رمزگشایی از بدهی 50 هزار میلیارد تومانی شهرداری

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۰:۵۸:۲۱
کد خبر: ۱۴۷۳۵۰
رمزگشایی از بدهی 50  هزار میلیارد تومانی شهرداری

هزینه‌کرد ۳۵ درصد بودجه سال ۹۶ شهرداری نامشخص است

گروه راه و شهرسازی|

 جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و با موضوع بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران برگزار شد. شهردار در این جلسه بر شفافیت در سیستم درآمدهای مالی و هزینه‌کردها تاکید کرد. به گفته حناچی، سوگیری عمومی در شهرداری اصلاح سیستم مالی در راستای ایجاد حداکثر شفافیت در سیستم درآمدهای مالی و هزینه کرد است.

حناچی قبل از شروع بررسی گزارش تفریغ بودجه درخصوص افزایش نظارت‌ها در شهرداری صحبت کرد و گفت: انضباطی در نظارت بر درآمدها به وجود آمده است. از این انضباط استقبال و تلاش می‌کنیم همسو با شورا در جهت اجرای برنامه‌های ابلاغی حرکت کنیم.

شهردار با بیان اینکه عدم رعایت چارچوب‌های ابلاغی، بدهی با رقم بالای50 هزار میلیارد تومانی را برای شهرداری همراه داشته است، افزود: در تلاش هستیم هزینه‌های بر شهرداری را در چارچوب بودجه مصوب سالانه پیش ببریم که البته موانعی نیز به همراه دارد اما تلاش خواهیم کرد در این جهت حرکت کنیم.

وی افزود: به یقین اگر همیشه در جهت برنامه‌های مصوب شورا حرکت می‌شد با بدهی بالای ۵٠ هزار میلیارد تومان مواجه نمی‌شدیم.

حناچی با تشکر از اعضای شورای شهر و حسابرسان برای بررسی تفریغ بودجه اظهار کرد: از همکارانم درخواست کردم تا از دستگاه‌ها و شرکت‌ها بخواهند در چارچوب‌های مصوب هزینه کنند و در مواردی که هزینه مصوب جوابگو نیست مسیر اصلاحی با اجازه شورای شهر طی شود.

  پذیرش مشروط تفریغ بودجه ۹۶

در ادامه مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه سال 96 را قرائت کرد و از پذیرش مشروط این گزارش خبر داد. فراهانی با بیان اینکه ارایه گزارش تفریغ به ما کمک می‌کند تا در زمان تصویب بودجه کمترین انحراف را داشته باشیم، گفت: همچنین این گزارش کمک خواهد کرد تا شهرداری در هزینه کرد خود بودجه را مبنا قرار دهد. شهرداری موظف است تفریغ بودجه هر سال را تا آخر اردیبهشت ماه سال به شورای شهر تسلیم و شورای شهر نیز باید تا آخر خردادماه آن را رسیدگی و تصویب کند. رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: این تنها محمل قانونی نظارتی جدی است که شورا را قادر می‌سازد با بررسی تفریغ بودجه شهرداری، از یک طرف درآمدهای وصولی قطعی را با اقلام پیش بینی شده در بودجه مصوب مقایسه و تجزیه و تحلیل کند و در برنامه‌ریزی‌های سال آتی مورد استفاده قرار دهد و از طرف دیگر تجاوز پرداخت هزینه از اعتبارات مصوب و رعایت ماده ۷۹ قانون شهرداری را کنترل کند. به گفته فراهانی، مشروط شدن پذیرش این گزارش دلایل مختلفی دارد اما سه دلیل اصلی برای آن وجود دارد.او دلیل اول را اینگونه بر شمرد: مشخص نشده مازاد درآمد بر هزینه انباشته سال ۹۵ که مبلغ آن 3200 میلیارد تومان بود، در بودجه سال ۹۶ چگونه هزینه شده است. معلوم نیست آیا این میزان ذخیره شده است یاخیر ؟ در کل نحوه برداشت و هزینه کرد آن تعیین تکلیف نشده و برای ما شفاف نیست.

او ادامه داد: در بخش دوم صورت ریز وام‌های دریافتی و میزان تعهدات در این گزارش منتقل نشده است و ما نمی‌دانیم بدهی و وام‌های شهرداری در این سال چه میزان بوده و به صورت شفاف و دقیق به ما منتقل نشده است. او دلیل سوم را این‌گونه توضیح داد: مصوبه‌ای در خصوص تفریغ بودجه شهرداری تهران داشتیم، در این مصوبه تاکید شد که تفریغ بودجه باید در کنار عملکرد مالی، عملکرد مقداری نیز داشته باشد که این موضوع در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ لحاظ نشده است تا بتوانیم ارزیابی عملکرد مالی شهرداری را به درستی انجام دهیم که آیا در مدیریت مالی صرفه و صلاح شهر و شهروندان لحاظ شده است یا نه.

