پاسخ هاشمی به انتقاد حناچی

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۱:۰۶:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۷۲۰
پاسخ هاشمی به انتقاد حناچی

   شهردار تهران: رابطه شهرداری با شورای شهر تعریف شده نیست    

   رییس شورای شهر: ماده ۸۳ قانون شوراها تکلیف را روشن کرده است

پیروز حناچی، شهردار تهران با اشاره به اینکه رابطه شهرداری با شورای شهر تعریف شده نیست، گفت: در رابطه شهرداری و شورای شهر آیین‌نامه و چارچوبی نیست و بد نیست پیشنهاد بدهیم دولت برای این رابطه چارچوبی تعیین کند. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران اما در پاسخ به این انتقاد گفته ماده 83 قانون شوراها تکلیف این رابطه را روشن کرده است.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است، پیروز حناچی در جلسه شورای معاونان شهرداری تهران که بر پاسخگویی دقیق مدیران شهری به سوالات اعضای شورای شهر تاکید کرد و گفت: تلاش کنید به صورت درست و مستدل به سوالات اعضای شورا پاسخ دهید. برخی اعضای شورای شهر گلایه دارند که وقتی نسبت به پاسخ‌ها اعتراض دارند اعتراضشان باز هم به همان مقام ارجاع می‌شود.وی عنوان کرد: واقعیت این است که رابطه ما با شورا مثل مجلس تعریف شده نیست. در مجلس آیین نامه و چارچوب مشخصی درباره سوال نمایندگان از وزرا وجود دارد، اما در رابطه شهرداری و شورای شهر چنین چارچوبی نیست و اتفاقا بد نیست پیشنهاد بدهیم دولت برای این رابطه چارچوبی تعیین کند.

    واکنش محسن هاشمی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی دیروز این شورا در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص سخنان شهردار تهران مبنی بر اینکه وضعیت پاسخ دهی به تذکرات اعضا روشن نیست و باید چارچوب مشخصی برای آن پیش بینی شود، گفت: وضعیت تذکرات به شورای شهر روشن است و ماده ۸۳ قانون شوراها در خصوص آن تکلیف را روشن کرده است. متأسفانه در دوره‌های گذشته تذکرات به نوعی بروز نظرات بود، در حالی که تذکرات باید به شکل مکتوب به شهردار ارایه شود و شهردار نیز به صورت مکتوب پاسخ را به شورا ارایه کند.

وی ادامه داد: زمانی که اعضا تذکرات را در صحن مطرح می‌کنند بازتاب بیشتری دارد و همین موضوع ایجاد مشکل کرده است، در حالی که اعضا باید قانوناً تذکر را به صورت کتبی به رییس منتقل کنند و رییس شورا آن را به شهردار بدهد و اگر عضو از پاسخ قانع شد از آن عبور کند در غیر این صورت آن را به صورت سوال طرح کند و آن سوال است که در سطح مطرح می‌شود و اگر پاسخ به سوال به نتیجه نرسید و عضو را قانع نکرد، با امضای ۷ عضو دیگر می‌توان سوال را تبدیل به استیضاح کرد. هاشمی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم به نحو احسن قانون تذکرات را عملیاتی کنیم.

    پهنه‌بندی سیل در تهران

حناچی همچنین در جلسه با معاونان خود از تصویب لایحه دوفوریتی برای کمک به مناطق سیل زده در شورای شهر قدردانی و ابراز رضایت کرد و در ادامه به موضوع پهنه‌بندی سیل در تهران اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های ذیربط در شهرداری این موضوع را هر چه سریع‌تر انجام دهند. در بحران‌هایی مانند سیل اطلاع‌رسانی پیامکی حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. اقدامات بعدی هم توسط دستگاه‌ها باید انجام شود و برنامه‌های لازم برای آن تدارک دیده شود.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت انتقال تجربیات مقابله با سیل در تهران به سایر شهرها تصریح کرد: از شهرداران مناطق می‌خواهم به صورت فنی و علمی لکه‌گیری معابر آسیب دیده از بارندگی‌های اخیر را انجام دهند. بارندگی، آسفالت برخی معابر را شسته و به آن آسیب زده که لازم است همه دستگاه‌های ذیربط هر چه زودتر نسبت به لکه‌گیری فنی و درست این معابر اقدام کنند. کسب رضایت مردم در این زمینه برای ما مهم است و مردم باید بدانند که مدیریت شهری به فکر رفاه حال آنان است و اگر نوروزگاه برای شادی مردم برپا می‌کند، در عین حال به فکر حل مشکلات آنها هم هست.او عنوان کرد: در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جدید کار بزرگی انجام شد که متاسفانه به خاطر اخبار مربوط به سیل توجه کافی به آن نشد و آن افتتاح خط 6 و 7 مترو بود. رییس‌جمهور نیز در مراسم افتتاح خط 6 حاضر بود و قول همکاری و پیگیری داد که این بزرگ‌ترین موفقیت ما بود. افتتاح 1250 هکتار فضای سبز نوار شمالی تهران هم اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود.

شهردار تهران با تشکر از تمامی کارکنان شهرداری که در کنترل بحران احتمالی و جلوگیری از سیل در تهران نقش داشتند، اظهار کرد: در نوروز امسال رییس‌جمهور نگران وضعیت تهران بود که خوشبختانه با درایت و برنامه‌ریزی درست مشکلی پیش نیامد و من خوشحالم که آرامش را به شهر و شهروندان بازگرداندیم.

حناچی در خاتمه تصریح کرد: به دلیل پیش‌بینی درست و اقدامات بهنگام، در آن شرایط دشوار کسی نگران تهران نبود هر چند وزیر کشور دغدغه‌هایی داشتند مبنی بر اینکه در روز 12 فروردین اتفاقی در تهران نیفتد. ما باید تجربه و برنامه‌ریزی‌های خودمان را به سایر شهرها منتقل کنیم تا هم تلاش‌های همکارانم دیده شود و هم آنها بدانند که با برنامه‌ریزی می‌توان جلوی بحران را گرفت.

 

 

ارسال نظر