ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۰۶

کاهش شیب افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آتی

مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با بیان اینکه بازار با افزایش قیمت در عین حال کاهش حجم معاملات (رکود تورمی) روبرو است، گفت: پیش بینی می‌شود شیب افزایش قیمت مسکن به تدریج در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فردین یزدانی افزود: یکی از دلایل بروز کاهش معاملات بازار مسکن، آن است که این بخش مسکن به دوره رونق تولید وارد نشده و می‌توان گفت با وجود تقاضا در بازار مسکن در یکسال گذشته، عرضه افزایشی نبوده است. او ادامه داد: فعالیت ساختمان‌سازی به دلیل قیمت بالای زمین و مصالح ساختمانی سودده نیست و سازندگان ورود به این بخش را همچون گذشته یک فعالیت سودده در مقایسه با سایر بازارها تلقی نمی‌کنند. به گفته یزدانی، افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی سبب می‌شود تا قیمت تمام شده تولید افزایش پیدا کند. مدیرعلمی طرح جامع مسکن تصریح کرد: در صورتی که حجم عرضه مسکن با تقاضای موجود در بازار به تناسب برسد می‌توان امیدوار بود بازار مسکن در یک مسیر تعادلی قرار بگیرد.

کاهش ۳۰ درصدی ترافیک پایتخت با اجرای طرح جدید

مرکز اطلاع‌رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در اولین هفته تابستان، ترافیک معابر داخل محدوده دوم طرح ترافیک حدود ۳۰ درصد و ترافیک معابر خارج از محدوده ۶ درصد کاهش یافته است. به گزارش فارس، مرکز اطلاع‌رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک با اعلام گزارشی در مورد اجرای طرح جدید ترافیک اعلام کرد: اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا که از اول تیر جایگزین طرح سابق زوج یا فرد شد، به میزان مشهودی بر ترافیک معابر به ویژه در محدوده‌های مرکزی شهر اثر گذاشت. اکنون با استخراج گزارش‌هایی که از سنجش طول صف ترافیک در معابر و نیز سامانه‌های ثبت تردد خودروها به دست آمده است، با دقت بیشتری می‌توان به شهروندان گزارش داد که در یک هفته آغاز تیر چه تغییری در ترافیک شهر ایجاد شده است. بر اساس گزارش‌هایی که شرکت کنترل ترافیک تهران از طول ترافیک سنگین روزانه معابر و نیز سامانه‌های ثبت تردد محدوده کنترل آلودگی هوا ارایه کرده است، می‌توان از کاهش 30 درصدی ترافیک این محدوده سخن گفت. میزان کاهش ترافیک در هفته اول تیر، بر حسب طول ترافیک سنگین روزانه معابر نسبت به متوسط روزهای متناظر در خرداد ۹۸ و تیر ۹۷ حدود ۳۵ درصد گزارش شده و میزان کاهش ترافیک بر اساس سامانه ثبت تردد محدوده دوم (کاهش آلودگی هوا) نسبت به متوسط ورود به محدوده در هفته پایانی خرداد ۹۸ نیز ۲۴ درصد (در ساعات اجرای طرح) گزارش شده است. در ادامه این گزارش آمده است، کاهش ۳۵ درصدی ترافیک معابر سنگین و کاهش ۲۴ درصدی ورود به محدوده در حالی است که در معابر خارج از محدوده‌های ترافیکی نیز شاهد کاهش ۶ درصدی ترافیک نسبت به هفته قبل و هفته مشابه سال قبل هستیم.

چارچوب‌های تعیین ضرایب تعدیل عوارض ساخت‌وساز

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با توجه به وظایف و مسوولیت‌های ذاتی شهرداری تهران در قبال شهر و شهروندان لازم است، شرایطی فراهم شود تا این ارگان بتواند هزینه‌های معمول و معقول خود را از محل درآمدهای قانونی و مجاز تأمین کند.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه شورای معاونان شهرسازی و معماری مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران گفت: با توجه به این موضوع که شهرداری تهران وظیفه حفظ و نگهداری شهر و تأمین خدمات عمرانی، فضای سبز، حمل‌ و نقل، زیباسازی و غیره را بر عهده دارد، لاجرم تغییر عوارض متناسب با تغییرات موجود، منطقی به نظر می‌رسد. او با اشاره به اینکه واجب است شهرداری تهران هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدهای مشروع و منطقی تأمین کند، تصریح کرد: تنها بر این اساس، قادر خواهیم بود تأمین هزینه از راه‌های غیرمنطقی از جمله فروش تراکم غیرمجاز یا کاربری‌های نا منطبق با طرح تفصیلی را از میان‌برداریم. معاون شهردار تهران با اشاره به نرخ تورم در سال‌های گذشته، نرخ تعدیل را بر مبنای شاخص‌های بانک مرکزی عنوان کرد.

او افزود: به دلیل ثابت نگه‌داشتن عوارض در ۵ سال گذشته، مجموع عوارض صدور پروانه در تهران پس از اعمال تعدیل بطور کلی حدود ۱.۷ درصد نسبت به قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر تهران است، این نسبت در سایر کلان‌شهرهای کشور بین ۴ تا ۶ درصد است. همچنین عوارض دریافتی بابت تراکم مجاز و تغییر کاربری طبق طرح تفصیلی تبعاتی برای شهر دارد و شهرداری موظف است، با تأمین سرانه‌ها منطبق با این تغییرات تعادل خدمات را حفظ کند و مبلغ دریافتی بابت پروانه، به هیچ روی پاسخگوی این وظیفه نیست.

وی افزود: مبنای حوزه شهرسازی این است که با تدوین برنامه و تهیه مطالعات پشتیبان این روند را اصلاح کند. نکته مهم دیگر، بی‌توجهی درباره تأثیر نرخ عوارض صدور پروانه در هدایت ساخت‌وساز در شهر است. جریان سوداگری زمین و مسکن صرفاً سود کوتاه‌مدت خود را در ساخت‌وساز جست‌وجو می‌کند، درحالی که نیاز جامعه به ساخت مسکن برای استفاده در مناطق میانی و جنوبی شهر است. جریان سوداگری با بهره‌برداری از مفت فروشی شهر، بدون ‌توجه به نیاز فضای سکونت و توزیع مناسب جمعیت و خدمات، سرمایه‌های کشور و شهر را بیهوده به استخدام خود گرفته است.

 

ارسال نظر