فراهانی همچنین پس از جلسه شورا و در جمع خبرنگاران درباره تاکید بر لزوم بررسی تفریغ بودجه اظهار کرد: بررسی تفریغ بودجه در تصمیم‌گیری بودجه سال آینده کمک بسزایی می‌کند و باعث می‌شود بودجه بعدی به صورت واقعی‌تر نوشته شود. از طرفی انحرافات کنترل و بر اساس ضرورت برای شهرداری و شورا تعیین تکلیف می‌شود.در این گزارش 43 تکلیف برای شهرداری و 4تکلیف برای شورا تعیین شد. فراهانی درباره وام‌هایی که توسط شهرداری از بانک‌ها گرفته شده نیز گفت: این بدهی‌ها از دوره‌های گذشته به این دوره منتقل شده و با وجود آنکه مدیران گذشته شهرداری تهران می‌گویند شهرداری بدهی ندارد، اما بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد. همچنین شهرداری مکلف شد علاوه بر ارایه گزارش عملکرد ریالی، گزارش عملکرد مقداری را هم ارایه دهد تا واحد انجام کار مشخص و حسابرس بتواند بفهمد عملکرد شهرداری تهران در موضوعات مختلف و پروژه‌های مختلف به صلاح شهرداری بوده یا خیر؟

  هزینه‌کرد ۳۵ درصد بودجه نامشخص است

سید حسن رسولی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز درباره این گزارش گفت: براساس گزارش تفریغ‌ بودجه بیش از ۳۵ درصد بودجه سال۹۶ معلوم نیست، در کجا هزینه شده است.طبق این گزارش بین منابع و مصارف بودجه سال ۹۶، مبلغ 3هزار میلیارد و 100میلیون تومان عدم تعادل وجود دارد و طبق توضیح حسابرس شورا، این رقم ناشی از ایرادات نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران است.

او با بیان اینکه طبق گزارش حسابرس این رقم، دیون مجازی است اظهار کرد: یکی از اصول مهم بودجه‌ریزی اصل تعادل یعنی همسانی درآمد و هزینه است. معنای این عبارت این است که بیش از ۳۵ درصد بودجه سالانه معلوم نیست کجا هزینه شده است. اگر بحث دیون است باید در بودجه سال بعد برای دیون چه از نوع دیون بودجه نقد و چه غیر نقدرقمی دیده شود و در گزارش تفریغ سال بعد به صورت شفاف ارایه شود. گزارش باید به صورت شفاف ارایه شود و در آن مشخص شود از محل دیون چه میزان بدهی پرداخت شده و چه مقدار هزینه عمرانی و جاری بوده است.

  زیست شبانه، واقعیتی انکارناپذیر

زیست شبانه یکی از بحث‌های مهم این روزهای در حوزه شهری است که موافقان و مخالفان خودش را دارد. در حالی که اعضای شورای شهر تهران زیست شبانه در چند نقطه شهر تهران را تصویب کرده‌اند اما همراهی پلیس را در اجرای این مصوبه ندارند و هر روز نیز کارشناسان نظرات مختلفی دراین خصوص عنوان می‌کنند.

روز گذشته محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود به این موضوع پرداخت و زیست شبانه را واقعیتی انکار ناپذیر در جهان شهری امروز دانست و گفت: در سرتاسر جهان، از شرق تا غرب، از کشورهای توسعه یافته تا کشورهای در حال توسعه، کشورهای مسلمان یا مسیحی، هرجا زندگی شهری به خصوص در ابعاد کلان آن وجود دارد زیست شبانه شهری هم وجود دارد.

ظهور این پدیده در دنیای معاصر به علت تغییرات بنیادینی است که در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع رخ داده و گسترش آن را ناگزیر ساخته است. مانند بسیاری دیگر از پدیده‌های جامعه معاصر از جمله اینترنت، اتوماسیون، شبکه‌های اجتماعی استارتاپ‌ها و غیره که همه کشورهای جهان را درنوردیده‌اند.

سالاری تصریح کرد: تجربیات تاریخی جهانی نشان می‌دهد تا زمانی که زیست شبانه به صورت خودرو و خودجوش و برنامه‌ریزی نشده گسترش می‌یافت تهدیدهایی را به وجود می‌آورد اما وقتی مدیران شهری تصمیم‌ گرفتند زیست شبانه را به رسمیت بشناسند و برای ساماندهی و بهبود آن برنامه‌ریزی کنند تهدیدات رو به کاهش نهاد و فرصت‌ها فرصت شکوفایی بیشتر پیدا کردند. این فرصت‌ها، طیف وسیعی از فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را دربر می‌گیرد.

