کمک 10 میلیارد تومانی شهرداری تهران به سیل‌زدگان

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۴۲۵۳۶
کمک 10 میلیارد تومانی شهرداری تهران به سیل‌زدگان

گروه راه و شهرسازی|

 جلسه روز گذشته شورای شهر تهران هم متاثر از سیل و بارندگی‌های اخیر در کشور به این موضوع اختصاص یافت و اعضای شورای شهر تهران با کمک 10 میلیارد تومانی به مناطق سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان موافقت و لایحه دو فوریتی شهرداری را تصویب کردند. هر چند برخی اعضا به دلایل مختلف مخالف کمک ریالی به سیل‌زدگان بودند، از جمله زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر معتقد بود که شهرداری ظرفیت‌هایی در اختیار دارد و چنانچه برای کمک به سیل‌زدگان سقف مبلغی تعیین شود به معنای تامین منابع مالی خواهد بود که ممکن است تامین نشود و در حد حرف بماند. علاوه بر این مبلغ 10 میلیارد تومان هم تاثیرگذار نیست و شهرداری هم اجازه ندارد منابعش را در جای دیگری هزینه کند، اما برخی دیگر از اعضای شورا مخالف این نظر بودند. از سوی دیگر، پیروز حناچی شهردار تهران که دو روز پیش برای بازدید از مناطق سیل‌زده به خوزستان سفر کرده بود، روز گذشته بدون اطلاع قبلی شخصا در صحن شورای شهر حاضر شد تا لایحه دوفوریتی کمک به مناطق سیل‌زده را تقدیم شورا کند.

به گزارش «تعادل»، حناچی در صحن شورا درباره کمک‌هایی که شهرداری تاکنون به مناطق سیل‌زده کرده است، توضیحاتی ارایه داد و گفت: شهرداری تهران در آغاز سال جاری سه ماموریت عمده داشت. آمادگی برای سیل احتمالی در تهران که با آماده باش در مناطق و لایروبی انهار همراه بود، نشاط اجتماعی در آغاز سال نو و کمک به استان‌های نیازمند. شهرداری تهران اولین شهری بود که کمک‌های خود را به استان گلستان اعزام کرد و مورد تشکر و تقدیر وزیر کشور و مدیران بحران کشور قرار گرفت.

شهردار با بیان اینکه وظیفه تخلیه آب در آق قلا به عهده نیروهای شهرداری بود، ‌تصریح کرد: همچنین تجهیزات و ماشین آلاتی به خرم آباد اعزام کردیم. براساس تصمیم دولت، تهران، شهر معین سوسنگرد و دشت آزادگان اعلام شد و ما تلاش کردیم تجهیزات و امکانات مادی و معنوی را به این مناطق اعزام کنیم. تلاش کردیم با توجه به شرایط بودجه کمتر از کمک‌های نقدی استفاده کنیم و بیشتر روی کمک‌های فنی و مردمی تأکید داشتیم، در برخی مناطق ناگزیریم از وجه نقد نیز استفاده کرده بطور مثال در آق قلا هزار خانه باید شستشو شوند و نیاز به استفاده از نیروهای انسانی و تجهیزات است. شورا باید اجازه قانونی این استفاده را به ما بدهد.

    سیل تا آستانه تهران آمد

شهردار تهران با اشاره به بارندگی‌های ۱۲ فروردین در پایتخت گفت: سیل تا آستانه تهران نیز آمد و شرایط اضطراری ایجاد شد. رودخانه وردآورد در تقاطع جاده قدیم کرج، آب تا عرشه پل بالا آمد که در جریان این اتفاق به ۵۰۰ هزار نفر پیامک زده و آماده باش بودیم . در مجموع تلاش‌های به موقع از این اتفاق جلوگیری کرد.

بر اساس این گزارش، در نهایت لایحه دو فوریتی شهرداری با ۱۹ موافق و بدون مخالف به تصویب اعضای شورای شهر رسید. با پیشنهاد عضو هیات رییسه، اعضای شورای شهر تهران بخشی از حق الجلسه خود را به هموطنان سیل‌زده مان اختصاص خواهند داد.

همچنین به پیشنهاد زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران و با امضای نامه‌ای اعضای شورای شهر تهران با اختصاص بخشی از حق الجلسه خود به هموطنان سیل‌زده موافقت کردند.

شهردار در جمع خبرنگاران نیز عنوان کرد: از ساعات اولیه سیل امسال اکیپ‌های مختلفی از سوی شهرداری تهران به خوزستان، گلستان، لرستان اعزام شد که مجوز این کمک‌ها باید از سوی شورای شهر تهران تأیید می‌شد. این بحران ملی بود و شهرداری تهران باید کمک‌های خود را به این استان‌ها اعزام می‌کرد.او با اشاره به کمک‌های فنی به دشت آزادگان گفت: کمک‌های نقدی، غیرنقدی، ماشین آلات و … به این مناطق اعزام شدند و شورا تاکید داشت رقم ریالی این کمک‌ها مشخص شود که در جریان بررسی دو فوریت این رقم‌ها مشخص شد.

