردیس با هشدار جدی به خریداران مسکن مهر این شهر، گفت: بر اساس بخشنامه وزارت راه فقط واحدهای مسکن مهر دارای قرارداد ۵ برگی قابلیت خرید و فروش را دارند. علی‌اصغر جاودان‌فر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به هشدارهای مکرر شرکت عمران پردیس در خصوص خرید واحدهای مسکن مهر این شهر بدون دریافت استعلام، اظهار کرد: مشاهده شده که فردی فقط با یک برگه صورتجلسه مسکن مهر، واحد را به قیمت 400 میلیون تومان خریداری کرده است. او با تاکید بر اینکه روی این برگه «غیرقابل انتقال» درج شده است، افزود: کلاهبرداران از بی‌اطلاعی متقاضیان خرید مسکن مهر سوءاستفاده می‌کنند و از سوی دیگر مردم هم به هشدارهای شرکت عمران توجه نمی‌کنند. مدیر اجرایی مسکن مهر پردیس با یادآوری اینکه بعضا مشاهده شده یک واحد مسکن مهر به 11 نفر فروخته شده است، تصریح کرد: برخی از صورتجلسه کپی رنگی گرفته و با درج مهر برجسته جعلی در بنگاه‌های املاک، واحد مسکن مهر را به فرد دیگری فروخته‌اند. جاودان فرتاکید کرد: حدود 700فقره پرونده کیفری و حقوقی جعل، کلاهبرداری فروش مال غیر، فروش واحد مسکن مهر به چند نفر و... تشکیل شده است.

 

ارسال نظر