ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۴۴:۵۳
کد خبر: ۱۴۶۴۷۷

ازن، عامل آلودگی هوای این روزهای تهران

از ابتدای سال تاکنون هوای پایتخت پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است که علت آن در هر پنج روز، افزایش غلظت «آلاینده ازن» بود.

به گزارش ایسنا، آلاینده ازن حدود دو سال است که در ماه‌های گرم سال در شهر تهران هوا را آلوده می‌کند البته ازن پیش از این نیز در هوای تهران وجود داشت اما طی چند سال اخیر به دلیل دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش کیفیت هوا و بهبود کیفیت هوا در تهران، از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با ازن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد.

در ادامه شش نکته درباره آلاینده ازن، چگونگی تشکیل و اثرات بهداشتی آن آورده شده است:

ازن آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش‌ شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرّار (VOC) تولید می‌شود. برای مثال می‌توان گفت که بوی اطراف پمپ بنزین‌ها بوی آلاینده‌ VOC است.خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.منبع آلاینده‌های VOC پمپ بنزین‌ها هستند همچنین اگر در باک خودرویی پس از بنزین زدن محکم بسته نشود، آن خودرو آلاینده VOC تولید می‌کند.اگر قرار باشد که آلاینده ازن در هوای تهران کنترل شود لازم است که «طرح کهاب» با جدیت بیشتری توسط پمپ بنزین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه پیدا کند.همچنین تاثیر خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها بر تولید آلاینده «ناکس» و در نتیجه ازن غیر قابل انکار است بنابراین تردد این وسایل نقلیه باید با محدودیت‌هایی همراه باشد تا شاهد کاهش آلاینده ازن در هوا باشیم.آلاینده ازن برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا، تردد خود در سطح شهر را کاهش دهند.

ایران، کرسی شورای هواشناسی آسیا را کسب کرد

سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۵ سال با کسب ۷۶ رای نمایندگان کشورهای عضو در مقابل عربستان با ۵۴ رای، موفق به کسب آخرین کرسی شورای اجرایی سازمان هواشناسی منطقه آسیا شد. به گزارش تسنیم، شورای اجرایی سازمان هواشناسی (EC) از نمایندگان کشورهای مناطق شش‌گانه سازمان هواشناسی جهانی تشکیل شده است و در آن همه مستندات سازمان جهانی هواشناسی نهایی می‌شود.ایران در منطقه دوم آسیا عضویت دارد که در آن 6 صندلی در شورای اجرایی برای اعضای این گروه لحاظ شده و یک صندلی آن متعلق به کشور رییس گروه است. در حال حاضر ریاست این شورا بر عهده امارات است و پنج صندلی دیگر به نمایندگان هواشناسی سایر کشورها اختصاص دارد.از این منطقه کشورهای ایران، عربستان، هند، چین، ژاپن و کره جنوبی کاندیدا شدند که هر شش کشور در این دوره از انتخابات برای پنج صندلی اعلام کاندیداتوری کردند.در دور اول چهار کشور هند، قطر، ژاپن و چین به عضویت شورای اجرایی سازمان هواشناسی منطقه آسیا انتخاب شدند. عضویت ایران و عربستان با رای مساوی به دور دوم کشیده شد که در دور دوم، ایران با 76 رای در مقابل عربستان با 54 رای موفق به کسب آخرین کرسی منطقه آسیا شد. عضویت سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی سازمان هواشناسی منطقه آسیا پس از 15 سال محقق شد.

گلایه از وعده اجرا نشده راه‌اندازی سامانه ملی املاک

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزارت راه عزم جدی برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان ندارد، گفت: اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه و شفاف‌سازی آمار واحدهای مسکونی و تجاری بخشی از آثار مثبت راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور است.

به گزارش تسنیم، صدیف بدری با اشاره به تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور اظهار کرد: بر اساس تبصره 7 ماده 169 مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 94 وزارت راه و شهرسازی مکلف به ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور شد.او تصریح کرد: در آن زمان نشست‌هایی با حضور وزیر سابق راه و شهرسازی برای برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی این سامانه برگزار و مقرر شد این وزارتخانه هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های اجرای قانون را فراهم کند، اما متاسفانه این مساله به نتیجه خاصی منتهی نشد.

بدری یادآور شد: دولت و وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته عزم جدی برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور نداشته‌اند، از این رو به نظرم نبود مدیریت واحد و اصلاحات یکپارچه زمینه‌ساز بروز تلاطم در بازار مسکن شده است. عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: قطعا در راستای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور می‌توان از ظرفیت‌های قانونی و زیرساخت‌های اطلاعاتی و فنی شهرداری‌ها و وزارت کشور برای جمع‌آوری اطلاعات مسکن در کشور استفاده کرد. بدری گفت: راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور یکی از محورهای اصلی طرح ملی مسکن است، از این رو وزارت راه و شهرسازی باید هر چه سریع‌تر زمینه را برای راه‌اندازی این سامانه فراهم کند.

 

ارسال نظر