ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۴۹:۲۶
کد خبر: ۱۴۲۴۵۱

پیش‌بینی رییس اتحادیه مشاوران املاک از بازار مسکن 98

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: شواهد و قرائن براساس چرخه‌های رونق و رکود نشان می‌دهد که هم‌اکنون قیمت مسکن به ثبات رسیده و تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان بالا نرود، شاهد جهش قیمت نخواهیم بود.

قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ شرایطی مشابه سال ۱۳۹۱ را تجربه کرد، به این صورت که افزایش قیمت در بازارهای موازی همچون طلا و ارز به رشد بیش از حد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی منجر شد. او افزود: همین موضوع، کاهش معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ را به همراه داشت و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت برای سال ۱۳۹۸ هم ادامه پیدا کند. رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: ممکن است در مواردی بعضی سازندگان یا مالکان، قیمت‌های نامتعارف برای منطقه خود تعیین کنند اما روند کلی بازار مسکن به سمت ثبات قیمت می‌رود و حداکثر رشدی که برای بازار مسکن می‌توان متصور بود هم سطح تورم عمومی یا حتی پایین‌تر از نرخ تورم است و هیچ‌گونه جهشی در سال جاری اتفاق نخواهد افتاد. رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره آخرین وضعیت معاملات در فروردین ماه ۱۳۹۸ گفت: از یکم تا بیستم فروردین ماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۱۱ هزار و ۵۶۷ قرارداد خرید و فروش به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش نشان می‌دهد، همچنین اجاره نامه‌ها در این مدت ۶۱۲۵ مورد بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش یافته است. او افزود: در شهر تهران هم از یکم تا بیستم فروردین ماه ۷۴۱ مورد خرید و فروش مسکن انجام شده که نسبت به همین زمان در سال قبل ۵۱ درصد کاهش نشان می‌دهد، در خصوص بازار اجاره هم ۱۲۲۸ اجاره نامه منعقد شده که نسبت به بیست روزه فروردین ۱۳۹۷ حدود ۲۶ درصد کاهش یافته است. قلی خسروی با بیان اینکه در فروردین ماه معمولاً به دلیل قرار داشتن در تعطیلات، خرید و فروش ملک کاهش پیدا می‌کند، گفت: امسال به دلیل جهش قیمت‌ها و با توجه به نزولات جوی، کاهش قراردادها محسوس‌تر بوده است.

هشدار وقوع سیل در ۵ استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: برای یکشنبه شب در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، بارش‌های رگباری و بروز سیل پیش‌بینی می‌شود.

 احد وظیفه در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور، اظهار کرد:  البته این مناطق که ذکر شد از جاهایی است که به‌شدت نیازمند بارندگی است و از نظر پرشدن ظرفیت سدها مشکل خاصی در این مناطق نخواهیم داشت، اما در این مناطق آب‌بندهایی توسط کشاورزان برای جمع‌آوری آب ایجاد شده‌ که موقت است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود، در بارش‌های اخیر این آب‌بند‌ها پر از آب شود و چون استحکام کافی ندارد، ممکن است با شکستن این سیل بند‌ها، مشکلاتی رخ دهد. احد وظیفه در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: امروز بارش‌های بی‌سابقه‌‌ای برای استان‌های خراسان رضوی و شمالی خواهیم داشت و از سوی دیگر با توجه به گرمای هوا، ممکن است چون بارش‌ها با رگبار و رعد و برق همراه است، به سیلاب بینجامد. او درباره شرایط جوی پایتخت بیان کرد: در پایتخت فعلاً شرایط خاصی حاکم نیست، اواخر وقت روز سه‌شنبه افزایش ابر در تهران پیش‌بینی می‌شود و روز چهارشنبه در تهران وزش باد خواهیم داشت‌.

همچنان 3 محور ریلی در کشور مسدود است

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره آخرین وضعیت خطوط راه‌آهن و شبکه ریلی کشور پس از سیل اخیر گفت: در حال حاضر صرفا خط‌آهن گرگان محدوده آق‌قلا و دو محور «بامدژ-آهودشت» و «نظامیه» در خوزستان مسدود و سایر محورهای ریلی باز و تردد در آنها جاری است. سعید رسولی در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: در این مدت، برخی محورهای ریلی دچار آب گرفتگی و آب شستگی شدید شد و در چند محور، خطوط به زیر آب رفتند که این خطوط را مسدود کردیم تا مرمت شوند.  او افزود: در حال حاضر قطعه‌ای از محور ریلی گرگان در نزدیکی آق قلا که زیر خط را با هدف عبور آب، باز کرده بودند، مسدود است که علت آن، امیدواری به فروکش کردن سطح آب بود. عملیات مرمت این خط آغاز شده و طی روزهای آتی بازگشایی می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انسداد محور جنوب در محدوده بامدژ بیان کرد: بلاک (قطعه) بامدژ آهودشت در نزدیکی اهواز دچار آبگرفتگی شدید شده بود و بخشی از خط راه آهن به خاطر ورود شدید آب از بین رفته بود که در حال حاضر کارگاه تعمیر آن بلاک، تجهیز شده است و قطعه نظامیه در نزدیکی اهواز هم دچار آب گرفتگی شدید شده که منتظریم در این منطقه نیز با کم کردن دبی خروجی آب سدهای استان، آب در این منطقه فروکش کند و آبگرفتگی از این بیشتر نشود. رسولی با بیان اینکه در محور ریلی لرستان هم یک بلاک را بازسازی کرده بودیم، گفت: این بازسازی بر اساس برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین شده و در ادامه بازسازی خطوط آهن محور جنوب قرار دارد که از فرصت خرابی خط در فاصله اهواز تا اندیمشک استفاده کردیم و تا امروز حدود ۱۵۰۰ متر از خط این منطقه را تعمیر اساسی کردیم؛ طی روزهای آتی با بازگشایی محور بامدژ آهودشت و همچنین قطعه نظامیه، می‌توانیم حرکت قطارها در محور جنوب را از سر بگیریم.

 

 

ارسال نظر