ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۹۹

جزییاتی تازه  از فعالیت تاکسی‌های هوایی

پس از اعلام خبر آغاز به کار تاکسی‌های هوایی در دو مسیر تا پایان سال جاری، جزییاتی از فعالیت این تاکسی‌ها تشریح شد.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا و در ارتباط با آغاز به کار تاکسی‌های هوایی در دو مسیر تا پایان سال جاری، اظهار کرد: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای در حوزه هوانوردی عمومی به امضا رسیده است که مقوله تاکسی هوایی جزئی از آن است و قرار بر این است تا با ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌ها در حوزه هواپیماهای عمومی، شاهد خدمت‌رسانی هواپیماهای با ظرفیت پایین باشیم آن هم به گونه‌ای که مشکلات هواپیماهای تجاری و سختی‌های مرتبط با فعالیت آنها را نداشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری زمینه‌های فعالیت بخش خصوصی را در این حوزه فراهم می‌کند و تصمیم بر این است که در حوزه تاکسی‌های هوایی پروازهایی انجام شود که جهت انجام خدمت‌رسانی نیازمند مقدمات و مشکلات مربوط به هواپیماهای تجاری وجود نداشته باشد و امکانی برای افرادی فراهم شود که می‌توانند از تاکسی هوایی استفاده کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هوانوردی عمومی مشمول هواپیماهایی که وزن آنها کمتر از ۵۷۰ کیلوگرم است، گفت: قرار نیست تاکسی‌های هوایی سفری به خارج از کشور داشته باشند بلکه در محدوده استان‌های کشور که امکان و شرایط پرواز هواپیماهای با ظرفیت پایین و سبک وجود دارد فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این حوزه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسهیل مقررات شرایط را از جمله تدوین مقررات و آیین نامه‌های ویژه هوانوردی عمومی، طراحی روند ارتقای کلیه مجوزها و گواهینامه با لحاظ الزامات مربوطه و واگذاری گام به گام فعالیت‌های اجرایی به بخش غیر دولتی و کاهش هزینه‌ها از جمله عوارض فرودگاهی و ناوبری به گونه‌ای که از فرودگاه‌های بی‌یا کم پرواز استفاده شود که این خود در فرایند اشتغالزایی تأثیرات بسزایی دارد.

بنا بر این گزارش، به تازگی تفاهم‌نامه‌ای در حوزه هوانوردی با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و نیز دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته به امضا رسید و قرار بر این شد تا پایان سال جاری شاهد راه‌اندازی تاکسی هوایی در دو مسیر باشیم. هواپیمایی‌هایی که سبک و فوق‌سبک هستند و به گفته مسوولان در حال حاضر می‌توان از ظرفیت ۱۰۰ مورد از آنها استفاده کرد.

صندوق توسعه فرصتی برای نوسازی حمل ونقل عمومی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشستی با روسا و نمایندگان تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری بر پرهیز از روش‌های سنتی و اهتمام به رویکرد نوآورانه تاکید کرد و گفت: تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل عمومی مسافر

برون شهری برای تامین نیازها و قطعات وسایل نقلیه خود به حوزه لجستیک ورود کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسلامی در نشست صمیمانه با روسا و نمایندگان شرکت‌ها و تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر برون شهری، برگزاری چنین نشستی را فرصتی مغتنم برای استفاده حداکثری از ظرفیت همفکری و تعامل در راستای ایجاد تحول عنوان کرد.

او پس از شنیدن صحبت‌های روسا و نمایندگان تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر برون شهری کشور، حمل‌ونقل را نیروی کشنده در شکوفایی اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: به جای سعی و تلاش برای قرار گرفتن در چارچوب‌ها، باید با خلاقیت از فرصت‌های موجود برای توسعه اقتصادی و تعامل با کشورهای همسایه استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌ها و انجمن‌های حمل‌ونقلی یکی از ثروت‌های مهم کشور محسوب می‌شوند، از این رو، مطلوب است تا جایی که قانون اجازه می‌دهد امور مربوطه توسط اصناف انجام شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در صندوق توسعه ملی را فرصتی مغتنم برای امر نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی مسافر برون شهری عنوان کرد.

اسلامی خواستار ارتقای سطح پاسخگویی شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی مسافر برون شهری و همچنین ساماندهی وضعیت ثبت شرکت‌‌های جدید و نمایندگی‌‌های آنها شد.

وی با بیان اینکه «تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل عمومی مسافر برون شهری برای تامین نیازها و قطعات وسایل نقلیه خود به حوزه لجستیک ورود کنند»، گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با حمایت‌های ویژه و مذاکره با بخش‌های مربوطه، مراتب تهیه و توزیع ملزومات از جمله روغن موتور اتوبوس از سوی انجمن‌ها بین مالکان اتوبوس را فراهم کند.وزیر راه و شهرسازی یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را ایجاد تقاضای سفر و رونق بخشی به فضای کسب و کار شرکت‌های مسافربری برون‌ شهری خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق تفاهم صورت گرفته بین ایران و عراق دیگر نیازی به اخذ روادید نیست، انتظار می‌رود شرایط حمل‌ونقل در به در برای زوار ایرانی به مقاصد زیارتی عراق هنگام اربعین امسال فراهم شود. اسلامی اظهار کرد: پرهیز از روش‌های سنتی، اهتمام به رویکرد‌های نوین و ورود به زنجیره سفر، راهکار دستیابی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری به رونق اقتصادی است.

 

 

ارسال نظر