ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۲۵

استقرار ۲۰ درصد جمعیت ایران در محدوده حریم پایتخت

مدیرکل حریم شهر تهران گفت: ۲۰ درصد جمعیت کل ایران تا سال ۱۴۰۴ در محدوده حریم کلانشهر تهران مستقر می‌شوند.

به گزارش مهر، در جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از معاونت‌های شهرداری تهران، ادارات کل و شرکت‌های تابع شهرداری، طرح ساختاری حریم کلان‌شهر تهران مورد بررسی قرارگرفت. در این جلسه مجتبی شکری مدیرکل حریم شهر تهران با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت کل ایران تا سال ۱۴۰۴ در محدوده ۶ هزار کیلومتری حریم کلان‌شهر تهران مستقر می‌شوند، گفت: پروژه حریم پایتخت بر اساس اسناد و احکام فرادستی به شورای عالی برنامه‌ریزی محول شد و شهرداری تهران آن را مدیریت کرده است. او افزود: دو فاکتور اقتصاد و جمعیت در برنامه‌ریزی‌های اینچنینی تأثیرمهمی دارند و بنابراین باید مورد مطالعه ویژه قرار بگیرند.اگر فقط به همین موضوع دقت کنیم، متوجه تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن بر شهر تهران می‌شویم، بنابراین مساله حریم تهران باید مورد مطالعه و برنامه‌ریزی جدی قرار بگیرد که در این زمینه حتماً نظرات کلیه ذینفعان از جمله فرمانداران، شهرداران و بخشداران اخذ شده و در طرح ساختاری حریم کلان‌شهر تهران لحاظ می‌شود. مدیرکل حریم شهر تهران افزود: شاید به لحاظ بحث‌های مدیریتی و پایش اطلاعات مسائل محدوده ۶ هزار کیلومتری حریم، به شهرداری تهران ارتباط نداشته باشند، اما این بخش به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر کلان‌شهر تهران تأثیر دارد.کمترین قیمت آپارتمان در تهران حدود متری ۵ میلیون تومان است و خرید زمین در محدوده حریم با قیمت ۶۰۰ هزارتومان جاذب جمعیت خواهد بود. در نتیجه بروز مسائل اجتماعی، کانون‌های ناامن، مسائل اقتصادی، مهاجرت و… پیامدهای چنین وضعیتی خواهد بود.

شکری بیان کرد: متأسفانه یک سوءتعبیر در مدیریت کلان به وجود آمده بود مبنی بر اینکه قرار است شهرداری تهران در این پهنه حاکمیت داشته باشد و به همین دلیل با فعالیت در حوزه حریم به‌شدت مقابله می‌شد.این سوءتفاهم درفرآیند کار ما خلل ایجاد کرده بود، اما در چند ماه گذشته توانستیم با شفاف‌سازی موضوع را حل کنیم. مدیرکل حریم گفت: ما یک مستر پلان برای این 6 هزار کیلومتر تهیه کرده‌ایم که درون آن ۲۶ شهر، ۸ فرمانداری و ۲۷ بخشداری حضور و حاکمیت دارند، یعنی در هر محدوده‌ای هر پهنه‌ای تعریف بشود، در همان محدوده خودشان مرجع صدور جواز خواهند بود و موضوعات را نظارت، پایش و مدیریت خواهند کرد، اما اکنون به دلیل عدم تبحر مدیران در حوزه شهرسازی و همچنین وجود محدودیت‌های مالی مجوزهای نادرستی صادر می‌شود. وی افزود: سندطرح راهبردی مصوب سال ۹۵ از وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است و قرار است مساله ابلاغ آن از استانداری رفع بشود تا فرمانداران، بخشداران و شهرداران در آینده‌ای نزدیک طی جلسه‌ای نقطه نظرات خود را اعلام کنند.نظر افرادی که در این جمع به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌های شهرداری تهران، سازمان‌های مستقل و شرکت‌ها حضور دارند، موثر و سازنده خواهد بود لذا لازم است قبل از تهیه طرح نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند چرا که در صورت گذشت زمان این نظرات قابل اعمال نخواهند بود. مدیرکل حریم با بیان اینکه ما در حال تهیه طرح ساختاری هستیم، گفت: طرح ساختاری به مثابه طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع است.یعنی در این طرح کدینگ هر قطعه، پارسل به پارسل با مقیاس یک‌پنج‌هزارم، یک‌ده‌هزارم، یک‌بیست‌هزارم در مناطق مختلف در حال تهیه است. این مقیاس برای مناطقی که تراکم جمعیت بالایی دارند، در یک‌پنج‌هزارم و جاهایی که تراکم کمتر است در یک‌بیست‌هزارم تهیه می‌شود.

توقف ساخت‌وسازهای بدون پروانه نهادها در تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از برخورد با ساخت و سازهای بدون پروانه با همکاری قوه قضاییه خبرداد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی در مورد نداشتن پایان‌کار برخی ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های شهرداری تهران، گفت: در مهر ماه سال گذشته بخشنامه‌ای به همه مناطق، سازمان‌ها و ... ابلاغ شد که براساس آن نباید هیچ پروژه ساختمان‌سازی بدون پروانه در شهرداری تهران اتفاق بیفتد. او با بیان اینکه یکی از شرکت‌هایی که در راستای ممنوعیت ساخت و ساز بدون پروانه در شهرداری ساماندهی شد، مجتمع‌های ایستگاهی بود، افزود: در گذشته شرکت مجتمع‌های ایستگاهی برای فعالیت‌های عمرانی خود پروانه اخذ نمی‌کرد اما حالا در پی این ابلاغیه همکاری خوبی فیمابین معاونت شهرسازی و مجتمع‌های ایستگاهی ایجاد شده به‌گونه‌ای که در حال حاضر همه مجتمع‌های ایستگاهی که متعلق به شهرداری هستند، واجد پروانه برای انجام عملیاتی ساختمانی هستند. گلپایگانی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از ساختمان‌های متعلق به برخی نهادها و دولت بدون پروانه ساخته شدند، گفت: از جمله می‌توان به ساخت و سازهای داخل بیمارستان‌ها اشاره کرد که با همکاری مناطق شهرداری از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کردیم و آنها را به سمت دریافت پروانه هدایت کردیم. معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان اینکه چند برخورد با برخی کسانی که در محدوده‌های نظامی و انتظامی فعالیت بدون پروانه می‌کردند، داشتیم ،گفت: حتی به قوه قضاییه شکایت کردیم و خوشبختانه در این زمینه قوه قضاییه همکاری خیلی خوبی داشتند. همچنین در حوزه حریم نیز به صورت جدی برخوردهای شدیدی روی تخلفات و ساخت و سازهای بدون پروانه داشتیم که انصافا همکاری دستگاه قضایی موثر بود به گونه‌ای که نه تنها جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز زیادی در این مدت گرفته شد بلکه حتی تا تخریب هم پیش رفتیم.

 

 

ارسال نظر