    پرداخت مطالبات بخشی از پیمانکاران

حناچی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعتراض پیمانکاران مقابل شورای شهر و شعارهای تندی که علیه مدیریت شهری می‌دادند، گفت: استثنائاً تجمع پیمانکاران را شاهد نیستیم ما در این مدت بخشی از طلب پیمانکاران را پرداخت کرده و تلاش مان بر این است مشکلات آنها را بر طرف کنیم.

امروز شاهد اعتراض رانندگان فرودگاه امام (ره) هستیم که پیش از این خودروی عمومی تلقی می‌شدند و اکنون بر اساس مصوبه شورای شهر تهران باید هزینه ورود به طرح ترافیک را بدهند.

    3 هفته بارندگی به اندازه یک سال

در ادامه جلسه شورا محسن هاشمی با اشاره به اینکه بارش‌های کم سابقه‌ در سه هفته فروردین‌ماه امسال به اندازه کل سال 1396 بود، اظهار کرد: طبیعی است که این میزان بارندگی منجر به سیلاب و روان آب می‌شود. بروز خشکسالی در دهه‌های گذشته باعث شده بود تا در بسیاری از نقاط کشور به سیستم جمع‌آوری و جذب آب‌های سطحی بی‌توجهی و به بستر رودخانه نیز تعرض شود و هم پروژه‌های کلیدی آبخیزداری و آبخوان‌داری که عامل جذب و ذخیره روان‌آب‌ها در سفره‌های زیرزمینی هستند با کمبود منابع دچار رکود شوند.نتیجه این غفلت را با خسارت سنگین سیل امسال که بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان می‌شود را کشور و مردم متحمل شده‌اند .

او با اشاره به بارندگی‌های اخیر در تهران، اظهار کرد: خوشبختانه در تهران بارش‌ها تدریجی بود ضمن آنکه مدیریت شهری هوشیار و آماده بودند و توانستند با امکانات لجستیکی و مدیریت بحران اختلالاتی که در تهران پیش آمد را حل کنند و به استان‌های سیل‌زده هم کمک کنند .

    ضعف قانونی در صیانت از محیط زیست

رییس شورای شهر تهران افزود: تجربه سیل امسال با اینکه درس پرهزینه‌ای برای ما بود، اما نشان داد که صیانت از محیط زیست و بسترهای رودخانه در بعد قانونی دچار ضعف است، به گونه‌ای که نتوانسته بازدارنده باشد و همچنین تسامح عوامل اجرایی با زمین‌خواران و متخلفان نیز نمود پیدا کرد. در حوزه زیرساخت‌ها نیز در جنوب تهران آسیب‌های جدی در مقابل سیل وجود دارد که در صورت وقوع بارندگی فراتر از انتظار ممکن است روان‌آب‌های شمال و مرکز تهران به مناطق فرورفته در جنوب تهران برود و خسارت سنگینی به بار آورد، شهرداری تهران باید موضوع را به صورت ویژه پیگیری کند تا اقدامات حفاظتی از مناطق فرورفته تهران اتخاذ شود.

    تحقق 100 درصدی بودجه نقد شهرداری محسن هاشمی، رییس شورای شهر نیز پس از پایان جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: جلسه هم اندیشی امروز با حضور شهردار تهران برگزار شد و در این جلسه شهردار ضمن ارایه گزارش از ارایه خدمات شهرداری به مناطق سیل‌زده درباره اقدامات شهرداری در سطح شهر تهران برای جلوگیری از بروز سیل خبر داد.

همچنین در این جلسه درباره برنامه و اقدامات شهرداری تهران در سال ۹۷ و فعال شدن بیشتر این نهاد عمومی از سوی شهردار مواردی ارایه شد و مقرر شد شورا همکاری خود را با شهرداری برای اجرای برنامه‌ها داشته باشد. البته برنامه‌های شهرداری باید براساس برنامه سوم شهر تهران و قانون بودجه باشد.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای کمک به سیل‌زدگان با توجه به عمق خسارت کفایت می‌کند یا خیر؟ گفت: قرار نیست شهر تهران همه هزینه‌ها را تامین کند. این مبلغ مناسب است و ۱۲۰ ماشین‌آلات سنگین نیز در اختیار مسوولان مربوطه برای کمک‌رسانی گذاشته‌ایم. همچنین ۳۵۰ نیرو از حوزه خدمات شهری به مناطق حادثه‌دیده اعزام شده‌اند.

رییس شورای شهر تهران از تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه نقد شهرداری تهران در سال ۹۷ خبر داد و گفت: براساس گزارش شهردار تهران، شهرداری در تأمین بودجه غیر نقد خود در سال گذشته با مشکل مواجه بوده است. هاشمی همچنین درباره رانندگان مینی بوسی که نسبت به عوارض طرح ترافیک اعتراض داشتند و در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند، خاطرنشان کرد: اعتراض آنها به من رسید و من موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع دادم. مساله بررسی می‌شود و امیدوارم پس از تصمیم‌گیری، معاون مربوطه آن را عملی کند.