او اضافه کرد: پس کسی مدعی نیست زیست شبانه به‌طور مطلق و در هر شکلش پدیده‌ای مفید و مثبت است بلکه یک بستر شکل‌گرفته بر اثر اقتضائات جامعه است که میزان مثبت یا منفی بودن آن را نحوه برنامه‌ریزی و مدیریت آن مشخص می‌کند. امروزه رونق زیست شبانه که بر اثر برنامه‌ریزی و نظارت هوشمندانه به وجود آمده باشد، از مولفه‌های زیست‌پذیری شهرها و از عوامل برندینگ شهری محسوب می‌شود.

این عضو شورای شهر ادامه داد: نظر به ضرورت ساماندهی زیست شبانه بود که شورای شهر تهران با گنجاندن این ماموریت در برنامه ۵ ساله و تصویب طرحی شهرداری را ملزم کرد نسبت به برنامه‌ریزی و سپس انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست‌ شبانه در چشم‌انداز تهران 1402 را به عمل بیاورد، این اقدام شورا حاصل مطالعات کارشناسی متعددی است که هم در شورا و هم در شهرداری و هم در مراکز پژوهشی و حتی انتظامی و امنیتی در خصوص زیست شبانه از چندین سال پیش انجام شده بود

سالاری اظهار کرد: اخیرا عده‌ای که تنها خود را دلسوز دین و انقلاب می‌دانند در سخنانی سطحی و غیرعلمی و بدون توجه به مفاد طرحی که در شورای شهر در خصوص زیست شبانه مطرح است، این طرح را مخالف تعالیم اسلام و موجب برافتادن بنیان خانواده معرفی کرده‌اند. یک نماینده مجلس افراد پیگیری‌کننده زیست شبانه را بیمار خطاب کرده‌ و عوامل نفوذ دشمن و نماینده دیگر هم گفته زیست شبانه چیزی جز ایجاد بستر فعل حرام نیست و برخی اظهارنظرات در خصوص زیست شبانه در ایران توهین به فرهنگ و تمدن ایران است او ادامه داد: اولا این طرز تلقی از ملت ایران اسلامی که اگر کوچک‌ترین بستری فراهم شود از آن به بدترین شکل بهره‌برداری می‌کند، توهین آشکاری است به تمدن و فرهنگ غنی و باورهای دینی مردم این سرزمین. اگر دوستان منتقد واقعا فکر می‌کنند جامعه ما چنین جامعه‌ای است پس باید فکر اساسی‌تری به حال این جامعه بکنند، وضع چنین جامعه‌ای که آنها روایت می‌کنند با وجود طرح زیست شبانه‌ نه بهتر می‌شود نه بدتر.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه واقعیت این است امروز بزرگ‌ترین منکر در جامعه ما ناامیدی، افسردگی، بی‌نشاطی، دور شدن مردم از هم و غرق شدن مردم در روزمرگی است گفت: این چیزی است که شایسته و زیبنده جامعه اسلامی ما نیست. زیست شبانه از دو جهت با این منکر مقابله می‌کند، اول اینکه با رونق‌بخشی به اقتصاد شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی بخشی از علت این افسردگی، خستگی و اضطراب اجتماعی را از بین می‌برد. دوم اینکه با فراهم کردن فرصت تفریحات و سرگرمی‌های حلال و البته برنامه‌ریزی شده موجب نشاط جامعه می‌شود.

سالاری تصریح کرد: تجربیات متعدد جهانی و ادبیات کارشناسی در این حوزه نشان می‌دهد وجود حیات شبانه به رسمیت شناخته شده و فعال و برنامه‌ریزی شده دارای منافع زیادی برای شهر و شهروندان است. اقتصاد شهر را رونق می‌دهد، موجب بالارفتن بهره‌وری زیرساخت‌های شهری می‌شود، کالبد و منظر شهر را زنده، شاداب و امن می‌کند، با گسترده کردن ساعات انواع خدمات، رضایت شهروندان را افزایش می‌دهد، موجب جذب گردشگر می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی و هنری را رونق می‌بخشد، آرامش و نشاط جامعه را زیاد می‌کند و ... در عین حال قرار هم نیست آرامش سکونتگاه‌ها و مناطق مسکونی را برهم زند.

او اضافه کرد: یقینا زمان برخوردهای قهری و حذفی در مدیریت جامعه به سر آمده است.امروز تمام تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر همراهی ذی‌نفعان باشد.

 

 

ارسال نظر