اراده سیاسی در کنترل ترافیک حرف اول را می‌زند

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۰:۳۳:۱۵
کد خبر: ۱۴۶۰۴۹
اراده سیاسی در کنترل ترافیک حرف اول را می‌زند

استاد دانشگاه ایلینویز گفت: کنترل ترافیک مساله‌ای نیست که تنها با یک راه‌حل به نتیجه برسد و باید راه‌حل‌های چندگانه‌ای را برای آن در نظر گرفت.

 به گزارش ایلنا، آشیش سین‌ استاد دانشگاه ایلینویز شیکاگو با اشاره به راهکارهای حل معضل ترافیک در کلان‌شهرها و اینکه این موضوع به یک اراده سیاسی نیاز دارد، گفت: ساماندهی ترافیک در همه کلان‌شهرها مشکل است و یکی از دلایل آن مربوط به راه‌حل‌هایی است که در این زمینه اتخاذ می‌شود، چرا که نمی‌توان از یک راه‌حل منفرد برای حل این مساله استفاده کرد و باید به چند رویکرد روی آورد. او با بیان اینکه کنترل ترافیک مساله‌ای نیست که تنها با یک راه‌حل به نتیجه برسد، تصریح کرد: باید راه‌حل‌های چندگانه‌ای را برای آن در نظر گرفت، از طرفی استفاده از رویکردهای چندگانه نیز ممکن است وضعیت دشواری را در تصمیم‌گیری رقم بزند. در واقع وضع قوانین ترافیک به صورت منطقه‌ای در سطح شهر و اعمال آن در هر منطقه به صورت جداگانه هم می‌تواند تصمیم‌گیری را مشکل کند، به نحوی که اتخاذ یک تصمیم درست برای مدیران را به یک مساله بسیار مهم و جدی تبدیل می‌کند. معاون اسبق اداره حمل و نقل شیکاگو با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کلان‌شهرها به نحوه تصمیم‌گیری در مناطق مختلف شهر باز می‌گردد، افزود: در کلان‌شهر هر منطقه‌ای ممکن است به یک راه‌حل خاص نیاز داشته باشد که با راه‌حل مناطق دیگر متفاوت باشد، در نتیجه لحاظ کردن یک شیوه مشترک در کنترل ترافیک درسطح کلان‌شهرها ممکن است راه‌حل مناسبی در حل مشکل ترافیک نباشد.

   بی‌توجهی به ویژگی‌های جغرافیایی

آشیش‌سین افزود: ساماندهی ترافیک شهری برای رسیدگی به مواردی که از لحاظ جغرافیایی متنوع و گوناگون هستند، تنظیم نشده است.

استاد دانشگاه ایلینویز در ادامه درباره موثر بودن استفاده از تجربه‌های یک کلان‌شهر در کنترل ترافیک در شهری دیگر افزود: به نظر من اجرای یک شیوه کنترل ترافیک در شهری دیگر مشکل است، اگر چه بسیاری از تکنیک‌هایی که برای کنترل ترافیک درنظر گرفته می‌شود، در تمامی شهرهای جهان یکسان است، اما راه‌حل‌ها باید برای هر شهری به صورت جداگانه تنظیم شود، زیرا ماهیت هر شهری به لحاظ وضعیت جغرافیایی، مساحت و غیره متفاوت است. نوع تکنیک‌ها، ظرفیت توسعه و راه‌های کاهش ترافیک که در جهان یکسان هستند، همه ما می‌دانیم، اما برای مثال ظرفیت توسعه در شهری نسبت به شهر دیگر کاملا متفاوت است و پیدا کردن راهکار در کاهش ترافیک نه تنها در کلان‌شهری به کلان‌شهر دیگر، بلکه از محله‌ای به محله دیگر نیز متفاوت است.

او درباره تمرکز توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بر یک نوع خاص از وسایل نقلیه تصریح کرد: فکر نمی‌کنم ناوگان حمل و نقل عمومی بتواند مشکلات حمل ونقل کشورها را به یک‌باره حل کند، ‌زیرا توسعه آن در همه جای دنیا چه در کشورهای فقیر و چه در کشورهای توسعه یافته گران است. نمی‌شود در توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی تنها به یک نوع خاص از وسایل نقلیه اکتفا کرد و تنها برای یکی از انواع آنها هزینه بیشتری صرف کرد، بلکه باید توسعه را برمبنای انواع مختلف وسایل نقلیه قرار داد و آن را به صورت ترکیبی پیش برد.

او درباره اینکه آیا شیکاگو در کنترل ترافیک موفق بوده است، گفت: در اینجا نیز اراده سیاسی در کنترل ترافیک حرف اول را می‌زند و ملاحظات جغرافیایی کمتر از ملاحظات سیاسی در نظر گرفته می‌شود. فکر نمی‌کنم در شیکاگو در کنترل ترافیک موفق عمل شده باشد، اما در توسعه حمل و نقل عمومی وضعیت بهتر است. مشکلاتی که در نتیجه معضل ترافیک در کشورهای جهان رخ می‌دهد در امریکا اندکی آهسته‌تر از کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد، زیرا ایالات متحده، زمین‌های بیشتری برای جاده‌سازی و در واقع جاده‌های بیشتری دارد.

او درباره سیاست‌های شیکاگو در زمینه حمل‌ونقل عمومی و کنترل ترافیک نیز گفت: در شیکاگو بیشتر سفرها با ماشین انجام می‌شود و سیستم حمل‌ونقل عمومی شامل سیستم اتوبوس‌های درون شهری و خطوط ریلی است که عموما توجه آنها بر مبنای انتقال افراد به مرکز شهر و مراکز تجاری است. اگرچه بیشتر سفرها در شیکاگو توسط ماشین‌های شخصی انجام می‌شود، ‌اما توجه دایم به شهر و زیرساخت‌های ارتباطی آن و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی همیشه و تحت هر شرایطی لازم است.

 

ارسال نظر