    احتمال نشت فاضلاب در ۲ محله شهرری

حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در تذکری از بی‌توجهی شرکت آب و فاضلاب استان تهران و وضعیت نامناسب شبکه فاضلاب در دو محله‌ شهرری گلایه کرد.

خلیل‌آبادی در تذکر پیش از دستور خود با انتقاد از وضعیت نامناسب شبکه فاضلاب دو محله عباس‌آباد و بهشتی گفت: سه تا چهار سالی می‌شود که در شهرری شبکه فاضلاب در حال اجرا است، اما به دلیل عدم شیب مناسب دو محله عباس‌آباد و بهشتی متاسفانه هنوز این دو محله به تصفیه‌خانه وصل نشده‌اند.به نظر می‌رسد به منظور رفع این مشکل ایجاد مخزن مورد تایید شرکت آب و فاضلاب برای پمپاژ ضروری است، در بازدیدها از هر دو محله متوجه شدیم که تاسیس سیستم پمپاژ، جانمایی و نقشه آن تهیه شده، اما هنوز اجرایی نشده است و مسوولان آب و فاضلاب هم پاسخ روشنی نمی‌دهند و موضوع را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه تاخیر در اجرای این پروژه باعث بروز خساراتی از جمله فرونشست معابر و خانه‌ها و همچنین مشکلات زیست محیطی ناشی از نشت فاضلاب انباشت شده می‌شود، گفت: به شرکت آب و فاضلاب تهران تذکر می‌دهم که با توجه به اهمیت موضوع و برای پیشگیری از خسارات غیرقابل جبران، به حال این دو محله فکری کنند.


احتمال وقوع سیل در تهران بسیار کم است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مسیر سیلاب‌ها در تهران پیش بینی شده است گفت: خوشبختانه در تمام شهرهای تفصیلی و جامع تهران درباره وقوع سیل پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند و تهران در شرایط بحران قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ایلنا، محمود گلابچی در یک نشست خبری با بیان اینکه مهم‌ترین عامل افزایش خسارت‌ها در جریان سیل اخیر در چند استان توسعه نامناسب شهری و ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها بوده است، گفت: علت بروز حادثه سیل اخیر جانمایی نادرست ساخت و ساز در شهرها بوده است. باید بپذیریم که سیل یک حادثه حتمی است و هر چند سال احتمال بارش‌های شدید وجود دارد، بنابراین همانطور که برای جلوگیری از تخریب‌ها در وقوع زلزله باید اقدام به مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌ها کرد در برابر سیل هم باید اقدامات متناسب با آن انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در مقابله با سیل عدم ساخت و ساز در مسیر حرکت روان‌ آب‌ها است، اظهار کرد: معتقدم کیفیت ساخت و ساز از عمر بنا اهمیت بیشتری دارد چرا که در حوادث طبیعی اخیر شاهد آن بودیم ساختمان‌های نوساز هم دچار تخریب‌های گسترده شده‌اند. در کنار افزایش کیفیت ساخت و ساز باید کنترل و نظارت از ساختمان به صورت ویژه‌ای افزایش یابد و استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت و سازها یک ضرورت است. احداث کانال هدایت آب‌های سطحی در شهرسازی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و در طرح‌های جامع و تفصیلی در شهرها و طرح هادی در روستاها باید موضوع جانمایی ساخت و سازها رعایت شود. نهادهای تصمیم‌گیر هم باید بر طرح‌های جامع و تفصیلی نظارت داشته باشند و توسعه شهرها در مسیر رودخانه جلوگیری کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال وقوع سیل در پایتخت وجود دارد و در این صورت چه تاسیسات و دستگاه‌های مهم در مسیر سیلاب‌ها قرار می‌گیرند، گفت: مطالعات هیدرولوژیک و شناسایی حفره‌های آبریز در طرح‌های جامع و تفصیلی تهران انجام شده است و احتمال بروز سیل در پایتخت بسیار کم است چرا که به لحاظ توپوگرافی تهران با استان‌های سیل‌خیز بسیار متفاوت است. البته چند سال گذشته وقوع سیل در ناحیه شمال تهران را تجربه کردیم اما خوشبختانه در تمام مطالعات طرح تفصیلی تهران به شرایط آبریز توجه شده است.

 عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه احداث سد در عدم وقوع سیل نقش ویژه‌ای دارد گفت: سدها تنها نقش سیل‌گیر ندارند بلکه هدف اصلی از احداث سدها تامین آب در طول سال و تامین انرژی است و به این معنی نیست که فقط با احداث سد می‌توان سیل را مهار کرد. اگر مسیر سیلاب‌ها در استان‌هایی که بارش در آنها زیاد بود پیش‌بینی می‌شد چنین خسارتی به بار نمی‌آمد.خوشبختانه برای شناسایی مسیر سیلاب‌ها در پایتخت مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است و مباحث مربوط به آبریز در شهر تهران این اطمینان را می‌دهد که پایتخت در این مورد در شرایط بحرانی قرار نمی‌گیرد.

 

ارسال نظر