افزایش ۱۵ درصدی نرخ طرح ترافیک در سال‌ جاری

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۱:۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۴۲۶۳۴
افزایش ۱۵ درصدی نرخ طرح ترافیک در سال‌ جاری

نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک با تصویب شورای اسلامی شهر تهران، امسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.طرح جدید ترافیک در دومین سال اجرا، تغییر چندانی نسبت به سال 97 ندارد و تنها با تصویب شورای اسلامی شهر تهران، نرخ ورود به طرح ترافیک به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش فارس و به نقل از  معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، یکی از الزامات ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) ثبت‌نام در سامانه «تهران من» است که مالکان خودرو با یک‌بار ثبت مشخصات فردی و خودروی خود در این سامانه می‌توانند از طریق شارژ حساب شهروندی‌شان نسبت به تردد در این محدوده‌ها اقدام کنند.

در طرح ترافیک سال 98 امتیازاتی برای ساکنان محدوده‌ طرح ترافیک و دارندگان معاینه فنی برتر در نظر گرفته شده که بر اساس آن، ساکنان محدوده طرح ترافیک پس از ثبت‌نام در سامانه «تهران من»، با ارائه سند مالکیت یا اجاره ملک خود به همراه فیش پرداخت شده عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر، علاوه بر یک‌بار خروج رایگان پیش از ساعت 8:30 و یک‌بار ورود رایگان پس از ساعت 17 به محدوده، از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

همچنین حداقل نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک بر اساس مصوبه شورای شهر برای خودروهای با معاینه فنی برتر و تردد در ساعات غیر اوج ترافیک در سال آینده ۱۴ هزار و ۴۹۰ تومان و حداکثر نرخ برای خودروهای بدون معاینه فنی برتر در ساعات اوج ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود.

یکی از تسهیلات جدیدی که امسال به استفاده‌کنندگان از طرح ترافیک داده می‌شود، مهلت یک‌ماهه برای پرداخت بدهی است. یعنی دارنده هر خودرو پس از هر بار ورود به محدوده طرح ترافیک تا یک ماه مهلت دارد هزینه را بپردازد، در غیر این صورت، باید هم بدهی و هم جریمه راهنمایی و رانندگی را پرداخت کند.همچنین سهمیه‌های مربوط به جانبازان، خبرنگاران و سایر موارد بدون تغییر اعمال خواهد شد.

    مصوبه طرح ترافیک به بدترین شکل اجراشد

در همین حال، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: منتظر نظر مراجع قضائی و نظارتی درخصوص عوارض زوج و فرد هستیم و مصوبه شورا در این رابطه به بدترین شکل اجرایی شد.

محمد علی کرونی در گفت و گو با مهر با اشاره به این که متأسفانه به علت عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، روزانه با تعداد زیادی از مراجعات همشهریان تهرانی مواجهیم که از کسر عوارض تردد در محدوده زوج و فرد گله مند هستند، گفت: واقعاً در این خصوص پاسخی برای آنها نداریم جز اینکه حوصله کنند و منتظر نظر مراجع نظارتی و قضائی باشند مردم از این همه بهم ریختگی در اجرای طرح جدید ترافیک گلایه مند هستند.

کرونی با بیان اینکه هنوز هم در خروجی‌های محدوده زوج و فرد دوربین نداریم، گفت: کماکان از تمامی ترددکنندگان در این محدوده به یک میزان عوارض کسر می‌شود و این مصداق بارز بی عدالتی است.

دبیرکمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: متأسفانه به بدترین شکل ممکن مصوبه شورا اجرایی شد و این باعث شد آثار مثبت اجرای طرح هم تحت تأثیر قرار بگیرد دلیل این همه اصرار و همراه کردن نظر افراد غیرمتخصص برای اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد برای ما مشخص نیست احتمالاً بر می‌گردد به کسری درآمد ناشی از اجرای طرح.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص صحبت‌های شهردار مربوط به تأیید ایمنی از سوی مشاور و پیمانکار پروژه خط ۶ گفت: طراح حق و صلاحیت تضمین کیفیت ندارد، مشاور ایمنی یا شرکت بیمه ذی‌صلاح این صلاحیت را دارند.

به گزارش مهر، شهردار تهران صبح دیروز در جمع خبرنگار ان در خصوص تجمع رانندگان مینی بوس و تاکسی فرودگاه امام گفته بود این اعتراض مربوط به مصوبه شورای شهر تهران است. کرونی در توضیح این موضوع گفت: بحث مصوبه شورا نیست. دقیقاً موضوع عدم اجرای مصوبه شوراست معاونت حمل و نقل مدتی است به خودروهای پلاک ع قول می‌دهد که عوارض تردد در محدوده را با تخفیف برایشان حساب می‌کند درصورتی که این موضوع محقق نشده و متأسفانه دارندگان این گروه از خودروها را به شورا ارجاع می‌دهند در مجموع مبلغی حدود ۱ میلیارد تومان برای خودروهای پلاک ع عوارض صادر شده است.

تعدادی از رانندگان مینی بوس‌های دارای پلاک عمومی با پارک خودروهای خود مقابل در خیابان بهشت و سردادن شعارهایی خواستار دریافت سهمیه طرح ترافیک شدند. این افراد پیش از این و در سال گذشته نیز خودروهای خود را مقابل ساختمان شورا آوردند.یکی از تجمع کنندگان گفت: سال گذشته نداشتن طرح ترافیک موجب جریمه‌های زیادی شد که بخشی از جرایم با مساعدت مدیریت شهری بخشیده شد.وی تأکید کرد: اکنون که زمان بررسی طرح ترافیک سال آتی است، انتظار داریم

مینی‌بوس‌ها مشمول سهمیه طرح شوند.

     راهکار حل اختلاف پلیس و مدیریت شهری

از سوی دیگر، رئیس شورای اسلامی شهر تهران راه حل و فصل شکایت پلیس از شهرداری و شورای شهر تهران، در خصوص اخذ عوارض محدوده زوج و فرد را ارائه استفساریه‌ای از سوی معاونت حمل و نقل به شورای شهر تهران دانست.

به گزارش مهر، محسن‌هاشمی درباره شکایت پلیس راهور از شورای شهر و شهرداری تهران به دلیل اخذ جریمه ورود به محدوده زوج و فرد، اظهار کرد: این موضوع قبل از آغاز سال جدید در شورای شهر مطرح و قرار بر این شد تا آقای امینی به لحاظ حقوقی قانون به تصویب رسیده را در بحث دریافت عوارض تفسیر کند.

وی ادامه داد: در نهایت تفسیرهایی که در این باره در جلسه هم اندیشی مطرح شد، نشان می‌داد نظر اعضا در خصوص دریافت عوارض زوج و فرد هم دوگانه است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به دنبال این موضوع به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد دادم تا در این مورد استفساریه‌ای را مطرح و به شورای شهر بفرستد تا این موضوع در صحن مورد بررسی قرار گیرد و نظر قطعی از سوی اعضای شورای شهر مطرح شود.

به گفته‌هاشمی به دنبال این استفساریه و نتیجه گیری در صحن می‌توان پاسخ مناسبی به شکایت پلیس راهور ارائه کرد و راهی جز این وجود ندارد.

 

ارسال نظر